Het begin van de cirkel.
Het is eigenlijk toch grappig hoe sommige zaken op een of andere manier weten terug te keren. Zo studeerde ik in 2010 af als Maritieme Officier, met de opleiding afgerond besloot ik het roer volledig om te gooien (pun intended) en mij te gaan richten op een passie die ik langer koesterde. De vrijetijdsindustrie.
Goed, terwijl die stap werd genomen, nam Disney Cruiseline voor het eerst in 12 jaar een nieuw schip in dienst. Toevallig zou de Disney Dream heel vroeg aankomen in de Eemshaven voordat deze verder zou gaan naar Cape Canaveral. Twee zaken die ik geweldig vind, namelijk Disney en schepen en er was een kans om deze in het echt te zien. Om 03.00 ging de wekker, we reden vanuit Zwolle naar de Eemshaven en we zagen het schip binnenkomen en aanleggen. Ik zou hoe dan ook een keer gaan varen op de Disney Cruise Line schepen, als medewerker of als passagier.
September 2013
De jaren verstreken en ik deed ondertussen rustig mijn opleiding. Het was 2015 toen ik de vacature voorbij zag komen om te werken voor Disney Cruise Line. Zeil-instructeur op Castaway Cay, ik vulde alle gegevens in, had mijn eerste intake-gesprek, kreeg een tweede intake-gesprek en uiteindelijk een afwijzing. Het was jammer, maar helaas, ik kon ondertussen aan de slag bij de London Eye.
In 2019, terwijl ik met mijn huidige werk in het plaatsje Dunoon op bezoek ben bij een klant, lopen we het restaurant uit om een kleine wandeling te maken in de avond. Terwijl ik over de loch kijk, zeg ik tegen mijn collega Robbert; “Ik kan het haast niet geloven, maar volgens mij is dat de Disney Cruise Line”, waarop hij terug reageert dat ik dit nooit kon zien van zo’n afstand. En waarom zou die rederij in hemelsnaam in een loch bij Dunoon, Schotland varen. Ik haal mijn telefoon tevoorschijn, zoek AIS (Automatic Identifcation System) Live website op en warempel, het is bevestigd. De Disney Magic op een rondreis langs de British Ilses.
September 2018
Het is 2021, ik woon ondertussen 6 jaar in het Verenigd Koninkrijk, heb vijf jaar een relatie en wij wilden dit goed/leuk vieren. De Disney Cruise Line heeft een reis vanuit Dover naar Noorwegen en Nederland en wij beiden zijn eigenlijk al snel overtuigd dat dit een goede investering is. We maken de boeking begin januari, met het idee dat er vast wel genoeg vaccinaties zijn geweest om op vakantie te kunnen gaan in september. Terwijl de weken voorbij kruipen, verschuiven de annuleringen van de reizen steeds dichter richting onze reis in september. Op 6 april krijgen een mail dat onze reis officieel geannuleerd is en dat we ons geld (plus een beetje) terug krijgen in credit voor een andere reis die voor eind 2022 gemaakt moet zijn. Balen, maar het is niet anders. We kunnen alleen maar afwachten.
Een maand later. Langzaam aan lijkt het beter te gaan in Amerika met de aantal COVID-gevallen, in het Verenigd Koninkrijk gaan de vaccinaties goed en we voelen een sterke drang om alsnog te kijken voor een boeking voor 2021. Met de zekerheid dat wij onze geld terug krijgen, boeken we zelfverzekerd voor december. Het plan? We reizen vanuit Cape Canaveral naar British Virgin Islands, US Virgin Islands en Castaway Cay met de Disney Fantasy. Hoewel op het moment van boeken de hoop er was dat de situatie zou normaliseren, bleef het bang afwachten. De maanden na het boeken bleken de restricties voor Amerika nog steeds gehandhaafd. Het is 14 september en de reserveringen gaan open voor activiteiten aanboord. Het was 05.00 Engelse tijd terwijl ik snel mijn scherm aanzet en inlog op de website om alle zaken te reserveren. Belangrijkste waren voor ons Palo en Remi, welke we op 1 december en 4 december weten te reserveren in de avond. Op US Virgin Island willen we graag snorkelen en catamaran zeilen, met champagne, ook deze weten we te boeken. Nu de grootste stress er vanaf is begin ik de overige dagen op te vullen met tastings. Uiteindelijke hebben we voor elke dag van de cruise een tasting weten te reserveren. Deze gaan van champagne tot cognac en bier, genoeg om te genieten. Terwijl we de reserveringen achter de rug hebben, beginnen we aan het eind van de maand steeds nerveuzer te worden. De Verenigde Staten heeft tot nu toe nog steeds niet vrijgegeven over toegang tot het land en we beginnen met een alternatief te plannen mocht het land net heropenen. Uiteindelijk, 43 dagen voor de datum van vertrek, krijgen we het verlossende antwoord. Amerika zal op 8 november 2021 openen voor mensen die dubbel gevaccineerd zijn.
Het zorgt ervoor dat we in een versnelling komen en ineens lijstjes moeten maken van zaken die we moeten gaan regelen. Welke tests moeten we doen? Moeten we een hotel boeken voor we gaan vliegen? Waar zijn de ESTA’s? Hebben we alle onderdelen geboekt die we willen. Het duurt even maar na drie a vier weken hebben we alles op orde en maken we ons klaar voor de overtocht naar Amerika. Om te kunnen reizen moeten we eerst negatief testen en voor de test reizen we naar St Pancras station in Londen. We doen een snelle Antigen test en met 45 minuten krijgen we de verlossende resultaten dat we beiden negatief zijn. We vullen alles in via VeriFly ( een nieuwe app die gebruikt wordt door British Airways) en nog geen twee uur later zijn we klaar met inchecken voor de vluchten en komen we rustig aan in ons hotel. Hoewel mijn partner kan inchecken, moet ik mijn paspoort laten controleren. Terwijl ik dit doe geef de incheck ons een verrassing waarbij de originele Economy-tickets zijn geüpgraded naar Economy plus. Uiteraard hebben we voor het personeel wat lekkers meegenomen en we worden heerlijk getrakteerd op champagne, extra wijn en rum als bedankje.
Aangezien we een extra dag hebben ingeboekt zodat we eventueel later kunnen zijn, hebben we nu een extra dag over welke we gaan gebruiken op Islands of Adventure. Het wordt tijd om Velocicoaster en Hagrids Magical Creature Adventure te gaan doen. Terwijl we dit boeken krijgt mijn partner te horen dat een vriend van ons uit Nashville het wel zit te zitten om ons te vergezellen. Dus het zal een gezellig dagje worden met hem en zijn vrouw.
Disney Cruise Line Terminal
Het is de dag van embarkation. Aangezien ik het Hyatt-hotel op Orlando Airport en de bus transfer erbij heb geboekt, hebben we bij check-in een lijst met instructies gekregen wat we moeten doen. Onze koffers moeten in onze hotelkamer klaar staan voor 8 uur met de juiste kofferlabels eraan. Wij moeten ons om 8 uur melden bij de check-in balie van de Disney Cruise Line. Het check-in proces is snel en we worden om 08.30 in de executive lift gezet, worden naar de bus begeleid die klaar staat en tien minuten later begint onze 30 minuten durende reis naar Port Canaveral. De aankomst is een redelijk spektakel. Alle inzittende van de bus worden naar een rij tenten begeleid, waar de verplichte COVID test wordt afgenomen. Je wacht het resultaat af in een afzonderlijke tent. Daar zit je hele bus te wachten tot op het scherm je brekingsnummer wordt getoond met daarbij de melding “Proceed to: Terminal”. Aangezien wij de laatste dagen al meerdere tests thuis hadden gedaan, die tot nu toe allemaal negatief waren, is de hoop dat deze ook negatief is. Het duurt een kleine 30 minuten en we krijgen het groene licht om de terminal zelf te betreden. Een kleine paspoort check, een check van onze ESTA’s en we krijgen boarding group 2.
Ik had zelf wel eens foto’s gezien van de terminal, maar dit is de eerste keer dat ik daadwerkelijk deze bezoek. Zowel ikzelf als mijn partner hebben eigenlijk dezelfde mening hierover: saai. Op een indrukwekkende model van een cruiseschip na, valt er hier niets te zien. Wij persoonlijk hadden hier graag nog een cafeetje of een shop willen zien, of toch in ieder geval iets om ons langer te kunnen vermaken. Het is maar goed dat we niet extreem lang hoeven te wachten, want na een kleine 25 minuten begint de boarding en 10 minuten later komt wordt onze groep geroepen. De eerste foto wordt wordt genomen met het Shutters team en we stappen aanboord van de Disney Fantasy. Voor de goede orde, sinds we de Hyatt verlieten, waren we verplicht mondkapjes te dragen en dit zal de gehele cruise zo doorgaan, op de buiten gebieden en je stateroom na.
Aan boord
Eerlijk… Mijn partner en ik keken erg tegenop om aan boord te stappen. Niet omdat we niet op vakantie wilden, maar omwille van hetgeen er volgt na je Key to the world controle. Ik weet zeker dat er hier forumleden zijn die dit geweldig vinden, maar zowel ik als mijn partner vinden het niet zo nodig. Ik praat hier om ontvangen worden met applaus aan boord. Voor ons persoonlijk voelt het te Amerikaans en voornamelijk ongemakkelijk. Zeker als we drie seconden later realiseren dat we op een stip in het midden van het Atrium worden geplaatst om hier een kleine 1,5 minuut show te zien van Captain Mickey, Captain Minnie en de entertainment team aan boord. Zodra deze show is opgeheven worden we gelijk gevraagd om de Navigator app te openen en naar onze MusterPoint te gaan.
MusterPoint B ligt naast het Walt Disney Theater en zodra we daar zijn moeten we het bord scannen met de app. Zodra je dit gedaan hebt, komt er een video beschikbaar die je kunt kijken met uitleg dat je om 16.00 uur moet luisteren naar de instructies rondom evacuaties. Aangezien onze boarding al om 11 uur zo goed als klaar is en we pas vanaf 15.00 onze stateroom in kunnen, nemen we de mogelijkheid nu om een snelle lunch te doen in Cabanas. Wanneer je het restaurant betreedt wordt er verwacht dat je gelijk je handen wast voordat je richting het buffet loopt. Eenmaal gedaan loop je langs de cast members en deze scheppen het eten voor je op een bord en je kunt daarna rustig aan je tafel zitten. Ook bij drinken halen word je geholpen door een cast member die het voor je inschenkt. Eigenlijk alles wat met eten te maken heeft is afgezet met barriers en cast members staan klaar om je te bedienen. Dit geldt voor het soft serve station, het soft drink station, de restaurants en het buffet. Elke locatie heeft een QR-code die je kunt scannen en daarna je doorstuurt naar de Navigator app waar in het menu wordt getoond.
Navigator App
Voor ik verder ga, wil ik even stil staan bij de Navigator app. Uiteraard is alles tegenwoordig een app en ook aan boord van de Disney Cruise Line is deze ontwikkeling doorgezet. Wanneer je de app al op je telefoon hebt gestaan voor je reis, telt hij af naar de dag van vertrek. Van zodra je aan boord bent, moet je via de app gegevens invullen van je stateroom en booking nummer. Zodra dit gedaan is, wordt alles geactiveerd en krijg je te zien wat je hebt geboekt tot aanbevelingen. De belangrijkste tabs staan onderin de app, de home tab (waarin je alle informatie van de dag kunt vinden), Explore (waarin de planning van de dag beschikbaar is), My Plans (waarin je boekingen staan die je hebt gemaakt zoals KidsClub, tastings, experiences), Port Adventures en More. In More staan alle extra gegevens als settings, credit card gegevens, de facturatie van je tijd aanboord.
Het hele schip heeft WiFi beschikbaar genaamd DCL-Guest, waarmee de app moet verbonden zijn om te werken. De werking van Explore is erg simpel, je selecteert de dag die je zoekt, scrolt door alle mogelijkheden en selecteert het hartje als je geïnteresseerd bent. Dit hartje plaatst de activiteit gelijk in My Plans en je krijgt een notificatie op je iPhone/Apple Watch zodra je 15 minuten verwijderd bent van de start van deze activiteit. Hierdoor kun je eigenlijk alles al op de eerste dag plannen en hoef je daarna verder niet meer echt om te kijken naar de activiteiten.
Een van de mijn persoonlijke favoriete functies is de chatfunctie die in de app zit. Je kunt deze gebruiken voor contact tussen de mensen die in dezelfde stateroom verblijven, tussen verschillende staterooms en je kunt er mee met de Dining en Guest Services kletsen. Dit laatste zorgt ervoor dat je dus niet meer naar de balie hoeft te lopen en je gewoon via een chat de vraag kunt stellen en problemen oplossen. Ideaal, want wij verblijven op dek 10 en ik had niet zoveel zin om bij elke probleem naar dek 3 te moeten lopen. Elke persoon met de app krijgt een unieke code die hij of zij kan delen met andere reizigers aan boord en wanneer je deze toevoegt in de app heb je direct contact met elkaar.
Waar de app ook voor gebruikt wordt, is de communicatie van specifieke evenementen. Dit kan gaan over een tijdzoneverandering, bevestigingen van boekingen voor Rémy en Palo, algemene opmerkingen als Covid reglementen en waar te melden als je symptomen hebt en meer van deze. De laatste grote functie van de app is een virtueel wachten voor het van boord gaan. Je leest het goed, Virtual queue bestaat ook aan boord van de Disney Cruise Line schepen. Exact dezelfde werking als de virtuele wachtrijen in Disneyland Resort en Walt Disney World, waarbij je een boarding group krijgt en een notificatie wanneer jij van boord mag.
De ervaringen van de app zijn wat mij betreft wisselvallig. Hoewel bij mij de app constant bleef werken tot op de een na laatste dag, verloor de app bij mijn partner bijna elke dag wel twee keer zijn instellingen en moest hij alles volledig opnieuw invullen. De WiFi aan boord is op sommige punten erg zwak waardoor je berichten niet binnen krijgt tot je de app opnieuw hebt geopend. Ook had de dag van Castaway Key de app een storing waardoor niemand de virtual queue kon gebruiken, de WiFi aanboord volledig uitviel en de app voor twee uur niet te gebruiken was. Buiten deze ervaringen kan ik wel zeggen dat zaken als de Guest Services online beschikbaar te hebben die live terug praten, het onderling kunnen chatten en de virtual queue voor debarkation wel enorm goed werkte wanneer deze daadwerkelijk werkten. Ook was het handig om al van te voren te zien welke activiteiten er zijn aan boord en daarop je dagen te plannen. Zo konden we onze dagen op zee meer gevarieerd maken en beter uitwerken door de activiteiten van te voren te plannen.
Eerste avond aan boord.
De tip die ik al een paar keer voorbij zag komen via verschillende blogs en YouTube kanalen was om je zwembroek in je handbagage te stoppen. Aangezien we zo vroeg op het schip waren, konden we na onze lunch gelijk in de zwembroek springen en een paar rondjes Aquaduck doen voordat alle families aan boord. Als je andere masterblasters gewend bent valt de glijbaan mee. Toch maken het uitzicht vanuit de eerste bocht over het water en langs de zwembaden midscheeps maken het een vermakelijke glijbaan. We zoeken Satelite Falls op om even rustig bij te komen van de eerste paar uur en genieten van een heerlijke cocktail terwijl het schip steeds voller raakt met mensen. Wanneer onze staterooms klaar zijn, lopen we rustig van dek 12 naar dek 10, stappen we onze kamer in kunnen we eindelijk echt onze vakantie beginnen.
Tijdens de research naar de staterooms hebben we besloten om aan de voorkant te gaan zitten van het schip waar de meeste adult-only delen zitten. Hoewel wij ons bewust zijn dat dit een Disney cruise is, wilde we toch zoveel mogelijk kunnen genieten van onze rust tijdens de cruise. Onze keuze is niet tegengevallen, we kunnen van dek 10 zo naar Cove Cave, Currents en Satellite Falls, we zitten 10 meter van de liften en zitten zo op dek 3 bij de Walt Disney Theater, Buena Vista Theater en de winkels. Het is voor ons dus een bewuste keuze om voorin en hoog in het schip te zitten. Mocht het zo zijn dat je makkelijk zeeziek wordt zou ik absoluut aanraden om in het midden te gaan zitten zo laag mogelijk bij het water. Het schip zal zeker bewegingen maken gedurende de reis, zeker wanneer de wind van de zijkant komt of als het weer wat ruiger is.
We zullen gedurende het verblijf overnachten in stateroom 10022, welke beheerd wordt door onze host Denis. De stateroom is voor ons van een prima formaat voor twee volwassenen. Je kunt er in totaal met 4 personen overnachten wanneer de bank wordt opgemaakt en het bunkbed uit het dak wordt gehaald. Persoonlijk zou ik, wanneer je met vier bent, voor een stateroom gaan welke 5 mensen kan huizen. Je moet niet verwachten dat je zeeën van ruimte hebt. Het bed is niet gemaakt voor lange mensen, zeker niet als je boven de 1.85 bent. Ik steek namelijk gewoon netjes met mijn voeten buiten het matras, maar ze zijn wel enorm comfortabel. De kamer heeft ook een aparte wc van de badkamer wat ervoor zorgt dat je kunt douchen en de overige mensen nog steeds hun behoeftes kunnen doen en tanden poetsen bijvoorbeeld. Mijn enige commentaar zou zijn dat na 10 jaar de kamers wel een opfrissing kunnen gebruiken. Zeker als het gaat om technologieën als televisies, USB poorten/wireless chargers, maar zeker ook de look en feel. Het fijne aan een host voor je stateroom is toch wel het feit dat elke ochtend deze de kamer opruimt en bed opmaakt. In het geval wanneer je met meer mensen bent, zullen de bunkbed en bank opgeruimd worden. In de avond wordt juist je stateroom klaar gemaakt om in bed te kunnen stappen. Ze zullen je dan ook verrassen met leuke handdoeken creaties zoals apen, krabben, rammen, beren en andere dierenfiguren. Vaak in combinatie met een chocolaatje.
Dining rotation, Remy en Palo.
Het eten aan boord is voor een groot deel betaald, op restaurants Remy en Palo na. Disney heeft een uniek iets waarbij je een rotatie per dag doormaakt in de standaard restaurants. Standaard zullen alle reizigers dineren in de restaurants Royal Court, Enchanted Garden en Animators Palate. Afhankelijk van het feit of je de eerste of twee de zitting hebt, zul je elke avond in een ander restaurant eten. Op de eerste avond zul jij je serveerder/ster ontmoeten, welke de rest van de cruise met je mee zal roteren naar de andere locaties. Dit is zo gedaan zodat ze je gewoontes leren kennen en hierdoor betere service kunnen garanderen. Zo zagen we dat de meeste kinderen al hun drankje klaar hadden staan wanneer ze aankwamen op de dag 2 tot 6. Onze serveerster Jocelyn wist bijvoorbeeld dat we graag nieuwe dingen proberen en gaf daarop extra aanraders voor het eten of tasters van bepaalde gerechten.
De tafel nummer die je krijgt op de eerste avond is het nummer voor de gehele cruise. Dit betekend dat je altijd aan dezelfde tafel zit in elk restaurant. Hier kun je heel veel pech mee hebben, want bij Enchanted Garden was onze tafel gelijk bij de ingang. Wat resulteert in veel doorloop van bezoekers en medewerkers. Bij Royal Court hadden we een tafel helemaal achterin vlak bij de medewerkers entree voor het eten. In Animator’s Palate hadden een tafel in het midden van de zaal, wat ervoor zorgt dat je geen interactie moment hebt met de schermen. Voor ons maakte dit in principe niet zoveel uit, aangezien we deze interacties niet nodig hebben maar als je kinderen hebt zou ik toch wel willen hebben dat ze Crush meemaken bijvoorbeeld. De drie restaurants hebben allemaal een eigen thema, waarbij de verschillende “shows” worden opgevoerd. Ik zeg “shows” want in onze zeven dagen zitten we twee dagen bij Remy en Palo en dus kunnen we niet alles meemaken. Royal Court is voornamelijk gebaseerd op alle prinsessen en voelt erg statig aan. De gehele ruimte is gevuld met mozaiektegels met afbeeldingen van prinsessen en doet op sommige punten denken aan de balzaal van Belle en het Beest. De keuken is Frans en je kan bijvoorbeeld escargots proberen, maar ook gewoon heerlijke soepen en verschillende andere gerechten als steak friet of je kunt vragen om iets speciaals als het je absoluut niet bevalt.
Enchanted Garden was wat ons betreft de slechtste van de drie restaurants. Het is geïnspireerd op de tuinen van Versailles, maar het mist echt sfeer. Dit komt vanwege het gebrek aan echte planten en komt hierdoor over als een van de goedkopere restaurant vergeleken met Royal Court en Animator’s Palate. We hadden hier een interactie met Mickey and Friends, welke op kwamen draven en een dansje op muziek deden door de zaal heen. Een van de effecten moet van dag naar nacht zijn, maar het effect kwam bij ons niet echt over tijdens het eten. Leuk element was dan wel weer dat de hangende lampen van dicht naar open gaan in de periode. Het eten is voornamelijk op de wereldkeuken gefocust, dus het kan van alle regio’s komen. Dit zorgt er wel voor dat het de meest diverse menu heeft van de drie.
Animator’s Palate heb ik veel over gelezen en videos van gezien in de begin jaren van de cruise line. Een restaurant waarbij elke avond een andere show wordt opgevoerd en uniek van de andere restaurants. Het restaurant, afhankelijk van welk schip je hebt gekozen, kan twee verschillende shows opvoeren. Alle schepen hebben Animation Magic, waarbij de bezoekers hun eigen tekeningen kunnen maken en deze op een magische wijze op de schermen van de zaal worden geanimeerd en tot leven komen. Wanneer je op de Disney Wonder of Magic bent, krijg je Drawn to Magic en op de Disney Fantasy en Dream krijg je Undersea Magic. De laatste hebben wij dan ook mogen meemaken, waar Nemo, Dory en natuurlijk Crush de schermen domineren. De laatste zal tijdens het eten je entertainen met gesprekken aan verschillende tafels, welke vergelijkbaar zijn met Stitch Live! Persoonlijk was de grootste ergernis dat ze niet de originele stemmen hebben gebruikt voor de characters welke verder geen interactie met bezoekers hebben. Het is enorm leuk gedaan en prima vermakelijk. Het eten is in dit restaurant ook een van onze favoriete met een fusion Pacific Islands menu. Wat betreft de menu’s wisselen deze bij elk bezoek aan het restaurant, wat er voor zorgt dat je altijd wat nieuws hebt om te proberen. Hoewel tijdens de Pirate evening er een speciaal menu is hebben wij deze niet kunnen doen omdat dit samen viel met onze Palo reservering. Jocelyn wist ons te vertellen dat dit een van de slechtste menu’s aanboord is en dat het prima was dat we in Palo zaten.
Wat betreft Palo en Rémy, wanneer je graag zonder kinderen wilt dineren en je de prijs prima vindt is dit een absolute must do tijdens je cruise. De Italiaanse cuisine van Palo is heerlijk en je kunt er voor kiezen om om de set menu te eten waarbij je keuze hebt uit een selectie van de gerechten of je eigen menu samen te stellen. De set menu is wat mij betreft een prima menu om Palo voor de eerste keer te proberen. Gepaard met een sommelier die je de wijnen kan aanraden is het absoluut een must do. Waar Palo gericht is op de Italiaanse gondola’s en de naam dacht aan de palen langs de waterwegen, is Remy geïnspireerd op de film Ratatouille. Remy is de duurdere van de twee restaurants en hier heb je twee tasting menus waar je uit kunt kiezen. Gekookt door een Franse en Amerikaanse chef. Remy is trouwens niet een restaurant welke eigendom is van Disney Cruise Line. Blijkbaar mag de Disney Cruise Line staff er zelf niet eens eten wanneer ze aanboord werken, zelfs als ze vrij zijn. Aldus onze serveerster Jocelyn, ze heeft het restaurant alleen bij haar oriëntatie gezien. Het restaurant voelt aan als een Franse bistro, en je loopt naar binnen met een muur van wijn aan je rechterkant. Wanneer we naar binnen lopen wordt uitgelegd dat de wijnen die in de film zijn genoemd daadwerkelijk er liggen. De ‘47 Chevalier Blanc en de ‘61 Latour liggen er inderdaad en mochten we deze willen proberen dat je dan 14.000 dollar mag neerleggen. Hoewel ik graag deze zou proberen, betaal ik liever mijn huur voor de komende 6 maanden, dus we laten die maar voor wat het is. Het eten komt in een zeer fijn tempo steeds naar onze tafel, met een uitleg van wat we in onze magen mogen stoppen. Hoewel ik zelf geen groot food lover ben zoals mijn partner, moet ik zeggen dat dit oprecht zalig was. Als afsluiter een heerlijke cheese platter met een zoete port voordat we onze chocolaatjes krijgen en de rekening mogen betalen.
Kleine side note: wanneer je dit gaat boeken zorg dat je extra kleding meeneemt die passen binnen de richtlijnen van formal wear. Flipflops, beach kleding en andere normale cruise attire worden niet geaccepteerd en wanneer je geweigerd wordt kun je deze ook niet meer annuleren en zul je mogelijk je geld kwijt zijn.
Activiteiten aan boord.
Aangezien onze cruise 7 dagen zou duren, waarvan 3 op zee, moet je langzaam aan na gaan denken wat je überhaupt op al die dagen gaat doen. Gelukkig is er voldoende aan boord voor jong en oud om te vermaken. Zo zijn er verschillende tasting sessies aan boord waarbij je wiskey, cognac, champagne, bier en andere dranken kunt proberen. Hoewel we dit niet verwacht hadden, hebben wij ons prima vermaakt tijdens de Origami sessie, maak je eigen kerst ornament, teken een Disney character en bingo.
De musicals Frozen, Aladdin en Disney’s Believe worden gedurende de cruise elke twee dagen opgevoerd, welke trouwens van een verrassende hoge kwaliteit zijn. Het entertainment team biedt ook een enorme hoeveelheid aan trivia mogelijkheden. Zowel Disney als niet Disney versies, denk hierbij aan Disney Villians quotes (verrassend lastig), raadsels, normal pub quiz en Disney character quotes. De bioscoop aan boord laat een rijtje aan Disney/Marvel/Pixar films zien, waarbij we Encanto, Eternals en Shang-Chi and the legends of the ten rings steeds worden geroteerd. Het is wel duidelijk dat in zowel het theater als in de bioscoop de CDC richtlijnen worden gehanteerd. Wat inhoudt dat je elke tweede rij moet leeg laten, en drie stoelen tussen twee families moet houden. Dit resulteert in dat je maar een 1/3 kunt huizen in deze enorme zalen, zeker in het theater is dat enorm spijtig voor al die entertainers die voor praktisch lege zalen spelen.
Zowel mijn partner als ik zelf hebben eigenlijk wel dezelfde insteek na twee dagen, wij zijn geen zwembad mensen en kunnen daar niet de hele dag aanliggen. Als je de activiteiten hebt gedaan ben je na een kleine twee dagen op zee echt wel klaar aan boord. Ik weet zeker dat wanneer je een zwembad en constant eten prima vindt dat iemand zich langer kan vermaken, maar wij waren na die twee dagen op zee wel klaar met die activiteiten. De hoogte punten van de activiteiten waren toch wel de tastings, die zijn enorm goed. Elke dag waren ze in een andere bar aan boord en ze zijn vol informatie en je kunt 5 verschillende soorten proberen bij elke tasting. Absolute aanrader voor elke volwassenen die 21 jaar of ouder is.
(Non) Port Adventures
Gedurende de cruise zullen we drie havens aandoen, Tortola, St Thomas en Castaway Cay. Tijdens het plannen besluiten we om drie verschillende Port Adventures te gaan meemaken. Port Adventures is de Disney term voor excursies geregeld door derde partijen onder de naam van Disney. Dit betekend dat de hele trip wordt geregeld voor je en jij als gast niets anders hoeft te doen dan op te komen dagen. We zullen eerst de grootste eiland van de British Virgin Islands bezoeken, Tortola. Het dorpje waar het schip aanlegt heet Road Town en tijdens onze research kwamen we aantal interessante dingen tegen die we wilden bezoeken. Zo wilde naar Old Government House Museum, JR O’Neal Botanical Garden en wat lokale gerechten proberen. Het nadeel van iets thuis plannen is dat je niet altijd weet wat je gaat vinden en hoe interessant het daadwerkelijk is. Zo komen we er achter dat het museum letterlijk drie kamers en een (kleine) tuin is. Niet erg, we hebben een goed gesprek met de receptioniste en ze belt voor ons heel Road Town rond om te kijken welke restaurants vandaag verse visgerechten voor ons hebben. Ze komt met twee opties, bedanken haar voor de moeite en lopen rustig verder het dorp in.
Hoewel de temperatuur erg hard begint te stijgen, weten we lopend de botanische tuinen te bereiken. Ook hier, leek deze enorm te zijn en een locatie welke je moet bezoeken. Hoewel de tuinen schitterend zijn, vol verschillende planten en erg educatief was het helaas niet enorm groot en dus zijn we hier na een kleine 45 minuten klaar. We hebben ondertussen 4 uur rond gelopen in het dorp en besluiten dat dit niet de trip is die we hadden verwacht en gaan terug naar het schip.
Net voor het schip komen we bij een van de voorgestelde lokale restaurants, welke letterlijk naast het schip ligt, bijzonder genoeg. We genieten gelukkig van een afdak terwijl de temperaturen stijgen richting de 32 graden, eten onze visgerechten en krijgen toegang tot internet. Na een kleine check voor mijn verjaardag, de familie op de hoogte brengen van het weer en tien minuten het nieuws checken is het tijd om weer terug aan boord te stappen voor de reis naar het volgende eiland.
Het is op St Thomas dat wij een Port Adventure hebben geboekt via Disney. Onze Port Adventure zal een zeiltrip zijn met een catamaran, waarbij we gaan snorkelen en op de terug weg mogen genieten van champagne, fruit en vers gebakken brood. Via de Navigator app krijg je te zien waar je op de dag moet melden. Daar krijg je een sticker welke je samen brengt met je groep voor de dag. We worden in een omgebouwde jeep naar de marina gereden, welke op 20 minuten rijden van het schip af ligt. Na een kleine introductie stappen we aan boord en beginnen we onze tocht. Ik denk dat dit het moment was dat wij beiden eigenlijk begonnen te discussiëren of dit wel is waar we ons voor op hebben gegeven. Kort samen gevat; de catamaran is compleet vol gezet met mensen voor een trip die gelimiteerd aantal mensen zou hebben, we zeilen niet en gebruiken alleen de motor richting de snorkel locatie. De snorkel tijd is bijzonder kort en op de terug weg krijgen we een blok gele kaas met crackers en een rum punch. Laten we zeggen dat wij niet onder de indruk waren. We waren daarin niet de enige, meerdere koppels waar wij mee praten hebben hetzelfde gevoel. Waarbij een aantal zelfs melden dat het een stuk slechter is dan de vorige keer dat ze deze trip deden. Dat gezegd hebbende, het snorkelen, de witte stranden en het zien van alle onderwater leven is geweldig. Schildpadden bekijken, het koraal en de schitterende stranden is natuurlijk een dikke plus ondanks alle andere ervaringen. Hoewel onze trip 5.5 uur zou duren waren we na 4 uur al weer terug op de Disney Fantasy. We nemen het voor lief en genieten van een cocktail na in de adult-only gedeelte van het schip. Het is natuurlijk altijd mogelijk om een hit or een miss te hebben bij dit soort boekingen, helaas was het voor ons een mis in dit geval.
Castaway Cay
Het privé eiland (uitgesproken als Castaway Key) is natuurlijk een van de must-do locaties op een reis met de Disney Cruise Line. Het eiland kan alleen benaderd worden wanneer je trip neemt vanuit Cape Canaveral en alleen met de Disney Cruise Line. Oorspronkelijk bekend onder de naam Gorda Cay, het eiland is meerdere keren gebruikt tijdens film opnames van onder andere Splash (Tom Hanks en Daryl Hannah) en Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl. In 1997 is het eiland onder lease gebracht voor 99 jaar en de naam werd veranderd naar Castaway Cay. Het eiland heeft momenteel rond de 140 mensen die hier wonen en werken. Aangezien wij vertraagd waren hadden we de mogelijkheid om de werkzaamheden te zien wanneer er een schip aankomt op het eiland. Wanneer het schip vast ligt, begint de klok af te lopen en binnen 30 minuten laden ze alle voorraden van boord, de medewerkers van boord en wordt het eiland klaar gemaakt voor de 1800 reizigers die staan te trappelen om het eiland te bezoeken.
Het eiland heeft een aantal zaken die je kunt doen en worden gezien als Port Adventures. Zo kun je snorkelen in Snorkeling Lagoon en een zoektocht doen naar oude attracties en standbeelden. Pelican Plunge, een drijvend platform met glijbanen en waterspeelplaats. Verschillende huur mogelijkheden voor boten, fietsen, kano’s en andere water voertuigen. Wanneer we de mogelijkheid hebben om van boord te gaan, lopen we richting Gill’s Fins and Boats om daar onze snorkel uitrusting op te halen. Aangezien het nog rustig is lopen we gelijk het water in beginnen onze verkenning van het snorkel gebied. Elk gebied is specifiek afgezet en dus veilig gemaakt voor alle bezoekers. Het nadeel is erg zichtbaar in bijvoorbeeld het snorkel gebied. Ja, je kunt niet over varen worden, maar de beschermingen zorgen er ook voor dat het onderwater leven gelimiteerd is. Zo zie je veel al dezelfde vissen en komen er eigenlijk geen grotere dieren voor zoals schildpadden. Mocht het wel zo zijn, dan hebben wij ze in onze 2,5 uur niet gezien.
Aangezien de lunchtijd gelimiteerd is lopen we rustig via de verschillende winkeltjes en locaties richting Serenity Bay. Tussen het schip en Serenity Bay ligt een kleine 3 km lopen en dit is een loop langs de landingsbaan. Uiteraard kun je ook de tram nemen, maar het is lekker weer en we wilden graag onze benen strekken voor we weer aan boord zouden gaan. De verschillende winkeltjes bieden unieke kledingstukken, pins, handdoeken en meer unieke retail mogelijkheden. We eten lekker in Serenity Bay, genieten van een lekkere rum punch in de Castaway Air Bar. Het strand van Serenity Bay is helaas niet zo goed als de Castaway Family Beach, we moeten namelijk een flink stuk het water in lopen om überhaupt ons onder te kunnen dompelen. Uiteraard is vanwege het lage tij, maar het is jammer dat de volwassenen een minder strand hebben.
We lopen lekker terug richting Gill’s Fins and Boats om onze snorkel spullen in te leveren, voordat we ons weer richting het schip begeven. Onze laatste avond genieten we in Remy’s van geweldig eten, sluiten we onze avond af met een heerlijk fles wijn voordat de stress van het inpakken begint.
Disembarkation
De laatste avond aan boord is een strak regime van wat er allemaal geregeld moet worden. Wil je dat de tassen voor je van boord worden gebracht? Dan zullen die om 22:00 buiten je stateroom klaar moeten hebben staan. Dit houdt in dat je moet zorgen dat je niet alles inpakt en genoeg hebt om de volgende ochtend van boord te kunnen stappen, met schoenen. Als je wilt kun je nog enveloppen geven aan de cast members die je hebben bij gestaan tijdens de trip met gratuities (zo’n ongemakkelijke ervaring).
Je ontbijt lokatie en tijd zijn dan ook bekend voor de ochtend van vertrek. Let wel, dit kan enorm vroeg zijn. Ons ontbijt was om 07.05 en onze disembarkation stond gepland om 08.00. De stappen daarna gaan erg snel. Je loopt van boord. Scant voor een laatste keer je Key to the World kaart. Pakt je koffers en loopt door de douane heen. Ineens is je vakantie aan boord dan ook voorbij, je wordt op je vervoer geplaatst richting de luchthaven en pakt je vliegtuig terug. Ik zal niet in al te veel detail treden over hoe de terug weg was, want de Engelse regering bleef maar zaken veranderen en het was wat dat betreft wel verschrikkelijk moeilijk zaken te regelen wanneer je geen constant internet bereik hebt. Laten we het houden op een quarantaine, PCR test en 2 uur in een rij wachten om de test te doen in Londen.
Hoewel het voor ons beiden de eerste keer was om een cruise te doen en we niet precies wisten wat we moesten verwachten. Zijn we enorm blij dat we het hebben gedaan, de ervaring, service en locaties die we mochten bezoeken was het absoluut waard. Mochten we in de toekomst weer een cruise doen zal Disney Cruise Line zeker boven aan de lijst gezet worden. Wel zullen wij selectiever gaan zijn waar de cruise heen gaat, de drie dagen op zee vielen ons toch lichtelijk tegen. Ons voorkeur zou zijn om in die zeven dagen dan nog een extra locatie te bezoeken in plaats van op zee zitten. Of je nu een familie bent met kinderen, een stel van 30+ of 60+. Van alle hoeken hoor ik dezelfde geluiden, Disney Cruise Line biedt een van de beste ervaringen in de cruise wereld. Eentje die je niet mag missen als je überhaupt ooit geïnteresseerd bent varen. Ik ben in ieder geval blij dat ik daar nu bij hoor, want man wat was dit een toffe vakantie.
Bedankt voor het lezen.
Hjälmar.
Ps. Enorme dank aan de geweldige Glenn voor je wijsheid in reports schrijven.