Goed nieuws!
Phantasialand is lekker dichtbij en heeft de laatste jaren mooie dingen neergezet, dus altijd fijn als ze daar gaan uitbreiden.

• MrRC vindt dit leuk.

Convival Oh, heel tof! Betekend dit ook, ondanks de vele regelgevingen, dat we hier nieuwe attracties en themagebieden kunnen verwachten of moet ik meer denken aan resort-faciliteiten?

Er waren ooit toch berichten dat PHL op dat stuk grond wel graag een waterpark zou willen openen en/of die dinershow hier naartoe verplaatsen wilde.

Ik zou dit gebied vooral gebruiken om een of 2 grote belevenishotels te plaatsen, en een waterpark (overdekt), met ruimte om Fantissima! kwijt te kunnen, in het park komt dan weer ruimte vrij waar je met attracties weer wat kan doen, zou ook in de gedachte kunnen passen om het gehele China gebied aan te passen/vernieuwen.

Eventueel kun je in dit gebied dan ook iets met "uitgaan" creëren waardoor er voor je verblijfsgasten in de avonduren ook meer te beleven (en dus uit te geven) is.

De huidige hotels kunnen dan verdwijnen.

MrRC nee hoor, 141.000m² is 14 ha dus was correct wat ik gezegd heb. Ik bedoel, amsterdam is 16500 ha dus lijkt me stug dat phantasialand zo groot wordt🤣

• MrRC heeft hierop gereageerd.
    • MrRC vindt dit leuk.

Wel zonde van alle natuur op die plek. Tuurlijk, ik vind het tof dat ze mogen uitbreiden maar er lijkt wel een heel groen gebied verloren te gaan.

Zou er een clausule in zitten dat er ergens in de buurt een stuk natuur voor terug moet komen?

• Alain heeft hierop gereageerd.

zoepie 141.000m² is 14 ha

Oeps sorry. Mijn excuses.

Wat ik vermoed dat gaat gebeuren: grote meerlaagse parkeergarage, deels ondergronds. Daardoor wordt PHL niet meer afhankelijk van de externe parkeerterreinen. Daardoor worden de gronden van deze eigenaren vrij waardeloos en kunnen ze uitgekocht worden. Zo zal op termijn nog extra ruimte voor het park ontstaan.
        Laat die RMC maar komen!

Alain Denk je dat Phl dat wil doen? Voor wat ik heb gehoord heeft Phl het al moeilijk de buren tevreden te houden. Zouden ze er niet alleen maar meer “vijanden” mee creëren als ze proberen deze mensen hun verdienmodel te ontwrichten?

The_Real_Infernape De ouder parkeerplaatsen op legale manier winnen en tot nieuwe expansie grond transformeren zal deze relatie niet helpen maar, de vraag is of ook maar iets de relatie zou kunnen verbeteren waar beide partijen van zouden kunnen profiteren.

Niet dat ik de persoon hier ben met de beste/meeste kennis op de gebied maar, zover ik weet stemmen de buren alles wat progressief en lucratief voor Phantasialand is tegen. Ik vraag me af of deze relatie nog verder zou kunnen verzuren.

The_Real_Infernape Zouden ze er niet alleen maar meer “vijanden” mee creëren als ze proberen deze mensen hun verdienmodel te ontwrichten?

Vallen de eigenaren van die parkeerterreinen onder de buren? Ik snap je punt ergens wel maar ik weet niet wie die parkeerplekken bezit buiten dat het niet Phantasialand is. Misschien is het wel gewoon een brievenbusfirma in Hamburg, ja, met alle respect, die hoef je niet direct tevreden te houden. Maar ik vraag me ook af hoe ze dit moeten doen, want ja, de grond kan je krijgen, maar deze grond bebouwen zal een vergunningen uitdaging worden.

Aan de andere kant, geld datzelfde probleem niet ook voor de aangekochte driehoek?

Zeer goed nieuws dit! Heeft even mogen duren, maar dan heb je ook wat 😀
                Ik ben benieuwd wat de toekomst ons zal brengen!

Eftelingpanda en perfect nog goed hotel afbreken zie ik niet zo snel gebeuren het is planet coaster niet het heeft allemaal veel geld gekost das nog lang niet afgeschreven.

ppc-anoniem-2 Ik zou niet durven zeggen wie de parkeerplaatsen beheert. Mij lijkt het logisch dat het lokale mensen zijn. En mij lijkt het dan ook logisch dat de parkeerplaats beheerders alles aanmoedigen waar Phantasialand in investeert, want dat trekt meer man en dus meer geparkeerde auto’s. Die beheerders zullen dan ook vast wel invloed hebben in dat dorp, want volgens mij verdienen ze goud geld met die parkeerplaats. Het enige wat ze niet zullen aanmoedigen is een nieuwe parkeerplaats uiteraard, want dat is slecht voor hun verdienmodel. Dat was mijn gedachtegang ongeveer 😅
                  maar NielsC heeft een punt, voor hetzelfde geldt hebben die beheerders helemaal geen invloed in het ondersteunen van Phl als ze iets nieuws willen bouwen, en dan maakt het ook weinig uit of je die beheerders wegconcurreert. Iets onder het nom van “de situatie is toch al slecht, kan niet veel erger.”

😢

https://www.radioerft.de/artikel/bruehl-koalition-haelt-am-nein-fuer-die-erweiterung-fest-1163842.html

Brühl: Coalitie houdt vast aan nee voor uitbreiding

Politici in Brühl reageerden gemengd op het besluit van de deelstaatregering om bosgebieden beschikbaar te stellen voor de uitbreiding van Phantasialand. De leider van de Groenen is naar eigen zeggen verbijsterd dat het 14 hectare grote bos moet worden verkocht.

In tijden van klimaatverandering klinkt deze beslissing als een valse melding, aldus dus Simone Holderried. Ze benadrukt dat de stelling in het regeerakkoord met de SPD bestaat zonder mitsen en maren: er komt geen uitbreiding in de huidige verkiezingsperiode. En dat zou een probleem kunnen worden voor Phantasialand, omdat het ontwikkelingsplan voor de uitbreiding moet worden aangepast. Daarvoor is een meerderheid in de Raad nodig. Ze hebben de SPD en Groenen. CDU en FDP zouden stemmen moeten winnen voor een meerderheid in de coalitie. Het zal interessant zijn om te zien hoe de fracties zich in dit opzicht zullen positioneren, aldus de Brühler FDP. De meerderheidscoalitie bestaande uit de SPD en de Groenen, de raad zal heel goed moeten nadenken of ze het zich zal kunnen veroorloven om de schepping van ongeveer 1.000 nieuwe banen te blijven blokkeren, hoewel de autotoeleveringsindustrie, die voornamelijk in Brühl is gevestigd, zeer moeilijke tijden doormaakt. Daarom roept de lokale voorzitter van de FDP, Jochem Pitz, de Brühler op. Zowel de banen als de inkomsten uit de handelsbelasting zijn onmisbaar met het oog op de toekomstige opgaven van de stad. De liberalen in het deelstaatparlement hadden samen met de CDU de verkoop van de grond goedgekeurd. Phantasialand heeft momenteel geen verzoek om commentaar op het onderwerp.

Ik lees nergens dat de verkoop dan ook al ongedaan zal worden gemaakt. Beetje geluk kunnen ze dit gewoon doorzetten. Voor ons dan..

Joris Ik lees nergens dat de verkoop dan ook al ongedaan zal worden gemaakt. Beetje geluk kunnen ze dit gewoon doorzetten. Voor ons dan..

Korte antwoord:

Ja dat klopt, Phantasialand kan de grond nu eindelijk aankopen van de staat, maar er op bouwen is een ander verhaal..

Lange antwoord:

Besluit in het deelstaatparlement van NRW: Phantasialand zal binnenkort aanzienlijk kunnen worden vergroot

Wordt het Phantasialand in Brühl binnenkort vergroot? Het deelstaatparlement van NRW heeft hiervoor in ieder geval de weg vrijgemaakt. Wat nog ontbreekt is de goedkeuring van de stad Brühl.

Fans van Phantasialand konden haast niet wachten om te zien wat er woensdag in het deelstaatparlement van Noordrijn-Westfalen uitkwam: Volgens deze zou een staatsgebied van ongeveer 14,2 hectare aan Phantasialand Schmidt-Löffelhardt GmbH worden verkocht. Dit zou het huidige 28 hectare grote terrein van het populaire pretpark in Brühl met ongeveer 50 procent kunnen uitbreiden.

Het nieuwe gebied is het gebied voor de hoofdingang van Phantasialand aan de Berggeiststraße, oftewel het driehoekige bosgebied met de zogenaamde eendenvijver, dat wordt omlijst door de A553 en L194. In ruil daarvoor krijgt de staat ongeveer 38,8 hectare bosgebied van het bedrijf Löffelhardt Grundbesitz GmbH & Co. KG, gelegen in het gebied Erftstadt.

"De werkmaatschappij van Phantasialand wil het attractiepark al zo'n 20 jaar uitbreiden om de concurrentie in bijvoorbeeld Nederland bij te kunnen houden", zegt FDP-staatsparlementslid Jörn Freynick, die voor de ruil stemde. "Met deze grondruil geeft de staat de exploitanten van Phantasialand nu de kans om hun plannen te realiseren, aldus Freynick uit Bornheim. De werkmaatschapij van Phantasialand wilde op verzoek van onze redactie aanvankelijk geen commentaar geven op de zaak.

Het belangrijkste doel van de uitbreiding is om het park te ontwikkelen tot een korte vakantiebestemming voor het hele jaar. Een paar jaar geleden werd er al gesproken over een waterpark, hotelresort, een theater- en concertzaal, een edutainmentcentrum, parkeerplaatsen, groenvoorzieningen en een personeelscrèche. daarnaast moesten er ook magazijnen worden gebouwd.

Dit is echter pas de eerste stap in het realiseren van een mogelijke uitbreiding van het attractiepark. Want nu zou de gemeenteraad van Brühl de zaak moeten regelen en een meerderheid zou een bijbehorend ontwikkelingsplan in de raad moeten aannemen, zodat het geplande gebied kan worden bebouwd. Die kans is de komende jaren van de huidige legislatuur tot 2025 echter uiterst klein. "We hebben sinds februari 2021 een nieuwe coalitie van de SPD en de Groenen in de gemeenteraad", zegt Dieter Freytag, burgemeester van de stad Brühl. "De twee fracties hebben in het regeerakkoord afgesproken dat het mogelijke ontwikkelgebied voor het Phantasialand rond de eendenvijver in de huidige legislatuur niet voor ontwikkeling beschikbaar komt."

😡

De burgemeester van Brühl maakt er tegenover onze redactie geen geheim van niet blij te zijn met de hele ontwikkeling. "De bal in deze zaak ligt sinds 2015 bij de staat. Het is heel vervelend dat nu pas het positieve besluit is genomen om het gewenste gebied te verkopen, waar naar alle waarschijnlijkheid geen meerderheid in de gemeenteraad is voor de uitbreiding'', zegt Freytag. Want al in 2012 keurde de regionale raad van het bestuursdistrict Keulen een uitbreiding van het Phantasialand met 19 hectare goed omdat het "de aantasting van de natuur daar als geheel als in principe compenseerbaar" beoordeelde.

🙁

Maar wat al die jaren ontbrak, tot woensdag, was de beslissing van de staat als eigenaar van het onroerend goed. Nu wordt verwacht dat de zaak in ieder geval tot de volgende lokale verkiezingen in 2025 wordt opgeschort.

(met dank aan de lokale krant van de stad Bonn, Der General-Anzeiger)
                    https://ga.de/region/koeln-und-rheinland/phantasialand-in-bruehl-landtag-macht-weg-fuer-park-vergroesserung-frei_aid-64666705

NielsC De ouder parkeerplaatsen op legale manier winnen en tot nieuwe expansie grond transformeren

Op legale manier? Je bedoeld dus dat PHL de grond van de huidige parkeerplaatsen in handen zou kunnen krijgen gewoon door deze te kopen van de eigenaren of door middel van ruilen tegen een ander stuk grond.
                    Beide zie ik niet gebeuren want de opbrengst van het parkeren is voor deze grondeigenaar(en) hoger dan wat dit terrein op zou leveren bij verkoop (vierkante meter grond prijs).
                    En daardoor zullen ze dat stuk grond ook niet gaan ruilen met PHL tegen een ander stuk grond, want dat levert hen ook geen voordeel op.