R0xannaBanana de Efteling hoort nou eenmaal bij de top, en zal hier gezien de ambitie om te blijven groeien nog wel even in blijven. Van de parken in die top is bijna de helft in handen van Disney, best wel logisch dat hier dan ook met regelmaat een vergelijking gemaakt wordt.
Ik ben het overigens compleet met je eens dat de Efteling geen Disney is en geen Disney moet willen worden, het park heeft zijn eigen identiteit en moet daaraan proberen vast te houden. Desalniettemin is Disney de marktleider en kan de Efteling (vind ik) veel leren van Disney. Je moet hier ook zeker wel een realistische vergelijking maken, niemand verwacht van de Efteling dat ze voor 2 miljard een gigantische themawereld met meerdere attracties en het hoogste niveau van theming en worldbuilding bouwen, maar ze zouden wel iets vaker bij de concurrentie mogen kijken hoe die iets aanpakken en daar proberen van te leren.
Om dat even naar deze discussie te vertalen: de Efteling hoeft absoluut geen Disney-esque poplied te maken, maar of dat de jubileumliederen die ze tot nu toe gemaakt hebben nou wél de goede keus waren... ik vind van niet. Ze moeten geen irritant kinderliedje of een nieuwe renditie van een bestaand verjaardagslied willen maken, ik denk dat juist een volwassen jubileumlied wél heel goed op zijn Eftelings kan.