Niek Dat zal bij grote pretpark projecten echt niet heel veel anders zijn.
De nuance die je aangeeft is er momenteel écht niet in bouwland. Ik zal het geen pure paniek willen noemen, maar het schuurt er zeker tegenaan. Wat ik aangaf is gewoon de huidige waarheid en ik zit er middenin, leveranciers -richting de aannemer- bieden óf geen offerte óf tegen dagprijs. Hooguit misschien een dag of 30 geldigheidsduur voor minder risicovolle materialen, maar dat is voor projecten die maanden tot jaren duren uiteraard veel te beperkt.
Het klopt wat je zegt dat normaliter een vaste prijs afgesproken wordt met de aannemer. De opdrachtgever wil dat er iets gebouwd wordt, daar legt een aannemer (eventueel in concurrentie vanuit een -openbare of onderhandse- aanbesteding, of bieding) een prijs voor neer.
In de basis zal een opdrachtgever daardoor voor een vaste prijs een contract met de aannemer hebben en zo ging het altijd. Maar niet met extreme prijsstijgingen, dat kan de aannemer gewoon doorrekenen.
Hoe met prijsstijgingen ná de contractondertekening omgegaan wordt, hangt geheel af van de manier van aanbesteding, de contractvorm en de aanvullingen op het contract. ProRail heeft bijvoorbeeld indexeringsregelingen, waardoor de aannemer na verloop van tijd in het contract prijsstijgingen wel door kan berekenen. Daarnaast bied de contractvorm zoals een UAV-GC bescherming richting de aannemer voor extreme prijsstijging, zoals dat nu het geval is. Hoe opdrachtgever vervolgens weer om gaat in zijn contract met eventuele afwijkingen op de UAV-GC, is per contract vastgelegd.
Maar linksom of rechtsom, dit soort extreme stijgingen kan (en wil) je als OG niet meer enkel en alleen op de aannemer afwimpelen. Of de aannemer stopt simpelweg met het werk om verliezen te beperken en dan zit je als OG met de gebakken peren, of de aannemer gaat failliet en sta je als OG helemaal met lege handen.
Hier is op zijn minst een gedeeld risico, ongeacht de contractvorm.
Enfin, allicht veel te veel informatie voor dit topic. En gezien verhouding Toverland/Gepla, hebben we hier sowieso met een uniekere opdrachtgever vs. opdrachtnemer verhouding te maken natuurlijk.