Tja. Ik ga niet liegen dat ik het recente beleid van de Efteling met nieuwbouw projecten altijd wat rigoureus vind als het aankomt op het behoud van groen. Maar tegelijkertijd weet ik ook dat ze vaak heel veel weer terug planten en vaak ook in een betere diversere vorm.
Er stonden een paar mooie exemplaren op het Dwarrelplein, vooral de sequoias. Echter konden zelfs deze bomen geen sfeer geven aan een sfeerloze binnenkomst. Dus ga ik de oude situatie missen? Niet echt eigenlijk. Ik weet dat de nieuwe situatie een stuk beter gaat worden, met nieuw groen, dus rouwig kan ik niet echt zijn. De bomenkap aan de Aquanura vijver bij Fabula blijft nog steeds jammer, maar blijkbaar ook nodig.
Daarnaast heb ik ook liever dat ze een dergelijk budget van het verplaatsen van bomen liever stoppen in een werderopbouw van het huisje van Vrouw Holle bijvoorbeeld. Het verplaatsen van zo’n boom is geen kleine goedkope operatie en ook zeker geen garantie dat de boom het op z’n nieuwe plek weer gaat doen. Jammer? Misschien. Een schande? Nee.