Dit weekend voor het eerst sinds 2013 weer in Thorpe Park geweest en dus ook Hyperia kunnen testen. Nu ja, het heeft ons wel wat moeite gekost, zelfs met voorkruippas, om dit baantje te kunnen aanvangen. Want halleluja, wat is dit ding storingsgevoelig zeg! We waren er toevallig twee dagen (mooie Black Friday deal kunnen scoren bij de Shark Cabins (die idioot klein zijn, maar dat wisten we wel), waarbij wij extra Coasters Fasttrack kregen inclusief één ritje Hyperia. Desondanks wouden wij de eerste ochtend het er op wagen door eerst naar Hyperia te lopen om een eerste rit met korte wachtrij mee te pikken… of dat was het plan. Na twee uur quasi vooraan de inkom te wachten (met toch een grote meute achter ons), niks. Ondanks eindeloos testen met soms minutenlange stilte als ook om het half uur bemande testen. Er werd ook niet veel uitleg gegeven wat er aan de hand was (kan ik tot op zekere hoogte begrijpen), maar mensen waren wel verstomd dat telkens na een bemande testrit het ding alsnog dicht bleef… We hebben er dan maar de brui aan gegeven en zagen pas een lange tijd later dat hij terug reed. Op dat moment hebben wij dan maar zo snel mogelijk ons ‘gratis’ voorkruipritje verzilverd, net als alle andere klaarblijkelijk (inclusief mensen met, naar mijn idee, beperkingskaart?), wat resulteerde in een wachtrij van 120 minuten voor de reguliere wachtenden. Ik vond doorheen het park dat de operations wel dik in orde waren, maar die stormvloed aan fasttracks en ‘beperkingskaarten’ (sorry, weet de eigenlijke naam niet) zorgde toch voor veel roet in het eten voor de reguliere bezoeker… Diezelfde avond hebben we een kwartier voor sluiting nogmaals geprobeerd om een ritje mee te pikken. Helaas vloog het ding weer in storing. Ze hebben ons nog een uur en half laten wachten in een volle wachtrij (park sloot om 18u officieel). De rit heeft sporadisch toch nog twee treinen bezoekers weten weg te sturen, echter schoot hij telkens weer in storing. Om 19u30 gaf hij er helemaal op, en werd ons verzocht de wachtrij en het park te verlaten en kregen we voor de overlast een fasttrack ter compensatie. Echter, deze was op alle attracties bruikbaar, buiten Hyperia! ‘Gelukkig’ verbleven wij onsite, waar wij dit dan ook gewoon vertelde aan de receptie (ze vroegen ook uitdrukkelijk hoe onze dag was, dus dan vertel je dat toch neen?). Er werd ons dan wel zonder pardon een Hyperia Fasttrack aangeboden. Goed voor ons natuurlijk, sneu voor al die andere die mogelijks met dat stukje papier minder zijn… Gelukkig ook dat wij dat kaartje hadden overigens, want de tweede dag was het weer eenzelfde verhaal. Net als de dag voordien kon het ding pas echt open rond 12 uur ‘s middags, wat een grote stormvloed aan mensen op korte tijdspanne naar de attractie weet te trekken. Uiteraard was dan ook de wachtrij in No-time een rij van 120 minuten…
Hyperia zelf vond ik, zoals velen, een fantastische baan die misschien net wat te kort lijkt. Desondanks vond ik quasi elk element bijna perfectie! De storingsgevoeligheid lijkt mij wel echt een gigantisch issue. Het lijkt mij toch niet de bedoeling dat je op je dag drie en een half uur investeert om de baan te kunnen aanvangen, om hem enkel met zekerheid via een voorkruip rij te kunnen doen. Jammer!