Persoonlijk staat het uiterlijk/stijl van het Spookslot me meer aan dat het toch wat generieke van Fantasierijk. Het idee om het Spookslot om te bouwen/uit te breiden tot theater vind ik wel mooi eigenlijk. Maar als er iets gaat gebeuren is het besluit al wel genomen denk ik, dus wensdenken heeft weinig zin (blijft wel leuk natuurlijk)
Ik merk wel dat ik deze 'fase' van het park minder leuk vind. Toen ik het fan-zijn ontdekte, was de Efteling vooral nieuwe dingen aan het openen. Ze bouwden mooie attracties en die lagen weer in een mooi park. Over het uiterlijk van de rides was soms (stevige) discussie, maar er kwamen altijd successen bij die mindere toevoegingen compenseerden. Later werd het park zich bewuster en legden ze zich echt weer toe op kwaliteit. Aquanura, Baron 1898, Symbolica en de sprookjes uit die tijd zijn daar voorbeelden van. De hele trend van steeds completere attracties vond ik gaaf, maar nu er voornamelijk dingen worden vervangen of aangepast vind ik het toch een beetje 'meh'. Je blijft als het ware littekens zien van oude zaken, en dat is zonde.
Dat er dingen verdwijnen in een park is logisch. De Efteling heeft het lang in stand kunnen houden, maar ook hun rides lopen nu tegen de houdbaarheidsdatum aan. Neem afscheid en zorg dat er iets beters terug komt, zeker in het geval van de catalogusrides of minder gethematiseerde attracties. Daar hadden ze hun strategie wat mij betreft al lang op aan moeten passen. De wereld van Sindbad gaat er denk ik tiptop uit zien, maar het is ook een geforceerde poging om maar van allerlei brokstukken aan elkaar te lijmen. Had Monsieur Cannibale dan verwijderd/verplaatst en van de gelegenheid gebruik gemaakt om de infrastructuur op dat plein eens écht te veranderen.
Bij Max en Moritz is dat nog erger, omdat daar ook nog een groot verschil in afwerking tussen de verchillende onderdelen zit. Plus een veehokwachtrij die eigenlijk meanderend bedoeld was op een stuk waar nu het Spookslot ineens moet gaan uitbreiden. Je weet als park dat je nu in een fase zit waarin veel signature rides vervangen of geüpdatet moeten worden. Stem je plannen daar dan voor de lange termijn op af.