Japio Het decor herbouwen is 1 ding van de 100 dingen die dan ook moeten gebeuren. Vooral in de onzichtbare dingen zit enorm veel geld. Was het maar zo simpel, dat is het helaas niet. En alles bij elkaar zal het een zeer flink budget worden. Het laten staan zoals het nu staat is opzicht geen bezwaar tegen. Maar hoe lang wil je als bedrijf nog het risico lopen met een brandgevaarlijk pand midden in je park, waar dagelijks nog een paar duizend bezoekers doorheen gaan?
Roodkapje is trouwens wel zeer essentieel voor de Efteling. Dat is toch wel 1 van de kern sprookjes van de Efteling. Niet echt te vergelijken.
Maar, het gebouw van het Spookslot is natuurlijk een prachtig canvas welke gebruikt kan worden als basis voor een nieuwe attractie. De indoor wachtrij + voorshow ruimte heb je al. Het huidige er (gedeeltelijk) uit slopen. De noodzakelijke technische upgrades doen aan het gebouw, techniek, (brand)beveiliging, klimaat installatie, enzovoort. In welke mate ze de huidige thematisering dan terug brengen kunnen ze zelf bepalen aan de hand van het verhaal wat ze willen vertellen met de nieuwe attractie. Maar met de huidige technieken en standaarden in thematisering zoals getoond bij Symbolica en de Baron zal het alleen maar beter worden.
In Themetalk gingen de geruchten over een multimedia achtige attractie die nog niet in Europa bestaat. Geruchten die ik zelf ook heb gehoord. Het zal vrij eenvoudig zijn om een showbuilding naast/tegen de achterkant van het spookslot aan te bouwen op het huidige heksenpad. Een stuk park waar nu nauwelijks iemand komt, en vergenoeg afligt van Symbolica om nog wat bos aan die kant over te houden. Aan wat voor attractie's kan je dan denken? Nou bijvoorbeeld een Intamin Ultra Tower of een Intamin Dome Ride theatre. (Let op, dit zijn slechts mijn suggestie's gebaseerd op filosoferen wat een logische attractie keuze zou kunnen zijn)
De combinatie huidige indoor wachtrij + huidige grote (voor)show + nieuwe indoor multi media showride is een logische combinatie. Het gebruiken van het spookslot zou voor een mega grote besparing in kosten zorgen, de basis heb je immers al.
Zou het jammer zijn van het huidige Spookslot? Dat hangt voor mij af van hoeveel wordt bewaard of herbouwd. En dat hangt dan weer helemaal af van welk verhaal ze willen gaan vertellen in de attractie. Gaan ze voor een verhaal wat samenhangt met het huidige spookslot verwacht ik veel terug te gaan herkennen. Maar gaan ze voor een compleet ander verhaal, dan denk ik dat er weinig terug komt. Time will tell. 🙂