Ook al is dit project ondertussen afgeblazen, ik kan mij moeilijk inbeelden dat de ontwerpers de afgelopen jaren niet iets anders gedaan hebben: de beslissing om Circus Balance niet te bouwen, is waarschijnlijk al enkele jaren geleden gebeurd.
We hebben best wat werk van ontwerpers kunnen zien de afgelopen jaren, met het nieuwe hotel, Sindbad, Dance Macabre, maar ongetwijfeld dat er heel wat andere dingen nog gedaan zijn/gemaakt zijn waar we niets van weten. Ik vermoed dat er ondertussen al een paar andere opties op tafel liggen.
Overigens nog een nota: vergeet niet dat dit ontwerpen zijn uit verschillende stadiums, maar vooral het begin van Cirucs Balance. Vermoedelijk zou een groot deel van deze ontwerpen niet uitgevoerd worden samen, of uberhaupt uitgevoerd worden. Dit is een enorme dump aan concept art geweest, maar de realiteit leert ons dat er nog veel aangepast wordt en er een reden is waarom we meestal maar 1 of 2 concept arts krijgen (zoals bij Dance Macabre het geval is). Dus ik ben benieuwd hoe de finale ontwerpen van Circus Balance eruit zagen, mogelijk zagen die er heel wat anders uit.
Overigens kan je Dance Macabre echt niet zien als een veredelde break-dance: het kan veel meer bewegingen doen dan een break-dance: onder andere de drop, maar het kan ook onder elke hoek draaien, de banken kunnen mogelijk zelf ook tilten en ook het ontwerp van de bakjes/karretjes is significant anders. Die verschillen zijn van zo'n aard dat de ritervaring compleet anders gaat zijn dan een simpele break-dance.
De resources en moeite die in Dance Macabre gestoken zijn, gaan ver die van een simpele infill voorbij. Vergeet niet dat Dance Macabre een compleet eigen themagebied krijgt met eigen horeca en winkel, dat er een volledig nieuw ritsysteem voor gebruikt wordt met een heel doorgedreven thematisatie. Om dan te zeggen dat het een breakdance in een gethematiseerd gebouw wordt, gaat voor mij toch echt heel erg ver en komt over alsof je veel te hoge verwachtingen hebt en jezelf gaat teleurstellen (immers, in de basis is elke attractie wel iets in een gethematiseerd gebouw).
Mijn definitie van een infill is een kleine toevoeging aan het attractieaanbod. Een voorbeeld van een typische infill is een draaimolen (zoals op het Anton-Pieck plein+, Sirocco, het vroegere Polka Marina en dergelijke. Een attractie die van opzet veel kleiner is.
Om die reden zie ik bijvoorbeeld de Gondoletta niet als een infill, net zoals ik de Pagode niet als een infill zie. Ik zou zelfs de Stoomcarrousel niet als een infill zien, ook al voldoet het aan de kenmerken van een infill, net door de opzet - daar heeft het heel erg veel mee te maken.
Dat gezegd zijnde, de laatste grote investering van de Efteling is nog steeds Max en Moritz. Ook al is het mogelijk niet je ding, da's een serieuze investering voor elk park - de kosten ervoor waren maar 3 miljoen lager dan Baron 1898!
De laatste 5 jaar is er enorm geknald qua investeringen: Symbolica, de Python herbouw, de Oude Tuffers vernieuwd, De Zes Zwanen, Fabula, Vrouw Holle herbouwd, Max & Moritz verbouwd, Nest, Backerei Krumel, Sirocco, Archipel en nu zijn ze bezig aan Dance Macabre. Ze hebben ook net Joris en de Draak geretracked, de Droomvlucht krijgt een volledige opknapbeurt, Panorama krijgt een renovatie... dat zijn behoorlijk veel projecten op een korte tijd, zeker omdat in die periode de gehele corona-crisis gevallen is, waar we nog steeds de gevolgen van voelen.
Dus om te zeggen dat de Efteling nu niet aan het knallen is... In 2024 opent de volgende grote ride, Dance Macabre, de laatste opening van een serieuze attractie is dan van 2020. Niet slecht, gezien de diepe crisissen de afgelopen jaren.