Op zaterdag 23 oktober 2021 was de jaarlijkse Walibi Belgium Fan Day. Zoals gezegd in het inschrijf topic was het even snel schakelen om deze Fan Day als meet-up aan te bieden aan de clubleden hier op Pretpark.club, maar dat lukte allemaal prima. En maar goed ook! Want al snel hadden we genoeg aanmeldingen binnen om alle voor ons beschikbare plaatsen te vullen en waren we afgelopen zaterdag met een gezellig groepje in Walibi Belgium voor deze toffe Fan Day!
Aangezien Walibi Belgium nogal een stukje rijden is en we er echt op tijd moeten zijn gaat de wekker vroeg. Heel vroeg. Half 6 vroeg. En om 6 uur stappen @Niek (die om zijn reistijd wat beter behapbaar te maken bij ons logeerde), @Yolande en ikzelf in de auto om te vertrekken richting België. Onze rit verloopt voorspoedig en in plaats van echt op tijd zijn we gewoon enorm vroeg, maar liever dat dan moeten haasten natuurlijk!
Door de nog geldende Corona Maatregelen ziet het er allemaal wat minder gezellig uit dan normaal vanaf de parking maar hopelijk is ook dat snel voorbij 😊
Niet lang na ons komen ook de andere Pretpark-punt-clubleden aan en er ontstaat een mooi groepje van auto’s met Nederlandse kentekens waardoor iedereen ons snel weet te vinden. De badges worden uitgedeeld en als ons groepje tegen half 9 compleet is gaan we gezamenlijk door de corona check. Iets wat voor een van ons nog een spannend moment oplevert omdat zijn telefoon nog ergens in Nederland in de auto ligt. Maar gelukkig wordt na enig overleg het gele boekje ook goed gerekend en kunnen we allemaal richting de ingang. Daar worden de badges van Walibi Belgium zelf uitgedeeld en ook de Speedy Hell Ultimate Polsbandjes die erbij besteld waren. Dan is het tijd om naar het ontbijt te gaan in restaurant N’Soso dat zich aan het pleintje bij Kondaa bevindt.
Hier zijn we vandaag!
En dit gaan we er doen!
Bij N’Soso staan voor ons de chocoladebroodjes, croissants, koffie, thee én Hotcemel al klaar. Dat gaat er na die autorit van zojuist wel in ook natuurlijk. Wanneer iedereen binnen is (en dat is een flinke groep liefhebbers!) worden we nog even kort toegesproken door Justien van Walibi. Hierin wordt vooral uitgesproken hoe blij ze zijn ons ondanks alles toch te kunnen ontvangen voor deze Fan Day en dat we in de avond zeker het Rebellion gebied moeten bezoeken. Daarnaast krijgen we te horen hoe belangrijk Halloween is voor Walibi Belgium, er werd dit jaar wel 1 miljoen euro in geïnvesteerd! Dan is het is bijna 10 uur dus de hoogste tijd om richting Kondaa te gaan want wij mogen de eerste ritjes van de dag vullen voor de andere bezoekers hier arriveren!
Slechte foto, maar het pleintje voor Kondaa is erg tof gedaan met als eyecatcher natuurlijk die imposante lifthill
De rest van de achtbaan ligt een flink stuk verderop in het park
En dan zit ons eerste ritje Kondaa erop.. Wát een achtbaan zeg! Het is een frisse ochtend en de trein heeft amper een beetje warmte in de wielen gereden maar nu al voelt deze achtbaan als een beest. Vanaf het moment dat je van de lifthill naar beneden duikt zit er geen moment rust in, hij blijft maar doorknallen. Een enorme airtime heuvel, een naar buiten gebankte airtime heuvel, non inverting cobra roll en vergeet de hopjes op het einde niet (waarvan de laatste ook nog een leuk trucje met de banking doet). Ik kan niet wachten om deze coaster later op de dag nog eens te doen in ieder geval! 🤩 We wachten nog even op de heren @LennertE en @Errando_Nachtergaele die met hun turbo Walibi abonnement wel meteen even een extra ritje meemaken (en wel front seat natuurlijk) en gaan dan de rest van het park ontdekken.
De laatste keer dat ik in Walibi België was is minstens 10 jaar geleden dus naast Kondaa zijn er nog genoeg andere nieuwigheden en veranderingen te vinden. En dat geldt voor meer mensen van de groep dus we gaan meteen door naar de volgende “nieuwigheid” Tiki-Waka! We maken hier voor het eerst gebruik van onze Speedy polsbandjes en die dingen doen hun naam wel eer aan. Binnen enkele ritjes heeft ons hele groepje een ritje gemaakt terwijl de normale wachtrij al redelijk opgelopen is. Ik blijf het zeggen: ik ben geen fan van dit soort voordring systemen en als ze morgen overal verdwijnen zou ik dat alleen maar toejuichen maar ik ben vandaag toch wel blij ook dat ik zo’n polsbandje om heb. Tiki-Waka is overigens zo’n typische Gerstlauer Bobsled Coaster waar geen slechte versie van bestaat, of ik moet die nog niet tegen gekomen zijn. De afdalingen en het bochtenwerk is leuk, de baan lekker soepel en de lay-out compleet gestoord, helemaal top dus 😁
Aangezien we toch in de buurt zijn doen we ook meteen een ritje Challenge of Tutankhamon. Met ons groepje van 12 kunnen we verdeeld worden over 2 karretjes. De clubleden die plaats namen in het eerste karretje mogen zelfs nog een tweede ronde doen. Tijdens hun ritje werkten de geweren niet waardoor ze nog een keer mogen instappen, goed geregeld!
Terwijl we wachten op het groepje dat nog een ritje maakt komen de eerste scare actors het park binnen, ze beginnen hier al op tijd!
Tijd voor een ritje Psyké Undergound en dat valt dan stiekem toch even tegen. De laatste keer dat ik deze achtbaan deed heette hij nog Turbine en had hij nog de originele Schwarzkopf vliegwiel lancering. En die miste ik nu echt. Ik snap dat dingen soms aan vervanging toe zijn en het is ook wel leuk gedaan met het aftellen dat steeds sneller gaat terwijl de trein ook versneld. Maar ik mis de klap van het vliegwiel dat ineens de kabel beetpakt en de trein zonder genade op de bijna perfect ronde looping afjaagt. Gelukkig zit die er wel nog steeds in, dat maakt het dan toch een beetje goed 😉
Direct daarna maken we een ritje Fun Pilot, een vermakelijke Zierer Force achtbaan) voor de Coaster-Count en de fun natuurlijk 😉
Daarna is het tijd voor de tweede shooter dark ride van vandaag en voor mij opnieuw een nieuwe attractie: Popcorn Revenge. Ik had over deze ride al veel goede verhalen gehoord en ik kan me daar alleen maar bij aan sluiten. Wat ik vooral tof vind zijn de verschillende routes die je kunt hebben. Tijdens een ritje bezoekje namelijk niet alle verschillende theaterzalen en ook rijd je niet elke keer precies dezelfde route door de ruimte die de zalen met elkaar verbindt. Dit zorgt wat mij betreft voor een grote herhalingswaarde, zeker in combinatie met de speciale figuurtjes die je kunt vinden door de juiste targets raak te schieten. Na Popcorn Revenge doen we nog een ritje Cobra en een deel van de groep waagt zich aan een ritje Radja River. Ik blijf het jammer vinden dat je van deze waterbaan zo weinig kunt zien van de buitenkant, een mooi uitkijkplatform langs het parcours zou niet misstaan. We lunchen bij Delhi’Cious (fijne woordspeling 😆) en ik eet daar een lekkere Chicken Tikka-Masala, fijn die afwisseling in het horeca assortiment!
Erg tof ook al deze “Bollywood” reclameposters!
Tussen deze foto’s zit 13 jaar, zoek de verschillen 😉
Leuk themagebiedje ook dit hoor!
Na de lunch is het weer tijd voor wat ritjes achtbaan en doen de Vampire en de Weerwolf. Die eerste gaf voor een SLC een prima ritje, die tweede zal tussen de wielen ongetwijfeld best ok zijn geweest. Maar op de wielen (waar ik zat) is het soms net of de trein probeert om door de bochten te springen 😅 Hopelijk zien we hier in de toekomst een keer nieuwe treinen verschijnen die de bochten wat beter kunnen maken dan deze originele Vekoma treinen, want de lay-out is nog steeds leuk genoeg!
Na deze ritjes achtbaan nemen we een kijkje bij de Freak Show, een klein walkthrough spookhuis in het Psycho Circus gebied waar ook de bezoekers soms in de kooien bij de scare actors belanden 😂 Daarna wordt nog een ritje Calamity Mine gedaan waarna het volgens het programma tijd is voor Nagulai, een van echte spookhuizen. Zoals wellicht bekend ben ik daar geen liefhebber van en in plaats daarvan doen @Albert (die ook niet van spookhuizen houdt) en ik 2 ritjes Popcorn Revenge terwijl de rest zich laat bang maken in het spookhuis. Hierbij ontdekken we ook weer wat nieuwe verborgen figuurtjes in de attractie, leuk!
De oplettende lezer die ene beetje bekend is met Walibi Belgium heeft ongetwijfeld in de gaten dat we een van de achtbanen nog niet gedaan hebben. Een achtbaan waar ik eigenlijk ook niet heel veel zin in had omdat ik een hekel heb aan zeiknat uit een attractie stappen. Je raad het al, het is tijd voor Pulsar. Ondanks de Speedy polsbandjes moeten we hier toch wel even voor aanschuiven vanwege de lage capaciteit van deze achtbaan die op dit moment nog eens extra laag is omdat maar 1 van de twee bootjes(?) aanwezig is. Maar het valt me nog steeds reuze mee eigenlijk al ben ik wederom toch wel blij met dat polsbandje. De rit zelf is stiekem erg leuk, de tweede keer achteruit lanceren is best wel krachtig en geeft fijne airtime.. Maar dat vol laten lopen van de splashbak daarna dat had van mij niet per se gehoeven 😅 Gelukkig blijkt wel dat mijn nieuwe jas goed waterdicht is want front seat aan de zijkant vang ik behoorlijk wat water op. Maar he, we hebben hem gedaan en mogen weer vinken.
En dan moeten we even opschieten want het is bijna tijd voor de Lucifer show van Christian Farla waar we volgens het programma plaatsen op de eerste rij zullen hebben. Het is echter inmiddels zo laat dat we vooral blij zijn als we überhaupt het theater nog binnen mogen. Aangekomen bij het theater is er ook nog een flinke rij van mensen die nog naar binnen willen wat maakt dat we onze kansen nog lager inschatten. Echter zodra de medewerker die staat de tellen bij deze rij onze Walibi Belgium badges ziet trekt hij het hek opzij en laat ons langs deze enorme rij naar de ingang van het theater lopen (en dan voelde me ik al opgelaten bij het gebruik van die Speedy rijen 😅). Vervolgens wenkt een medewerker ons bij de ingang van het theater dat we hem moeten volgen en hij brengt ons persoonlijk naar onze plekken. Niet helemaal vooraan, maar dat kon ook niet anders gezien het grote aantal deelnemers van deze Fan Day. Maar de 3e rij is nog steeds niet verkeerd als je bedenkt dat de show bijna beginnen gaat 😆
De show gaat bijna beginnen!
Ik vond de show zelf niet zo heel bijzonder, dat ligt deels aan mijzelf maar deels ook aan Christian Farla 😉 Ik houd zelf sowieso meer van de kleinere trucs/illusies en laat deze show nou net vooral veel grote verdwijn en verschijn illusies hebben, dat helpt niet mee. Daarnaast heb ik de artiest in kwestie in heel wat verschillende parken zien optreden en herkende ik heel wat trucs uit eerdere shows (daar ligt de schuld bij ons beiden denk ik). Tot slot gingen niet alle illusies helemaal vlekkeloos waardoor we konden zien hoe deze werkte (dat is dan wel echt zijn schuld 😉). Maar he, we hebben ons vermaakt!
Na de show kijken we even hoe druk de single rider wachtrij van Kondaa is maar die is vrij lang dus doen we in plaats daarvan een ritje Dalton Terror. Wat een kick blijft deze vrije val geven zeg, heerlijk! Terwijl @Tonnie en @Remiere een biertje doen maken wij nog een bonusritje Calamity Mine en daarna is het tijd om eens wat te eten te gaan zoeken. Nu hoeft er niet echt meer gezocht te worden want we hadden sowieso al bedacht dat we het Freaky Pizza Buffet wilde gaan uitproberen. Dus zogezegd, zo gedaan. Naja zo gedaan, er was nog wel een hindernis te nemen voor we kunnen plaatsnemen. Een weigerende pinautomaat en taalbarrière maakten het nog even lastig om überhaupt te betalen maar ook voor het juiste aantal personen en met de juiste korting (die uitgedeeld werd door onze Belgische vrienden met het turbo Walibi abonnement). Maar uiteindelijk hebben we allemaal betaald en nemen we plaats in het restaurant waar op dat moment maar 2 andere tafeltjes gevuld zijn wat wel bij draagt aan het rare sfeertje 😅 Gelukkig wordt het na het tijdje wel wat drukker en waren wij blijkbaar gewoon heel vroeg. Dat is voor ons overigens wel een voordeel want wij hebben daardoor steeds snel wat te eten kunnen halen terwijl toen wij vertrokken er toch wel een rij voor het buffet stond. De pizza smaakte in ieder geval prima en met een gevulde maag is het tijd om Walibi Belgium in het donker te gaan ontdekken en de rest weer op te zoeken want niet iedereen had zin in pizza.
Slechte foto, maar het was gezellig!
Na het eten gaan we wél de single rider wachtrij van Kondaa in. In het begin loopt deze rij vlij vlot door maar daarna ook een tijdje wat minder. Maar uiteindelijk worden we beloont met een toffe rit in het donker. In de tussentijd maken de clubleden met dat turbo abonnement trouwens een rondje of 4 (dat abonnement is echt té luxe 😅). Na ons ritje via de single rider zetten we onze Speedy bandjes in waarmee we Kondaa ook een keer zonder wachten mogen doen (alle andere attracties onbeperkt) en komen achter in de trein terecht. Nu vond ik deze achtbaan vanmorgen al een bizar ding maar nu hij eenmaal warm gereden is slaat het echt nergens meer op, fantastisch! Ik was bij de first drop oprecht even bang dat ik uit de trein geslingerd zou worden zo hard ging het 🤯 Het enige minpuntje vind ik dat de achtbaan zelf amper uitgelicht is waardoor je vooral door het donker rijdt en hem in de verte ook niet goed meer ziet staan. Maar dat is vast iets waar in de toekomst nog verandering in zal komen.
Voor de rest van de groep is het tijd om de overige spookhuizen te gaan bezoeken en terwijl zij The Curse of Amoon en Mine Blast gaan doen. Doe ik met Wouter (hij heet niet echt Albert 😉) nog een ritje Tiki-Waka en Challenge of Tutankhamon. Daarna gaan we alvast naar de uitgang van Mine Blast om te zien hoe groep na groep schreeuwend naar buiten rent achternagezeten door een man met een kettingzaag. Dat blijft toch ook wel leuk vermaak om naar te kijken.
Gave verlichting op Dalton Terror
Dan is het voor @Thijmen en Wouter tijd om naar huis te gaan. We zeggen hen gedag en terwijl de rest van onze groep het Lost Forest in gaat maak ik nog een rondje door de scare zones Last Shelter en Psycho Circus. In die eerste scare zone heeft een acteur die ineens vanachter de vuilnisbak vandaan schiet me nog goed te pakken, dat gebeurt niet vaak als ik door een scare zone loop 🤣
Wat een rij zeg 😅
Daar gaan we zo nog een kijkje nemen!
En hier dus nu!
Deze gave projectie vind je overal in het park op grote objecten 🤩
In het Psycho Circus kwam ik Harley Quinn tegen
Dan krijg ik een belletje dat de groep uit het Lost Forest is en nu in het Rebellion gebied staat aangezien de uitgang daar op uit komt. Ik ben het gebied ook nog even ingelopen en kan je vertellen dat daar een flink feestje gevierd werd! Daarna nemen we met z’n allen nog een kijkje in Bar’Hell welke echt een fantastische entree heeft die voor een hoop hilariteit zorgt. Maar dat ga ik hier lekker niet spoilen, spreek me vooral eens aan als je het wilt weten en wie het al weet snapt wat ik bedoel 😉
De bar zelf op zich is grappig verzonnen maar we hebben nog tijd tot de attracties sluiten dus met een klein groepje besluiten we de uitgang te zoeken en nog even terug het park in te gaan. Daar splitst ons kleine groepje al snel op en Yolande en ik gaan samen nog een ritje Popcorn Revenge doen met een speciale focus op de speciale figuurtjes. Helaas weten we er geen te vinden die ik nog niet eerder zag. We brengen daarna nog een bezoekje aan het Paleis van de Geest. Dit blijft stiekem een van mijn favoriete madhouses. Hij lag er ook best goed bij, zelfs het effect van het gevecht tussen Zanzar en Babas achter het tapijt werkte in de hoofdshow al was het vrij slecht te zien.
We meeten weer met Niek en doen een poging tot een afsluitend ritje Psyké Underground maar die zijn helaas al bezig met het leegdraaien van de rij en laten daarom ook geen Speedy passen meer toe. Jammer voor ons maar ook wel begrijpelijk als de normale rij ook al dicht is. In de winkel bij de ingang van het park kopen we nog een Kondaa kussentje en een uitrijticket en we gaan op weg naar de auto. Op het parkeerterrein staan we een tijdje vast in de file van vertrekkende auto’s maar het valt me niet tegen hoe snel we uiteindelijk toch gewoon op weg kunnen.
Walibi Belgium is er echt enorm op vooruit gegaan sinds mijn vorige bezoek zoveel jaar geleden. Het park heeft een ware metamorfose ondergaan en ligt er stukken beter bij dan toen. Zeker bij de nieuwe gebieden en attracties is dat heel goed te merken. De medewerkers van Walibi hebben overigens ook echt een wonder verricht wat mij betreft, er is niks meer te zien van het feit dat het park enkele maanden geleden nog zo’n beetje helemaal onder water stond. Echt heel goed. Rest mij nog Walibi Belgium te bedanken voor de uitnodiging en alle aanwezige clubleden voor de gezelligheid, het was een toffe dag! Een kleine aftermovie zal nog volgen dus houd dit topic nog even in de gaten voorlopig.