Michael Heeft Disney zijn inspiratie ook niet uit de historie gehaald uiteindelijk? Ik denk dat je voor een goed piratenschip een willekeurig geschiedenisboek open kan slaan en je vind legio voorbeelden. Ben wel benieuwd welke vormgeving je bedoeld? Want ik zie de vergelijking met de Flying Dutchman niet direct.
Allereerst: ik bedoel dit niet als een negatieve kwalificatie, integendeel zelfs. En misschien zit ik er ook wel naast hoor! Maar een aantal beelden doen mij echt een beetje denken aan het piraten/spooky combinatiesfeertje van de Pirates films. Dingen als dit duel:
Of dit bewerkte kanon (zoals de Flying Dutchman ze ook heeft):
Het verweerde uiterlijk van zowel de boten waar de bezoekers in zitten als de schepen in de rit draagt natuurlijk ook bij aan dit gevoel. De schepen hebben ook die grijzige, sombere kleuren uit de films, hoewel we ze nu natuurlijk nog zonder belichting zien. Maar goed, dit vond ik dus een goed voorbeeld van je laten inspireren, geen kopieergedrag.
De detaillering ziet er ook echt goed uit; ik denk dat Europa Park eindelijk een darkride gaat neerzetten die bij de statuur van het park past. Natuurlijk is het jammer dat de gevangenisscene terugkeert (dat is geen inspiratie meer, maar wèl kopiëren) en is het feit dat Robbemond een otter als sidekick heeft die dan óók nog een doodskopmotief in zijn vacht heeft weer die typische EP-overdaad. Maar goed, dat gaat als merchandise wel aanslaan waarschijnlijk :-)
Klein puntje nog over de zittingen in de boten: iemand schreef dat deze misschien van hout waren. Bij het terugkijken van de making ofs om bovenstaande plaatjes te vinden zag ik dat ze waarschijnlijk toch van polyester zijn: