Een deel van mijn verhaal van 3 jaar geleden staat nog overeind, dat is gewoon basistheorie en dat is niet veranderd.
Wel veranderd is de markt voor mobiele telefoons en ik snap ook helemaal de aanbevelingen om gewoon een telefoon te gebruiken. Het is alleen nog steeds wel zo (mening) dat de zoomkwaliteit van een mobieltje en de fotokwaliteit bij schemer/donker van een telefoon nog steeds gewoon ruk is als er beweging in beeld is. 99 van de 100 voorbeelden zijn statische foto's. Een vogel volgen met je mobiel kun je vergeten en iemands doodsangst vastleggen in de avond op de kermis gaat ook niet meevallen.

Een van mijn favoriete fotograffen zei het treffend:
If your equipment can no longer create the image you had in mind, then is the time to level up.
Met andere woorden: als je het niet meer redt met je telefoon, dan kun je gaan denken aan iets anders.
Voorbeeld: Dit lukt met je smartphone (overzichtsfoto)

Voorbeeld: Dit lukt niet meer met je smartphone (20m hoogte, 80km/u)

Voorbeeld: De attractie op volle snelheid, mooi in het "gouden uur", met je mobiel (dit was toen een S21) .
Je ziet de vervorming in de foto door de lagere kwaliteit groothoek van mijn mobiel en als je naar de gezichten kijkt, is het al helemaal niet meer te vergelijken. Maar voor 90% van de mensen is dit gewoon een prima foto om te appen/snappen/delen.

Voorbeeld: Iphone 15PRO vs Canon SLR
Op het 1e gezicht geen / weinig verschil.

Nu even inzoomen en de kwaliteit van een goede lens is meteen zichtbaar:

Ik neem ook geen grote camera mee naar een dagje pretpark, maar wel naar de dierentuin.
En oh ja, mijn compacte superzoom uit 2021 (Sony RX10 mark IV) heb ik vorig jaar van de hand gedaan - ik liep op de kermis te vaak tegen de beperking aan van de 1" sensor qua ruis en snelheid. Bovenstaande foto "op snelheid" is gemaakt met mijn Sony A7markIV met een Sony 24-105 F.4 lens. Beide zijn 2e hands aangeschaft (camera bij kamera-express, lens via MBP) en dat heeft veel gescheeld in de aanschaf.