Hey - een fotografietopic, daar kan ik wel wat mee.
Om maar meteen een paar deuren in te trappen:
Je geeft aan dat je snelle achtbanen en schemer-scenes beter wilt kunnen fotograferen en dan het liefst zonder flits natuurlijk.
lens
Dan is je eerste prioriteit natuurlijk de lichtsterkte van je lens. Je kunt een fantastische camerabody kopen, maar als je lens niet lichtsterk is, is het alsof je een Fiat motor in je mooie nieuwe Ferrari schroeft.
Zeker met zoomlenzen en kitlenzen is dit een probleem. Ik weet niet hoeveel je thuis bent in de fotografie, maar de maximale lichtsterkte van lenzen loopt zo'n beetje van f1.4 - f5.6 en dan naar een hoger f-getal.
Als er op een lens staat; f3.6-5.6 dan is de 1e waarde zonder zoom en de 2e waarde bij maximaal uitgeschoven zoom. Voor foto's in het donker waarbij je beweegt in een attractie zoals Fata Morgana moet je eigenlijk al iets hebben van f2.8 - en dan is het nog lastig.
Het plaatje maakt het duidelijker:
Als je wilt fotograferen in het donker, dan is een laag f-getal dus belangrijk. Ook als je een snelle sluitertijd nodig hebt voor die voorbijrazende achtbaan, dan heb je ook zoveel mogelijk licht nodig.
Een beetje zoomlens (75-200, of 18-55) met lichtsterkte f2.8 - kost doorgaans al net zoveel als jouw totale budget. Dat gaat dus niet werken.
sensor
Wat vervolgens helpt is een grotere sensor. Over het algemeen geldt: hoe groter de sensor, hoe meer licht r wordt opgevangen en hoe minder ruis op je foto's.
Ook hier geldt helaas dat alles boven de APS-C meestal niet te betalen is. Hoewel de full-frames de laatste jaren voordeliger zijn geworden zijn deze camera's vaak nog rond de 1000eur voor een ouder instapmodel.
Gelukkig zijn camera's steeds slimmer en helpen ze, vooral in de schemer, om toch die mooie foto te maken. Check daarom of er presets opzitten zoals "handheld nightshot" - dan maakt je camera meerdere beelden en combineert deze tot 1 ruisvrije foto. Deze functie zit in de duurdere travel-zoom camera's, de meeste spiegelloze camera's en bijna alle reflexen. De meeste telefoons maken foto's op deze manier. Het is dan een softwarekunstje. Let wel, als je zelf stil staat! Zit je in de Droomvlucht, dan werkt dit truukje vaak an niet meer omdat de gondel te snel beweegt.
tips
Tip: check marktplaats! Koop een 2e hands camera met en betere lens, of koop een losse body en een lens 2e hands.
Andere tip - wees niet bang voor de flits. Bij de iets uitgebreidere camera kun je vaak de sterkte van de flits bepalen. Dan verstoor je niet de scene, maar het helpt je net genoeg om toch die mooie foto te maken.
Genoeg theorie. Mijn eigen 'go-to" website voor informatie is deze: https://www.frankwandelt.nl/reviews/camera-s-verrekijkers
ik zelf
Zelf heb ik mijn spiegelreflex met lezen vorig jaar verkocht en fotografeer ik met een 1inch sensorcamera, maar dan wel een die qua beeldkwaliteit de fullframe benaderd, zij het zonder de vele voordelen van zo'n grote sensor.
Ik heb zelf een Sony RX10 mark IV, een Sony RX100 (past in broekzak en heeft een superscherpe f1.8 lens), een Panasonic TZ200 - travel/zoomcamera voor als de RX10 te groot is. De RX100 gaat meestal mee naar pretparken en is zowel nieuw als 2e hands prima te verkrijgen in de diverse uitvoeringen. Ik heb de 1e RX100 versie van 10 jaar oud, die is een paar jaar terug "de beste compactcamera ooit" genoemd en dat is ie voor mij nog steeds.
Ik lees wel mee, als er vragen zijn of iemand wil mijn verhaal aanvullen of aanvallen; helemaal prima :-)
aanrader voor onder de 700eur: https://www.kamera-express.nl/sony-cybershot-dsc-rx100-mark-iv-dscrx100m4-ce3-
Niet slecht voor een 10 jaar oude 1inch sensor camera: