Ridderstrijd: volledig nieuw leven voor oude baan 🤩
Vanuit Avonturenpark Hellendoorn ontvingen we korte tijd geleden de uitnodiging om een exclusief kijkje te komen nemen op de bouwplaats. Dit konden we natuurlijk onmogelijk aan ons voorbij laten gaan, dus stapte ik vanochtend in de auto om een kwartiertje later bij de hoofdingang van het park te staan. Daar werd ik ontvangen met een verse bak koffie en een petit-fourtje met daarop het logo van de nieuwe baan in het park!
Er was een kleine groep mensen uitgenodigd, want ik denk dat we met niet meer dan 10 gasten aanwezig waren. Een fijne verrassing, want het garandeert natuurlijk enige exclusiviteit qua foto’s en geeft de mogelijkheid om wat meer te kletsen met Leroy (bouwverantwoordelijke / technisch manager bij Hellendoorn), René (creatief directeur marketing) en Eelco (allround marketeer bij Hellendoorn).
Reverchon gereviseerd
Onder het genot van de koffie vertelden de heren mij dat de keuze voor deze baan gestoeld is op een groot aantal redenen. Al reeds enkele jaren staat er voor Hellendoorn een spinning coaster op de verlanglijst; voor de doelgroep is dit een perfecte baan. Kostentechnisch is zo’n coaster al een behoorlijke uitdaging voor een park als Hellendoorn, maar daar komt nog bij dat het park niet zomaar kan en mag uitbreiden, dus is het ruimtebeslag een volgende argument. Tel daarbij op dat het park continu tegen de maximale grens van 12 meter aanloopt. De aankoop van dit Mexicaanse model past met wat aanpassingen her en der echter prima in het park, dus heeft het Avonturenpark de knoop doorgehakt en deze Reverchon gekocht. Er is zo'n drie meter grond voor afgegraven om de baan te kunnen plaatsen. Vandaag bereikt het stationsgebouw ook haar hoogste punt: de twee grote torens worden geplaatst.
Van der Most heeft de baan volledig gereviseerd (waarbij deze baan ook volledig gestraald en opnieuw gespoten is). Hierbij valt op te merken dat de aankoop en plaatsing van deze baan nog niet per se van een leien dakje ging: verscheidene onderdelen ontbraken en ook catwalks waren niet overal aanwezig. Waar een baan als dit normaal in enkele dagen op een kermis wordt opgebouwd, heeft Hellendoorn de tijd genomen om de baan gedurende twee weken op te bouwen. Het park zet deze baan immers voor het eerst volledig in elkaar.
“In Mexico kan dat, maar de TÜV staat dat niet zomaar toe”, zegt René. Dit betekent dat Hellendoorn hier zelf eerst druk mee zal zijn om de baan weer helemaal werkend te krijgen.
Leroy: “De baan zal straks beter dan een nieuwe draaien”. Dat is het park dan ook van harte gegund, want hier zet Hellendoorn wel kwaliteit neer. Zeker, het is en blijft een Reverchon Spinning, maar compleet gereviseerd, opnieuw ingeregeld, en het meest in het oog springend: het grote houten stationsgebouw biedt behalve plek aan het instapstation ook plek aan 1/3 van de wachtrij en een forse technische ruimte. Die technische ruimte is overigens ook meteen wat deze Reverchon uniek maakt: de transfertrack leidt nu niet naar een kale opstelplek onder de baan, maar een opstelplek in de technische ruimte buiten de baan. Vanaf hier kunnen door de grote deuren de karren indien nodig ook makkelijk van de baan worden gehaald.
Strijd tegen Balagos
Tegenover het station van Ridderstrijd ligt Balagos, en dat is natuurlijk de draak waar de vier ridders tegen strijden. De oplettende kijker ziet dat de kop van de draak een paar tanden mist, en die zul je terugvinden in het douglashout van het stationsgebouw. Op de torens zie je de brandplekken, de striemen van de klauwen van de draak, het opengereten staal en enkele bitemarks.
Het station staat straks aan een klein middeleeuws pleintje, dat geflankeerd zou zijn door bomen. Helaas heeft de storm van de afgelopen dagen toch ook enkele zorgvuldig behouden bomen ontworteld. Hierdoor is de volgens René “natuurlijke poort van bomen” helaas niet meer aan de orde.
Het gebouw is gebouwd met lokaal verkregen/verwerkt hout en wordt niet gebeitst of geschilderd. Het Douglas hout zal door de tijd vergrijzen en het gebouw een natuurlijk verouderde look geven. Rechtsvoor het station bevinden zich straks de 40 meter buitenwachtrij en de mindervaliden-ingang. Een single-riders rij is voor Hellendoorn niet interessant en gaat bij geen enkele attractie gebeuren. De wachtrij zelf wordt een ‘natuurlijke’ rij zonder hekken. Dat betekent een door groene struiken geflankeerd pad. Wat mij betreft de beste oplossing, want dat blijft het aanzicht van het geheel mooi houden.
Eenmaal in het station kun je mee met één van de vier ridders in de Ridderstrijd! De baan krijgt in totaal 8 karren, maar het park zal starten met 6. Dit doen ze zodat er wanneer nodig opgeschaald of omgeruild kan worden bij drukke dagen of een mankement in een kar op de baan. De karren zullen schilden als decoratie krijgen, maar deze schilden zullen afwijken van wat we op het marketingbeeld hebben gezien.
Vervolg
Het park is voornemens de baan medio 2022 te openen, maar kan dit nog niet garanderen. Dat hangt ondermeer samen met de inregeling van het systeem, de keuring door de TÜV en de nog uit te voeren testrondes.
Op 9 maart brengt het park de volgende Making Of naar buiten. Hellendoorn bedankt voor deze unieke rondleiding!!
Leroy en René (foto door Lotte Kreuwel/RTV Oost)