Afgelopen week met een trip door Polen en Oost-Duitsland 35 nieuwe achtbanen gedaan, waarvan 17 in hetzelfde park 😅
Belantis (+3). Apart park, ze proberen alles te thematiseren maar het blijft heel plat en kaal. Achtbanen waren ook niet echt goed: Drachenritt reed heel langzaam, Huracan is een vreselijke rammelbak, Cobra was wel prima.
Legendia (+3). Hier hebben we ons goed vermaakt, het park ligt er best sfeervol bij met mooie beplanting en die centrale vijver. Heeft wat mij betreft de potentie om een heel tof stadspark te worden. Nu is het park nog een aparte mix van een oude Sovjetkermis met een paar moderne attracties. Hoewel ik beide gezichten zelf wel tof vind denk ik dat ze er goed aan doen de oude attracties langzaamaan te vervangen. Qua achtbanen was Lech fantastisch, de andere twee meh.
Energylandia (+17). Krankzinnig park. Een grote chaos van halve theming, harde muziek en heel veel mediocre attracties. De gebieden rond Zadra en Abyssus zijn minder chaotisch maar nog steeds niet helemaal geslaagd als coherent themagebied. Zo ziet het straatje bij Zadra er geweldig uit, maar alle attracties staan hierbuiten zodat je vanuit de kiddys lekker tegen de airco’s aan de achterkant van de gebouwen aan kijkt. Tussen al die chaos staan twee geweldige achtbanen (Zadra en Hyperion), twee banen die gewoon tof zijn (Abyssus en Formula) en een enkele leuke familiebaan (Boomerang, Dragon). De rest is puur creditmateriaal.
Mandoria (+2). Klein maar fijn park. Theming is echt van hoog niveau, hoewel er nog wel wat details missen die alles wat rijker maken. Knap wat ze hier voor beperkt budget in een lastige hal hebben neergezet. En Merkant is een leuk achtbaantje.
Majaland Kownaty (+2). Copy-Pastewerk van Plopsa. Ik had het gevoel dat het indoor-gedeelte veel kaler was dan in bijvoorbeeld Coevorden. Dat wordt dan wel gecompenseerd door het buitengedeelte met woody, maar toch maakte het park een wat kale indruk. De Wickiebaan is standaard, Wilkolak zou best tof zijn maar was helaas totaal niet warm gereden.
Freizeitpark Plohn (+6). Heel veel goede verhalen over gehoord, maar viel misschien juist daardoor tegen. Het is naar mijn beleving een standaard Duits freizeitpark, inclusief een aantal verouderde delen. Wel met als pluspunt drie toffe achtbanen: El Toro, Dynamite en Miniwah.
Rasti-Land (+2). Hoewel het niet eens zo’n klein park is staan hier vrijwel geen attracties voor mensen boven 12 jaar. We waren dus vrij snel uitgekeken. Wel twee credits.