Tonnie Office, servers en de business solutions, dat leverde al jaren lang het geld op, en tegenwoordig is Azure en Office365 de grote moneymakers (en dat zal met de licentiewijzigingen die volgend jaar in gaan alleen nog maar groter worden)
Fair point, maar ik denk dat Windows ook voor de consument zeker een money maker is geweest, maar dat de kentering duidelijk zichtbaar werd sinds Windows 7. Misschien heeft Microsoft zich daar ook zelf in zijn vingers gesneden door het Windows landschap gewoon te lastig te maken. Er waren 6 verschillende versies waarbij het niet altijd even duidelijk was wat de verschillen waren, en het werd toch wel onmogelijk duur.
Dat kan je overigens nu ook zeggen over die abonnementen, zeker voor een thuisgebruiker vind ik office best prijzig worden. Een abbo van €99 per jaar is best prijzig. Bovendien lijken de abonnementen interessant, maar waar je eerst een one-off prijs had van €229 voor het office pakket kom je nu uit op minimaal dus minimaal die €99 euro per jaar als je de uitgebreide functionaliteit wil hebben.
En ja, er zitten cloud diensten en mail bij en alles . . . maar toch, het blijft prijzig. Lang verhaal kort, ik ben blij dat de baas dit voor mij betaald want het is toch een flinke investering ieder jaar weer. Zeker gezien het feit dat ik privé office wél heel fijn vind maar het echt heel weinig gebruik uiteindelijk.
Maar die trend zie je overal, ook diensten voor muziek, films, alles wordt in een abonnementsvorm gegoten. En ik denk dat er in menig huishouden redelijk wat abonnementen rondslingeren die eigenlijk niet rendabel zijn. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn Disney + gebruik dan begin ik toch een aardige sponsor te worden, en twijfel ik of ik het aan het eind van dit jaar nog ga verlengen eigenlijk.
Niek Ik zag zojuist een stukje van de review van Windows 11 van The Verge op Youtube. Daarin zien we helaas nog steeds de bizar ouderwetse menu's die volgens mij nog uit windows 95 stammen:
Dat noemen ze nostalgie, je roots mag je niet vergeten eh 😉