Universal Studios Japan heeft zojuist aangekondigd een samenwerking te zijn begonnen met de Pokémon Company.

Universal Studios Japan and the Pokémon Company announce creative alliance to develop new interactive entertainment combining innovative technology and extraordinary creativity. The real and virtual worlds will come together creating a new revolutionary theme park experience.

OSAKA (October 6, 2021) –USJ LLC (headquarters: Konohana-ku, Osaka-shi / President and CEO: J.L. Bonnier) and The Pokémon Company (headquarters: Minato-ku, Tokyo / President and CEO: Tsunekazu Ishihara) announced a new collaborative partnership between the two entertainment leaders. Universal Studios Japan and The Pokémon Company will enter a long-term partnership to jointly explore groundbreaking entertainment that will immerse guests into the world of Pokémon with innovative technology and creativity beginning in 2022.

Het hele persbericht kan je hier lezen, maar daar staat enkel nog wat extra achtergrondinfo en marketingpraat in.

Ben benieuwd of dit ook het einde van Spiderman betekent. Er waren een tijdje terug geruchten dat Spiderman zou worden getransformeerd naar Pokemon omdat de Spidermanlicenstie in de toekomst afloopt en nu in handen is van Disney.

Vraag me af welke generatie pokemon ze gaan gebruiken en wat voor ride het gaat worden, het kan enorm tof worden

• Demin heeft hierop gereageerd.

Was stiekem natuurlijk al bekend, want Spidey zal in Japan inderdaad sneuvelen. Het is geen toeval dat 2022 zowel de openingsdatum van de nieuwe Pokémon-attractie als de expiration date van de Spider-Man licentie is. Wel opvallend dat ze een aparte deal met The Pokémon Company hebben gesloten, ik ging ervanuit dat dit onder de bestaande deal met Nintendo (die immers de eigenaar is van alle copyrights op Pokémon) zou vallen.

Zeker in Japan neemt Nintendo de boel nu flink over in Universal Studios, eerst het Mario en recent aangekondigde Donkey Kong-gebied, en nu aan de andere kant van het park een eerste Pokémon-attractie.

Dream_wizard Vraag me af welke generatie pokemon ze gaan gebruiken en wat voor ride het gaat worden

Pokémon kennende voornamelijk de eerste en meest recente generatie. De Mario Kart attractie was gemaakt met een game engine zodat die kon worden aangepast als er straks een nieuwe Mario Kart game uit komt, ik vermoed dat ze voor Pokémon een vergelijkbare aanpak zullen plannen. Het wordt naar alle waarschijnlijkheid overigens een retheme van de Spider-Man ride met gebruik van dezelfde track, er zou sowieso heel weinig tijd zijn om dat voor 2022 nog aan te passen. Universal had voor Potter al eens een special effect ontwikkeld waarin je (veilig) mikpunt wordt van een vuurspuwende draak, hopelijk zien we dat effect in deze attractie terug met Charizard. 🙂

Demin ik ging ervanuit dat dit onder de bestaande deal met Nintendo (die immers de eigenaar is van alle copyrights op Pokémon) zou vallen

De Pokémon-brand is een beetje een lastige, de rechten liggen namelijk verdeeld tussen Nintendo en The Pokémon Company. Die laatste, een dochteronderneming van Nintendo, is dan weer in handen van drie partijen: Nintendo, Game Freak en Creatures; allemaal ongeveer een derde deel. Nintendo heeft gegarandeerd het meeste te zeggen, zeker aangezien sommige van de rechten écht direct bij Nintendo liggen, maar het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat de andere partijen ook inspraak hebben bij dit soort licensing deals.

2 jaar later

Het lijkt erop dat Spider-Man echt gaat sluiten. Zou dan toch Pokemon hierin gaan komen.