Voordat ik begin wil ik even een paar dingen kwijt:
Alvast mijn excuses voor de grammatica. Ik ben tweetalig opgevoed en Nederlandse grammatica is niet mijn sterkte vak.
Ten tweede, hebben de mannen van de Vijf zintuigen enorm hun best gedaan om deze docu te maken en wil ik niet te diep ingaan op de beelden (dit om spoilers te voorkomen.
Tot slot gaat dit om een premiere, dus de documentaire staat nog niet online (althans. Niet op het moment dat ik deze review schrijf).
De voorstelling:
Om 18:45 gingen de deuren van de "Voorste venne" open. Voor de deur stonden er al een groepje Efteling fans. Wij moesten, bij aanvang, onze QR code en onze kaartjes laten scannen en voor beide kregen wij een bandje.
Na het scannen werden we de Foyer op gestuurd. Hier kwamen wij er achter dat de opkomst veel groter was dan wij hadden verwacht. Toen wij onze kaartjes kochten (een week van tevoren) waren er nog veel beschikbaar en wij hadden daarnaast geen idee hoeveel plek er was.
Op een gegeven moment ging de zaal open en hebben we een mooie plek uitgekozen. Op het scherm stond de titel van de docu en hier en daar werd er een foto van geschoten (en ik wilde daar ook even aan mee doen).
Op een gegeven moment gingen de deuren dicht. We kregen een kleine toelichting van de makers en daarna begon het.
De documentaire:
"Fata morgana: de verboden stad" is een hele mooie en uitgebreide "making of". Er is vier jaar aan gewerkt en dat is heel goed te zien want geen enkel detail is over geslagen.
Alle onderdelen zijn netjes verdeeld in hoofdstukken, welke mooi in elkaar overlopen. Je krijgt, zoals belooft, heel veel niet eerder vertoonde beelden en dat is een enorm mooi cadeautje voor de Efteling fanaten onder ons.
Tijdens de documentaire, krijg je niet alleen anekdotes van Efteling iconen zoals o.a.: Ton van de Ven, Ruud Bos en Lex Lemmens, maar ook andere medewerkers worden in de spotlight gezet. En dat is het mooie aan deze documentaire: Iedereen is even belangrijk en enorm gepassioneerd over hun ervaringen.
De documentaire duurt twee uur, maar voelt aan als één uur. Voor de fanaten, zit er bekende informatie tussen, maar merendeel is nieuw en daarnaast ook heel leerzaam. De reacties in de zaal waren dan ook heel positief. Er is veel gelachen en af en toe hoorde je ook veel bewondering en verbazing.
Eind oordeel:
Ik denk dat de heren van “de Vijf zintuigen” heel trots mogen zijn om deze documentaire. Persoonlijk vind ik dit hun beste werk en belooft het heel veel voor wat ze in de toekomst zullen brengen.
Ook als je geen die-hard Efteling fan bent, is er veel te zien. Je krijgt veel technische weetjes, welke heel interessant zijn voor pretparkfanaten in het algemeen.
Tot slot: Als je hierna de Fata Morgana in stapt, bekijk je het door hele andere ogen.