Zo, tijd voor mijn felle mening over Movie Park Germany anno 2021 én het Halloween Horror Festival (maar het is géén festival hoor!) van dit jaar.
Eerst over Movie Park Germany zelf: wat lag het park er slecht bij! Ik snap dat dit de gevolgen zijn van COVID19, maar het is een behoorlijk lijstje:
Alle attracties in Nickland schreeuwen om een likje verf.
- Bandit is nog nooit zo pijnlijk geweest door gebrek aan noodlottig onderhoud! Mijn vriendin heeft nu nog steeds pijn in haar schouders door deze pauperbaan. Hoe dit door de Duitse TÜV komt is een godswonder!
- De hendeltjes om te schommelen bij de Zamperla zweefmolen in Nickland zijn verwijderd waardoor die hele zweefmolen geen entertainmentdoel meer heeft.
- Operation Enterprise is een pijnlijk slechte ervaring door het gebrek aan voorshows (al ligt dit vooral aan de Duitse regering en de Coronamaatregelen, daar kom ik zo op terug). De 2 voorshows zijn essentieel voor de beleving bij deze achtbaan!
- Een aantal belangrijke special effects bij Van Helsing werkten niet in het eerste gedeelte van de baan en bij de uitgang.
Als compensatie liggen de MP Express en Area 51 er bijzonder goed bij! Area 51 had een goedkope maar heerlijk Duitse Halloweenoverlay gekregen en de MP Express is nog nooit zó soepel geweest.
Nieuw in 2021 is de achtbaandarkride: "Movie Park Studio Tour". De conceptarts beloofden veel goeds, het idee was erg leuk en toen kwam COVID19.... Echt alles lijkt wegbezuinigd bij deze attractie! De wachtrij is een kaal hok, de voorshow (die hier wél werkte) was een vage projectie bij een bureau en de hele storytelling was na 3 ritjes nog steeds zoek. Het station is redelijk mooi, maar daarna rijd je constant door een lelijke loods met een paar statische attributen.
De scène met het huis en de tornado was nog wel geinig, maar er zit totaal geen logica in. Een droptrack had daar enorm veel toe kunnen voegen, maar je wordt achteruit gelanceerd in een kale loods. Het achtbaangedeelte was saai, traag en krachtloos. Eenmaal binnen raas je sneller dan je wilt door wat statisch decor en knal je de remmen in.
Dit is gewoon "De Vliegende Hollander" van Movie Park: ze wilden te veel met te weinig budget en een veel te kort achtbaangedeelte. Alles lijkt wegbezuinigd wat deze attractie goed kon maken. De Single Riders Line begint pas bij het station (en is dus volkomen doelloos) en... Nou ja, ik laat het hierbij. Dit is de slechtste attractie die momenteel in Movie Park Germany staat en dan reken ik Bandit en de Zamperla zweefmolen mee! Zonde van 't geld.
Genoeg over het park. Tijd voor de Coronamaatregelen. Deze waren absurd! Ik had het e.e.a. opgezocht qua mondkapjes en speciale filters gekocht die moesten voldoen aan de Duitse standaarden. Deze stopten wij in onze stoffen mondkapjes die erg comfortabel zijn. We mochten bij de ingang (bij de beveiliging!) gewoon naar binnen zonder problemen.
Bij de eerste attractie werden we erop aangesproken dat onze mondkapjes niet voldeden aan de eisen, maar we mochten ze gewoon ophouden. Bij Operation Enterprise moest er perse een oudere man met ons bemoeien. "Je komt er niet in als je geen ander mondkapje hebt!" Duitsers kunnen zo schreeuwen... En zo overdrijven... Maar dit sloeg alles! Ik legde uit dat we een filter hadden maar dit was niet goed genoeg. Ons gezelschap had gelukkig extra mondkapjes bij die we konden gebruiken, maar dit was heel typerend voor de Duitse Coronamaatregelen.
Terwijl in heel Europa de maatregelen langzaam los worden gelaten moet je in Movie Park Germany de Coronacheck laten zien, een medisch mondkapje dragen én 1,5 meter afstand houden! Daardoor mis je de meeste voorshows, storytelling en loop je nog steeds door een lelijke backstage gang in Van Helsing terwijl ze een prachtige wachtrij hebben. Wat een RAMP!
Maar nu gaan we het hebben over het Halloween Horror Festival... Tot 3 jaar terug was dit mijn favoriete Halloweenevenement in Europa. Dit evenement had alles: geweldige spookhuizen die gratis waren, redelijke scarezones en een heerlijke sfeer zonder al te veel paupervolk. Elke avond was een genot, maar toen kwam COVID19...
De gratis spookhuizen werden betaald, de sfeer in het park werd veel minder en de scarezones moesten zo goedkoop mogelijk. Niet alleen de scarezones trouwens... Maar eerst:
SPOILER OVER DE NIEUWE SPOOKHUIZEN!
Vorig jaar opende Movie Park Germany een spookhuis over Chupacabra en de vervanger van The Walking Dead: St. Elmo's El Paso Special. Dit jaar openden ze een nieuwe walktrough als vervanger voor 1 van de meest intense spookhuizen die er bestond (Insidious 2): Acid Warrior. Het nieuwe bos hebben we niet gedaan uit tijdsgebrek en omdat "Campout" ook bijzonder weinig voorstelde.
- The Curse of Chupacabra: een spookhuis die is gemaakt omdat de immersive tunnel dicht was door COVID19. In het donker loop je langs een touw een parcours af in de loods van de immersive tunnel. Je ziet werkelijk bijna niks, het verhaal is slecht en het spookhuis is kort. Een spookhuis welke niet eens €1,- waar was, laat staan de VIJF EURO die ze hiervoor vragen!
- St. Elmo's El Paso Special: met een AliExpress pistooltje loop je door een donkere ruimte en moet je op "geesten" (projecties) schieten. Er lopen erg weinig scare-actors binnen en hoewel het schieten wel geinig is, is het spookhuis totaal niet eng. Het schieten voelt meer als "werk" dan als iets leuks, omdat het heel herhalend is. De finale is geinig, maar weer totaal niet eng. Ook dit spookhuis is duidelijk in de COVID19 tijd gemaakt en moest zo goedkoop mogelijk gebouwd worden.
- Acid Warrior: dit is het meest teleurstellende wat ik ooit in een pretpark heb mee mogen maken tijdens Halloween. De capaciteit van deze walktrough is dramatisch en de wachttijd is, ondanks de betaalde tickets in tijdsloten, achterlijk lang. Vervolgens krijg je snel een uitleg (je moet zo snel mogelijk de knoppen indrukken) en word je losgelaten. Je moet vervolgens in de buitenlucht, op de set van de stuntshow, diverse knoppen indrukken terwijl hijgende Duitsers achter je aan rennen. Ze verplichten je te rennen, zodat je niet kan kijken naar het decor (wat trouwens minimaal is en heel slecht is uitgevoerd). De knoppen zijn duidelijk zichtbaar en ze doen niet veel. Soms ging er een alarm af of kwam er wat rook uit een rookmachine, maar deze hele ervaring was gewoon slecht. Ik wil niet rennen, ik wil genieten! Daarnaast was het heel duidelijk goedkoop en snel opgezet omdat de licentie van Insidious was verlopen. Ik had mijn 5 euro nog liever uitgegeven aan een verbrande frikandel in Bobbejaanland dan aan deze "experience".
Buiten deze 3 teleurstellingen hebben we ons gelukkig wel kunnen vermaken met de oude klassiekers. Hostel was ouderwets goed (we werden helaas wel gehint dat dit jaar helaas het laatste jaar zou zijn voor Hostel), de clowns hadden een nieuw parcours met erg leuke scares en ouderwets fijne humor en Slaughterhouse voelde vertrouwd op een gekke manier, omdat dit huis al voor het zevende jaar open is (ze beginnen op Walibi Holland te lijken!) Het weer werd helaas steeds slechter naar mate de avond vorderde en na een fijne nachtrit vol met schijnwerpers en rockmuziek bij MP Express (de Rock and Rollercoaster van de Aldi) gingen we vroegtijdig al naar huis.
Movie Park Germany heeft mij teleurgesteld. Ik snap dat er COVID19 is en dat ze de richtlijnen van de overheid op moeten volgen, maar de nieuwe walktroughs en spookhuizen zijn stuk voor stuk slecht afgewerkt en heel goedkoop in elkaar gezet. Ze vragen er wel de hoofdprijs voor en vroeg of laat zal dit ze in hun nadeel gaan werken. Mijn 2 andere vrijdagavonden in Movie Park heb ik per direct gecancelled. Het zegt al veel dat ik liever thuis blijf dan dat ik daar Halloween ga vieren. Movie Park Germany, fix your shizzle volgend jaar!