Ondertussen is het al weer ruim een maand geleden dat ik voor een leuk tripje naar Polen geweest ben.
Ik heb hier een aantal dagen in de prachtige stad Krakau doorgebracht en vele dingen gezien en gedaan.
Zo heb ik diverse wandeltochten gemaakt door de stad en een fietstocht. Ik heb enkele historische musea bezocht in Krakau en ben naar de beroemde Wieliczka Zoutmijn geweest, net als het voormalige concentratiekamp Auschwitz.
Natuurlijk stonden ook de pretparken Energylandia en Legendia op de planning.
Die pretparken zal ik hier natuurlijk bespreken. Als er interesse is in de reports van de andere dagen, dan hoor ik het graag.
Dit was vooraf de planning
23-08: Reisdag, Wandeling door de oude stad
24-08: Wandeling Joodse Wijk, Fietstocht Verborgen Krakau
25-08: Bezoek Wieliczka Zoutmijn, Tour Main Square Underground
26-08: Bezoek Auschwitz-Birkenau]
27-08: Fietstocht Compleet Krakau, Bezoek Schindler Fabriek
28-08: Energylandia
29-08: Legendia
30-08: Geen plannen
31-08: Terugreis
29-08: Legendia
29 Augustus ben ik naar het pretparkje Legendia geweest welke in de stad Katowice te vinden is.
Net als een dag eerder naar Energylandia ben ik ook naar Legendia gereisd met de trein. Deze rit verliep veel beter dan die naar Zator. Er was nu nauwelijks sprake van enige vertraging onderweg en rond ongeveer 9:20uur was ik dan ook al in Katowice. Daar waar Zator alleen een kaal perron heeft zonder enige voorzieningen en zelfs geen overkapping, heeft Katowice juist een prachtig groot en modern stationsgebouw inclusief een groot winkelcentrum.
Ook deze dag koos ik ervoor om van het station naar het pretpark te lopen, maar in plaats van een kort wandelingetje van maar 10 minuten, was het nu een flinke wandeling van ruim 45 minuten.
Na die wandeling welke mij voerde langs moderne winkelpanden, oude vervallen industrie, maar ook opgeknapte industriële gebouwen zoals een groots winkel en bioscoop complex, kwam ik even na 10:00uur al aan bij het parkje.
Wat mij al direct opviel was dat het niet echt druk was, ondanks dat het deze zondag de laatste openingsdag was van het zomerseizoen voor Legendia. Zou dat soms komen door de voorspelde regen?
Eerst moest ik nog even naar de gastenservice, want mijn online gekochte ticket werd niet geaccepteerd bij de poortjes.
Dit omruilen ging zonder problemen of vragen. Met dat ouderwetse papieren ticket kwam ik zonder problemen het park in.
Dit was mijn allereerste bezoek aan Legendia en ik verbaasde mij over hoe mooi het hoofdstraatje was direct naar binnenkomst in het park. maar die ervaring zou helaas al snel veranderen. Legendia blijkt namelijk een parkje te zijn met 2 verschillende gezichten, oud en verwaarloosd/vervallen tegen nieuw en mooi verzorgt.
Vanaf het meer liep ik linksaf verder het park in. Ik kwam hier langs een vervallen gebiedje in circusthema.
Er stond o.a. een half afgebroken thrillride en enkele kinderzaken. Ik ben dan ook snel verder gelopen.
Hierna kwam ik bij de darkride van het park aan, maar de deur naar Bazyliszek leek nog dicht te zitten en ook zag ik nog niemand binnen aanwezig bij het restaurantje. Ook hier ben ik dan weer door gelopen.
Het naast gelegen reuzenrad leek ook nog niet operationeel te zijn op dat moment, net als vele andere zaken in deze hoek van het park, zoals de coaster Dream Hunters Society en de zweefmolen Dreamflight Airlines.
Ik ben daarom maar door gelopen lang ook de Diamond River flume en de plek waar eens een Huss Flic-Flac had gestaan, naar Lech Coaster. Deze coaster was namelijk wel al operationeel zoals ik al lang had gezien en gehoord.
Ik liep de poort door de wachtrij in van Lech Coaster. Maar wat is de looproute slecht aangegeven als niet de gehele wachtrij in gebruik is. Ik heb daar voor de eerste rit echt onnodig veel kilometers gelopen, wat totaal niet nodig was.
Maar zo heb ik wel de hele wachtrij kunnen zien.
Eenmaal aangekomen in het station, bleek deze op 2 operators na geheel leeg te zijn. Ik kon dus kiezen waar ik wilde gaan zitten. En dat werd voor mijn eerste ritje Lech Coaster de backseat.
Na nog even gewacht te hebben op nog meer gasten, die uiteindelijk niet snel genoeg kwamen, startte mijn prive rit in deze next-gen Vekoma coaster. De lifthill ging al snel en enorm soepel en voordat ik er erg in had werd ik al die meer dan loodrechte firstdrop in gesleurd, wat een ervaring was dat. De rest van de rit die volgde was een enorm snelle aaneenschakeling van heftige elementen en inversies. Ik was er echt helemaal stil van en dat terwijl de trein nog nauwelijks ingereden was.
Direct na het uitstappen en de wandeling door o.a. de shop, ben ik weer de wachtrij in gegaan voor een 2e rit, dit keer frontseat. Nu was het geen priverit, maar zaten er al 2 andere gasten in de trein.
De rit die nu volgde was net zo heftig als de eerste rit alleen de hangtime die je frontseat hebt bij de firstdrop is eigenlijk nog vetter dan het over de top gesleurd worden backseat.
Na dit 2e ritje ben ik door gelopen langs de nieuwe rapid van het park Dolina Jagi, welke er erg netjes uit zag. Alleen de beplanting rond de baan heeft nog tijd nodig om echt te groeien. De hiernaast gelegen coaster Diabelska Petla bleek helaas in storing te liggen. Dat was jammer, want ik had toch ook wel graag een ritje gemaakt in deze oude looping coaster. Ik heb het rondje rond het meer verder afgemaakt, maar de rest van het park was totaal niet interessant om te doen. Ook de 4e coaster in het park, Scary Toys Factory bleek al lange tijd SBNO te zijn.
Daarom ben ik maar eerst bij de ingang van het park van een lekkere kop cappuccino gaan genieten, met een lekker stuk cheesecake. Nu scheen het zonnetje tenminste nog lekker.
Hierna ben ik richting de darkride Bazyliszek gelopen. De deur van de hal was nu wel open gelukkig.
De wachtrij was ook hier volledig leeg viel mij op, waar zijn al die bezoekers?
De darkride zelf was erg leuk en nog behoorlijk lang, voor als je weet dat deze met beperkt budget ontwikkeld is.
Na de darkride was de zweefmolen aan de beurt DreamFlight Airlines. Deze zaak is vergelijkbaar met de oude zweefmolen in Blackpool Pleasure Beach, maar alleen wel een halve eeuw jonger. De ritten zijn trouwens erg goed.
Hierna was de coaster Dream Hunters Society aan de beurt. Eindelijk zag ik hier een aantal bezoekers voor mij in de wachtrij. De rit zelf stelde echt niets voor en dus uiteindelijk totaal het wachten niet waard.
Het meest opvallende was nog dat bijna alle treintjes de ketting van de lifthill niet direct haalden en dus aangeduwd moesten worden. En ook de bediening van de coaster was nou niet echt modern te noemen.
Dan maar ter compensatie de naast gelegen Huss Enterprise Phoenix doen. Dat was tenminste wel een goede rit.
Ondertussen was het ongeveer rond 12:00uur en werd het in de lucht steeds donkerder en bewolkter. Zou het dan gaan regenen?
Ik dacht laat ik dan nog snel even een rondje Lech Coaster gaan doen, voordat het echt gaat beginnen.
Ik was nog niet de wachtrij ingelopen of het begon inderdaad te regenen. zou ik toch nog een ritje kunnen maken?
Nee helaas, aangekomen bij de poortjes bleken de operator net te horen te hebben gekregen dat de baan gesloten werd vanwege de regen. Is dit jammer of toch niet?
Ik heb hierna ruim 1 uur in de shop van Lech Coaster gewacht op dat de regen zou stoppen.
Wat moest ik anders doen, alle overige rides waren nu ook gesloten.
Na een uurtje vervelen en internet/facebook checken kwam het water al de shop binnen. Het ging ondertussen wel al minder heftig regenen. Ik besloot dan maar naar Bazyliszek te lopen, die darkride was namelijk wel gewoon geopend.
Hier dan nog maar een paar ritten gemaakt en genoten van de ride.
Tussendoor nog enkele keren buiten gekeken of ik kon zien of Lech Coaster weer z'n rondjes maakte. En dat was op een gegeven moment wel al het geval. Dus ik weer daar naar toe gelopen.
Hoe zou Lech Coaster zijn na de regen op een nog natte baan?
Nou waar de baan bij droog weer al heftig is, is deze op een natte baan al helemaal insane. Tijdens een ritje backseat kreeg ik dan ook bij de eerste inversie een korte grayout. En na afloop moest ik wel even bij komen.
Ik heb dan ook uitgebreid de tijd genomen om foto's te maken van deze vette achtbaan, voordat ik nog opnieuw weer een ritje maakte.
Na nog weer een rondje gemaakt te hebben rond het meer en foto's gemaakt te hebben, ben ik tegen 16:00uur toch het park uit gelopen, na wel toch eerst een lekker ijsje gescoord te hebben. Er was namelijk in het park zelf verder echt totaal geen fatsoenlijk eten te krijgen deze dag, alle tentjes en restaurant leken gesloten te zijn. Legendia is zoals ik aan het begin van dit report al zei een parkje met 2 verschillende gezichten, oud en vervallen tegen nieuw en heel mooi. Veel van die oude meuk was of al half afgebroken of niet operationeel. Deze zaken mogen ze van mij wel zo snel mogelijk vervangen door nieuwe zaken.
Ik ben terug gelopen naar het centrum van Katowice, om daar maar een restaurant te gaan zoeken.
Ik had op internet al snel een leuke brewpub/hamburgerrestaurant gevonden in de buurt van het centraal station, Mad Mick. En dat bleek een heel goede keuze te zijn geweest.
Hierna was het nog even een uurtje zien vol te maken, omdat mijn trein terug naar Krakow pas rond 20:30uur zou vertrekken.
EDIT:
Dit weekend heb ik 2 Poolse pretparken gedaan, met in totaal maar 10 nieuwe credits voor mij.
De rest heb ik overgeslagen vanwege niet interessant genoeg, of ze waren juist gesloten.
Van deze 10 coasters waren er 4 echte toppers bij, die dan ook hoog in mijn top 10 terecht zijn gekomen.
Top 10:
- Wildfire (Kolmarden)
- Zadra (Energylandia)
- Helix (liseberg)
- Lech Coaster (Legendia)
- Shambala (PortAventura)
- Hyperion (Energylandia)
- Untamed (Walibi Holland)
- Nemesis (Alton Towers)
- Abyssus (Energylandia)
- Montu (BGT)
Hoewel Zadra een veel vettere rit geeft dan Wildfire, staat deze Zweedse baan voor mij toch nog steeds op nummer 1 vanwege de geweldige ligging van deze baan midden in de bossen en tussen de rotsen. Kaar kan Zadra echt niet aan tippen.