Ondertussen is het al weer een maand geleden dat ik voor een leuk tripje naar Polen geweest ben.
Ik heb hier een aantal dagen in de prachtige stad Krakau doorgebracht en vele dingen gezien en gedaan.
Zo heb ik diverse wandeltochten gemaakt door de stad en een fietstocht. Ik heb enkele historische musea bezocht in Krakau en ben naar de beroemde Wieliczka Zoutmijn geweest, net als het voormalige concentratiekamp Auschwitz.
Natuurlijk stonden ook de pretparken Energylandia en Legendia op de planning.
Die pretparken zal ik hier natuurlijk bespreken. Als er interesse is in de reports van de andere dagen, dan hoor ik het graag.
Dit was vooraf de planning
23-08: Reisdag, Wandeling door de oude stad
24-08: Wandeling Joodse Wijk, Fietstocht Verborgen Krakau
25-08: Bezoek Wieliczka Zoutmijn, Tour Main Square Underground
26-08: Bezoek Auschwitz-Birkenau
27-08: Fietstocht Compleet Krakau, Bezoek Schindler Fabriek
28-08: Energylandia
29-08: Legendia
30-08: Geen plannen
31-08: Terugreis
28-08: Energylandia
Het was vandaag zaterdag 28 augustus, in het laatste weekend van de zomeropening van Energylandia. En mijn allereerste bezoek aan een Pools pretpark ooit.
Ik zou de rit van Krakau naar Zator met de trein doen, omdat ik geen auto tot mijn beschikking heb deze trip.
Volgens de info die ik op internet vond zou dat goed te doen moeten zijn. Er zou namelijk vanuit Krakau met enkele tussenstops een trein naar Zator rijden. De rit zou ongeveer 1 uurtje duren en zelfs met de wandeling vanaf het station in Zator zou ik dan nog ruim op tijd bij Energylandia kunnen zijn voor park opening.
De trein vertrok dan nog wel op tijd vanaf het centraal station in Krakau, maar al snel daarna was het mij al duidelijk dat de reistijd ruim langer dan 1 uur zou gaan worden. We hebben onderweg zelfs ruim 30 minuten stil gestaan in totaal tussen verschillende stations.
Uiteindelijk kwamen we tegen 09:45uur aan op het station van Zator (ipv 09:17uur), wat niet meer is dan een kaal en oud perron, zonder enige vorm van voorzieningen.
Daarna koos ik om te lopen naar het park ipv met die toeristentreintjes te gaan, die al klaar stonden om de bezoekers naar de ingang van het park te brengen. Ik wilde namelijk op mijn gemak nog enkele foto's maken van het bekende uitzicht op Hyperion.
Na het maken van die foto's ben ik het park ingegaan. De rij voor de ingang liep goed door en rond 10:15uur was ik dan ook binnen. Op de wachttijden borden zag ik al dat Hyperion nu al een wachttijd had van 40minuten. Dit was hier op het forum ook al aangegeven dat dit zou gebeuren. Ik ben daarom ook direct door gelopen naar de achterkant van het park, voor de nieuwste themagebieden van het park.
MAAR wat een ramp is het om daar te kunnen komen!!
Er is geen duidelijk hoofdpad door het park tussen hoofdingang en die tunnel richting Zadra.
Toch ben ik dankzij de papieren parkplattegrond toch uit dat doolhof kunnen geraken.
Ik heb alleen dan totaal niet gelet op de attracties waar ik snel langs gelopen ben, want daar had ik op dat moment toch geen interesse voor, mijn doel was namelijk Zadra.
Ik was al bekend met het feit dat Zadra een echt ENORM lange wachtrij zou hebben, maar om deze met eigen ogen te kunnen zien, maakte het allemaal nog veel indrukwekkender.
Aangekomen bij de kluisjes, probeerde ik een polsbandje te scoren, zodat ik mijn rugzak kon opbergen.
Maar om een of andere onbekende reden werd mijn pinpas niet geaccepteerd. Ik had ook geen munt/briefgeld bij mij.
Van een medewerker die aanwezig was, mocht ik gewoon doorlopen en dan mijn rugzak in het station achterlaten.
Eenmaal aangekomen bij de deuren voor het station koos ik voor rechter rij. Hier stond op dat moment nog niemand te wachten. Deze deur leide in mijn geval naar de backrow van de trein, wat natuurlijk echt super was. De rit die daarop volgde was adembenemend, wetende dat de baan nog nauwelijks ingereden was. Voor mij was dit NU al de beste rit in een RMC die ik tot nu toe heb mogen maken en dat werd elke daarop volgende rit alleen maar beter.
Hierna heb ik direct besloten nog een rit te maken en wel frontseat. Het was wel iets langer wachten omdat de 2e trein nog snel even op de baan gezet moest worden. Maar dit wachten was het meer dan waard.
Zadra geeft van de 3 RMC's die ik tot nu toe heb mogen doen de beste ritten en dat s'morgens vroeg al.
Maar toch blijft Wildfire nog steeds mijn favoriete coaster overall, en dat puur door de veel betere ligging van die baan, midden in de bossen.
Hierna ben ik doorgelopen naar Aqualantis, het nieuwste themagebied van het park. Het ziet er al wel goed uit, maar toch is ook duidelijk nog te zien dat nog lang niet alles volledig is afgewerkt.
Direct ben ik de wachtrij van Abyssus in gelopen, welke erg vlot doorliep. Ik kon na het weg leggen van mijn rugzak plaats nemen op de 2e rij van de klaar staande trein. En wat volgde is helaas voor mij toch een beetje een tegenvaller.
Ik had echt veel meer verwacht van deze nieuwe Vekoma coaster.
Maar helaas zijn de lanceringen van Abyssus niet echt krachtig te noemen en ook vond ik de verschillende elementen niet echt krachtig. Maar de baan was wel erg soepel ondanks de lichte trilling die ik gedurende de rit voelde in de trein.
De direct hierna gedane 2e rit achter in de trein, kon helaas mijn mening niet echt veranderen.
Ondertussen had ik trek gekregen in een koffie met iets lekkers en dat kan heel erg goed vlakbij Abyssus bij The Coffee Crab. En met een lekkere frappuccino en een goed stuk chocoladetaart, lekker op het terrasje in de zon genoten van het uitzicht op die nieuwe coaster.
De nieuwe boomerang in dat gebied heb ik daarna nog maar even gelaten voor wat het was, want op de wachttijden borden zag ik ondertussen dat de wachttijd voor Hyperion onder de 20minuten gezakt was. Ik kon niet wachten en ben het hele park weer door gelopen inclusief dat "doolhof".
Ook Hyperion heeft een gigantische wachtrij net als Zadra, maar dan wel de lucht in. Gelukkig liep deze ook goed door.
Ik kon al snel plaatsnemen op een stoeltje links buiten op de 2e rij van voren.
Ik had gehoopt op een geweldige rit in deze achtbaan, maar dat viel enorm tegen. De hele rit stuiterde de trein over de baan. Echt niet normaal meer zo pijnlijk soms. Direct na de eerste rit nog een 2e rit gedaan, meer achterin en in het midden van de rij. Dit was heel duidelijk een verbetering. Nu gaf Hyperion namelijk wel de vette rit waar ik vooraf op hoopte. Jammer dan dat de plek in de trein zo'n enorm verschil uitmaakt.
Nu was het terug door het "doolhof" richting Formula, die andere Vekoma launch coaster van het park.
Net als bij de andere coasters kon ik hier ook gewoon mijn rugzak in het station laten deze keer.
De rit die volgde was echt erg goed, beter en vooral krachtiger dan Abyssus.
Na Formula, direct een ritje Speed gedaan. En die watercoaster is inderdaad soaked, zoals al in vele reports te lezen is.
Ik wilde hierna nog een ritje in Formula maken. En terwijl ik al voorbij de kluisjes was, werd ik er nu door het personeel op gewezen dat ik mijn rugzak in zo'n kluisje moest doen, waar het de vorige keer niet hoefde. Nogmaals geprobeerd om een polsbandje te scoren, maar opnieuw lukte het niet. Dus toen maar triest de wachtrij weer uit gelopen.
Hierna maar de familie inverted Dragon nog gedaan om daarna te relaxen op de tribune tijdens de stuntshow.
Hier was al snel duidelijk dat er in Energylandia totaal geen covid-19 bestaat, alle plekken werden namelijk opgevuld zonder ruimte te laten tussen de gasten.
Deze stuntshow was wel vermakelijk maar o.a. de vergelijkbare stuntshow in Mirabilandia vond ik stukken beter.
Na de stuntshow ben ik richting de SLC Mayan gegaan voor een ritje. Dit is wel de fijnste SLC die ik tot nu toe gedaan heb, maar toch zal ik geen fan worden van dit type coaster. Ook de familie boomerang aan deze kant van het park heb ik nog even meegepakt voor de credit. De droptower van het park is trouwens een enorme tegenvaller echt enorm krachtloos is die drop. Hopelijk word dat ding snel eens vervangen door een betere toren.
De topspin van het park heb ik maar overgeslagen ondanks dat ik die normaal gesproken altijd wel mee pak. Deze gaf voor mij namelijk op het oog geen ritten die de moeite waard zouden zijn.
Ik ben hierna terug gegaan na Zadra, want dat was tot nu toe mijn favoriete coaster in het park.
Hier was het ook geen probleem om mijn rugzak mee te nemen tot het station.
De rit die volgde in het midden van de trein, was al beter dan de ritten van vanochtend.
Hierna weer doorgelopen naar Aqualantis. Ik had vanochtend namelijk gezien dat hier lekker ijs verkocht word.
Na dat ijsje de nieuwe family boomerang nog eens gedaan net als Abyssus. Deze 3e rit veranderde niets aan mijn mening over deze coaster. De baan is soepel maar krachtloos.
Ondertussen was het al tegen het einde van de middag en kreeg ik wel honger. En laten ze in het Aqualantis gebied toch ook een mooi nieuw hamburgerrestaurant hebben The Sunken Burger.
Lekker genieten op het terras met een biertje erbij en dat met zicht op Abyssus. Ik krijg hier spontaan het Shambhala gevoel bij, alleen miste ik wel die langzaam zakkende zon erbij, zoals in Spanje.
Het was ondertussen al ruim 18:00uur geweest en ik wilde nog wel graag een ritje Zadra en Hyperion doen als de wachtrijen dat toelieten voordat ik het park zou verlaten. Het park was dan wel tot 20:00uur open deze dag, maar omdat mijn trein terug naar Krakau al rond 20:30uur zou vertrekken en ik die niet mocht missen, moest ik wel op tijd dat stuk gaan lopen richting het station.
Zadra was nu echt helemaal super insane tijdens mijn ritje achterin, echt niet normaal meer.
En ook Hyperion liep nu beter, dan eerder en zeker een stoeltje in het midden van de rij is aan te bevelen. Dan maakt het de rit stukken fijner en kun je echt genieten.
Het was ondertussen al half 8 geweest en ik wilde nog een paar foto's maken van Hyperion van het gedeelte naast de parking. Dit leverde met de ondergaande zon toch mooie plaatjes op.
Hierna was het tijd om richting het station te lopen, waar de eerste gasten al zaten te wachten op de trein.
Conclusie, Energylandia is zeker een niet te missen park, voor de coasterliefhebbers. Zadra en Hyperion zijn echte toppers die je echt niet mag missen. Abyssus, Formula en Speed zijn ook echt goede banen, die ook in veel andere parken zeker tot ze toppers zouden kunnen behoren. En ook Dragon, Mayan en beide familie boomerangs doen het erg goed. Alle andere coasters heb ik met alle plezier over geslagen, net als bijna alle andere attracties in het voorste deel van het park.
Energylandia mag om het park te kunnen verbeteren het voorste gedeelte van het park van mij echt enorm aan gaan passen. Het is nu een enorm doolhof waar je snel de weg kwijt kunt raken. Veel van die oudere en ook dubbele attracties mogen wel weg om ruimte te maken voor mooie en bredere wandelpaden.
En ook buiten het park mag Energylandia samen met Zator nog wel veel werk verzetten om de bezoekersstromen te verbeteren. Zo mag er wel een deugdelijk station komen met benodigde voorzieningen en een treinverbinding die vaker rijd dan 1 keer heen in de ochtend en 1 keer terug in de avond.
En ook de wegen die naar het park lijden mogen goed aangepakt worden. S'ochtends staat het verkeer veel en lang vast op alle toegangswegen. Energylandia had volgens mij al plannen voor een aansluiting op een snelweg in de buurt, zodat er niet meer dwars door de steden en dorpen rond het park gereden hoeft te worden.
Maar daarvoor zijn toch protesten georganiseerd omdat er natuur zou verdwijnen.