We hadden al geruime tijd een Efteling reservering staan voor deze zaterdag. Er waren voldoende tijdsloten en we hadden zelf tijd om weer eens naar de Efteling te gaan.
Deze reservering werd vorige week gecanceld omdat de tijdsloten voor abonnementhouders met het vertrek van de anderhalve meter niet meer nodig waren. Prima, dat gaf ons meer vrijheid om qua tijd te gaan wanneer we wilde.
Rond half 1 reden we de parkeerplaats op. Wetend dat het een drukke dag zou worden hoopte we op een plekje zonder de eerste kilometer te hoeven lopen. We hadden geluk! Ver achteraan op de oude parkeerplaats mochten we plaatsnemen. We hadden niet veel later moeten komen, anders hadden we met de pendelbus mee mogen gaan (bron: https://waalwijk.nieuws.nl/nieuws/20210925/enorme-drukte-bij-de-efteling-pendelbussen-ingezet-vanaf-weilanden-dodenauweg/).
Het was bij de ingang al duidelijk dat we een drukke dag tegemoet zouden gaan, maar we waren ook benieuwd hoe het zou gaan zonder 1,5e meter, op volle capaciteit. En vooral hoe we dit zelf zouden vinden.
Met ons 15 maanden oude zoontje erbij wisten we op voorhand dat we niet veel attracties zouden doen maar bij binnenkomst besloten we wel naar het carrousel paleis te gaan. Via het Sprookjesbos waar we alle shortcuts weer mogen gebruiken en ook in tegengestelde richting mogen lopen. Wat een verademing!
Bij de carrousel aangekomen viel de drukte goed. Na een ritje zaten we erin. Hoe lang zou het duren voor de sporen van Corona verdwenen zijn?
Na de draaimolen liepen we recht op het poffertje af. We hadden nog geen lunch gehad en het aantal mensen dat stond te wachten leek mee te vallen. Ik vroeg aan een medewerker die er stond of de mensen die ik zag staan de rij vormde om te bestellen. "Ow, je kunt bij mij bestellen" antwoordde hij. "Ok, 25 poffertjes alsjeblieft". Ik betaalde met het tegoed van mijn abonnement en hij zei "Ok. Dan krijg je nummertje 74. Let wel op, het kan 30 tot 45 minuten duren. Het is extreem druk" ... "Had je dat niet kunnen vertellen voor ik betaalde?" vroeg ik hem, maar m'n vriendin had inmiddels een tafeltje geclaimd en de zin in de poffertjes wonnen het wel van de zin in het terugdraaien van alles. We wachtte maar af en uiteindelijk duurde het 'slechts' 20 minuten 😅.
De wachttijden die we in de app zagen waren bijzonder lang. We hadden graag nog in de Oude Tuffer gegaan maar 50 minuten is met een dreumes echt ondoenlijk lang. Het was bij vlagen ook extreem druk op de paden. Maar het was wel gezellig!
Er was extra horeca. Zo kon je een biertje krijgen op de dubbele laan en was verder vrijwel alle horeca geopend. Ik had bij vlagen zelfs het idee dat ik op een ouderwetse zomeravond rondliep. Ok, er was geen entertainment, maar het weer was lekker. Het was er druk en iedereen was vrolijk.
Het is dan ook echt een gemiste kans dat ze het park slechts tot 19:00 uur open houden op de weekenden ná de zomer. Traditioneel zijn deze dagen al extra druk maar zeker nu het qua mogelijkheden vrijer is dan het in 1,5 jaar geweest is lijkt me dit een geschikt moment om extra omzet te behalen.
Na de poffertjes lopen we met een slapend kind in de kinderwagen richting het Ruigrijk waar we het pad bij de Vliegende Hollander eindelijk weer eens vanuit het Ruigrijk kunnen nemen. We komen langs het Melkhuysje waar ik churros met een milkshake scoor om de lunch nog zoeter te eindigen. Dat nog zoeter is gelukt trouwens. Kolere, wat is die milkshake chemisch! Van de melk met een smaakje die ik voorheen wel eens kreeg bij dit horeca kraampje is niks meer over. Dit is smerig zoet!
Nazomer!
Of is het winter?
We kijken even bij Bäckerei Krümel (waar ik totaal vergeet foto's te maken) en lopen via de buitenring terug naar het Ruigrijk. Hier valt op dat Joris en de Draak slechts met één trein rijdt. En dan niet alleen 1 baan, maar ook met maar 1 trein op 1 baan. Dan mag de capaciteit in het park weer verruimd worden. De wachttijd loopt hierdoor op tot ruim een uur. En dan staan er niet eens heel veel mensen.
James wordt wakker, we spelen wat in de peuter speeltuin in het Reizenrijk en we besluiten terug naar het Sprookjesbos te lopen. Ondertussen wilde ik mijn Corona app proberen in het witte paard. De controle hier was goed maar het schrikt mensen wel af. Waar het buiten bij de horeca ontzettend druk was, was hier binnen vrijwel niemand. Natuurlijk is het qua weer buiten beter, maar zoeken naar een tafel lijkt me toch ook niet ideaal. Maar je kon binnen dus in alle rust genieten van je eten.
Het sprookjesbos kon ook eindelijk legaal in tegengestelde richting. Het aantal mensen op de paden hier is bijna onwerkelijk groot! Maar het went vrij snel gelukkig!
Corona is voorbij. In de Efteling in ieder geval. En dat is eigenlijk heel erg fijn! Waar het voorheen vaak al druk voelde is dat nu nog een stapje erger. Met dat verschil dat alle lelijke schotten en hekken al voor een groot deel verdwenen zijn. Het is alleen jammer dat het op volle capaciteit nog steeds zo druk is 😂.
Omstreeks half 5 komen we uit het Sprookjesbos waar we ons afvragen wat we doen met eten. Thuis of in het park. Ik bel de Efteling op met de vraag we of bij de Proeftuin in het Loonsche Land terecht kunnen. En dat kon. Hup, in de auto en er bij de afrit Efteling Resort vanaf.
Ook hier werd ons gevraagd om de QR code en uiteindelijk kiezen we voor het terras. Het was hier heerlijk rustig. En ik moet zeggen; ik heb lang niet zo goed gegeten in de Efteling. De hamburger die ik hier kreeg was dermate lekker dat ik dit zeker vaker ga doen. Het was echt genieten en bovenal rustig. Al lag dat natuurlijk ook aan het vroege tijdstip waarop we er zaten.
Zoals eerder gezegd vind ik het zonde dat de Efteling -zeker nu de regels een stuk losser zijn- niet langer open blijft. Het is met de drukte die je in het najaar altijd al hebt niet prettig voor mensen die wél alle attracties willen doen. Als het lukt om de horeca overal te openen (dat lukte vandaag) dan zou hier sowieso een uur bij mogen. Ik weet zeker dat dit voor veel mensen een betere ervaring geeft!
Desondanks was dit voor ons vandaag niet nodig om wel te genieten. Het was ouderwets fijn!