Plopsa Coo? Niet het meest spannende park... hoor ik de meesten van jullie denken. En dat klopt gewoon. De herinneringen die dit park naar boven roept uit mijn kindertijd - toen nog Télécoo - blijven er echter voor zorgen dat ik me nauw verbonden voel met dit park. Dat dit parkje het dichts bij onze woonplaats ligt speelt natuurlijk ook mee. Onze kinderen kennen het park inmiddels op hun duimpje en zij bevinden zich perfect in de doelgroep van dit park (5 en 7 jaar).
Als we één ding kunnen zeggen over de parken deze zomer dan is dat wel dat het er pokkedruk was. Er zijn parken waar ik voorheen nooit zo'n drukte gezien heb. Begrijpelijk ook. Veel mensen blijven in eigen land en bezoeken daardoor de parken, dierentuinen en andere dagattracties dichtbij huis. Jammer genoeg voor ons was dat vandaag ook van toepassing op Plopsa Coo.
We trekken meteen naar spinning coaster Wickie the Ride. De rij puilt al uit tot buiten de wachtrij. En gek genoeg is er niemand van het park die ervoor zorgt dat er extra hekjes geopend worden zodat de gasten gebruik kunnen maken van de hele wachtrij. Het is ook niet zo dat de operator de ambitie heeft om de wachtrij sneller te laten vooruitgaan. Maar goed, we ondergaan de 'lijdensweg'. Wickie the Ride is een kleine, maar tot voor kort de beste spinning van België. Onze dochter heeft deze baan enkele jaren geleden al gedaan. Maar eindelijk is nu ook Lex groot genoeg voor dit leuke baantje. Voor hem nog maar credit #17.
Op naar de Mega Mindy Flyer, waar Lee voor het eerst in mag. Ook hier heeft de operator niet de ambitie om de wachtrij vlot te laten vooruitgaan, hoewel ook deze tot ver buiten de meandering uitpuilt. Onze zoon is net te klein en mag er jammer genoeg niet in. Tot onze grote ergernis merken we dat er later een nóg kleiner kind wél in mag nadat de papa aggresief reageert. Wanneer we de operator daarop aanspreken haalt hij zijn schouders op en vraagt; "wat kan ik eraan doen?". Wat dacht je van de regels te volgen in het kader van ieders veiligheid?
Neen, ik ben het niet onder stoelen of banken aan het steken. Dit begint een dag vol met ergernissen te worden. We trekken naar de Karting, waar de kinderen altijd naar uitkijken. Mama en papa niet zo. Je staat er meer dan een half uur in de wachtrij om twee rondjes te maken tegen een slakkentempo. Wellicht dat dit een interessante attractie is voor het park doordat er weinig kosten aan zijn. Maar van mij mogen ze hier gerust wat anders neerpoten. Een boottochtje, rondritje, of waarom geen klein houten achtbaantje? Een baantje als Wood Express in Parc Saint-Paul zou hier perfect passen en aansluiten bij de doelgroep.
Dino Splash slaan we jammer genoeg over. We hebben geen zin om een half uur op die steiger te wachten in de blakende zon. Dan maar naar de Maya Splash, waar men wel lekker hard doorwerkt. Kanttekening; er staan gewoon genoeg boten op de baan en de operator is op geen enkel moment van invloed op de capaciteit. Hoera! Ook leuk; ik kan me nog herinneren dat hier 30 jaar geleden een fotograaf de hele dag lang op een tuinstoel zat en foto's maakte op de eerste drop. NB; de eerste drop is 1 meter hoog. Geweldig toch 😄.
Genoeg ergernissen gehad? We zijn nog niet aan het 'hoogtepunt' van de dag. Dat is voor later, want eerst gaan we naar Halvar the Ride. Deze geweldige Vekoma-baan raast over de berg, langs de bomen heen, en geeft hier en daar een tikkeltje air time weg. Maar opnieuw; waarom worden de bezoekers niet alvast voorgesorteerd aan de voorsorteerpoortjes, terwijl de rit bezig is? Waarom? Je zou de capaciteit zo enorm hard kunnen verhogen hierdoor. Nadeel is natuurlijk dat de operator dan niet naar twerkende dames op TikTok kan kijken.
De Vlindervlucht staat naar ons te lonken, een Zamperla Windstar. Ikzelf vind een Windstar een geweldig attractietype. Maar in Plopsa Coo moet je er wel wat voor over hebben. Ik bedoel; hoe kan het boarden van deze attractie viermaal langer duren dan de rit zelf? Waarom gaat de operator niet tijdens de rit al kijken of er kinderen in de rij te klein zijn? Waarom gaat hij ieder kind individueel beoordelen, om ze dan toch volgens willekeur toe te laten of niet? Waarom duurt het minutenlang vooraleer die attractie start en vooral... waarom duurt het eeuwen vooraleer je uit die attractie kan wanneer ze gedaan is? Wat een horror.
De laatste attractie die we aandoen vandaag is de Zetellift. Naast de rodelbaan en de omgeving toch een uniek stukje in het Belgische pretparklandschap. Deze attractie kan onze ervaring van vandaag echter niet goedmaken. Ik weet het. Je moet aardig graven in dit TR om naar iets positiefs te zoeken. Maar vergis je niet; we houden nog steeds van dit park. Wanneer je Plopsa Coo met kinderen bezoekt is het echt dagvullend. Al begin ik me nu af te vragen of dat eerder komt doordat de operatoren niet doorwerken. Onze jammerlijke conclusie is echter dat we onze buik vol hebben van de manier van werken in de Plopsa-parken. Wanneer ons abonnement binnenkort verloopt zullen we dan ook niet zo snel een nieuw nemen.
Plopsa Coo; meestal zeg ik tot ziens, maar vandaag weet ik het even niet...