Hallo! Vandaag neem ik jullie virtueel mee naar Atlanta, en om precies te zijn aan mijn bezoek aan Six Flags over Georgia op een zondag in Juli. Normaal gezien verblijven we altijd maar 24 uur in Atlanta, maar omdat er nu veel verschillende soorten vliegtuigen heen gaan wisselt het aantal benidigde "poppetjes" in de cabine ook. En daar heb ik voordeel bij, want zo zijn er ook enkele 48 uur stops voor een enkeling!
Natuurlijk wist ik al toen ik de vlucht aanvroeg waar ik naar toe zou willen gaan: Six Flags! Op het moment van schrijven van dit report heb ik zojuist het 5e park met mijn SF Mexico pasje bezocht, en wel La Ronde in Montréal te verstaan. Daar ga ik overigens geen TR over schrijven, want dat park vond ik echt hélemaal niks. Personeel was daar gelukkig wel correct, maar wat een troosteloos park is dat. Ik had een beetje een Bobbejaanland gevoel maar dan erger, er stond eendelfde paupere monorail weg te rotten evenals veel asfaltvlaktes en lelijke leegstaande gebouwen en gesloten infill attracties. Hun B&M hyper en de (niet duellerende) woodie waren oké en de rest op de indoor Intamin familiebaan na was standaard spul.
Nuff said, nu door naar de kern van dit verhaal! Na een drukke vlucht kwamen we pas om 22:00 lokale tijd in het hotel aan (4 uur 's nachts in Nederland) en na een goede nacht slapen werd ik vol goede moed wakker om weer een nieuw park te ontdekken.
We zitten sinds dit jaar weer in een heel goed hotel, dat was voorheen wel anders. Toen zaten we in de stad die vol zwervers zit in een megahotel met alleen maar geluidsoverlast. Nu zitten we bij een grote mall in de buurt buiten de stad, dus super relax!
Hotels hebben er nogal een handje van Covid als reden aan te merken dat een ontbijt in een restaurant lastig is. Maar met fruit, yoghurt met granola, een goede bak koffie en een muffin ben ik meer dan tevreden!
Wat enorm fijn is aan dit park, is dat het goed te bereiken is met het OV. Huurauto's zijn zowat onbetaalbaar geworden ($120 per dag in Atlanta zonder benzine wat voorheen $40 incl benzine was pre-corona) dus ik pak 2 metro's en een rechtstreekse bus naar Six Flags over Georgia voor een luttele $3,50.
Omdat het zondag is (en er 1 metrospoor buiten gebruik was) miste ik net de aansluiting met de bus dus uiteindelijk stond ik 1,5 uur later voor de poorten van Six Flags.
Maar niet getreurd, al vanaf de snelweg is de skyline zichtbaar en die is echt heel fijn om
naar te kijken met 11 coasters!
Dat gevoel als je voor het eerst een pretparkpoort doorloopt en een compleet nieuw park gaat ontdekken. Dat gevoel is zo fijn!
Plan de campagne: eerst in het vernieuwde Gotham deel beginnen want ik las dat het daar best druk kan zijn omdat dit een doodlopend deel is van het park.
Het park telt welgeteld 4 B&M's en ik begin met de meest bekende: Batman The Ride. Er zijn er 12 gebouwd waarvan 8 ervan te vinden zijn in een Six Flags park. Ik vind ze eigenlijk leuk tot en met de 2e looping, daarna is het allemaal te veel op een te klein oppervlakte voor mij.
Één van de coasters waar ik altijd het meeste naar uitkijk zijn de steeds schaarser wordende Schwarzkopfs, echter is deze custom coaster al sinds 2020 SBNO. Ze waren er wel druk mee bezig en ik begreep van een personeelslid dat de intentie was om september open te gaan. En nu blijkt dat gewoon te kloppen, want hij gaat vanaf 18 september weer open. Ik ga dus snel weer een keer terug!
Ik loop door naar de andere kant van het park waar we 1 van de darkrides vinden die dit mooie park rijk is. Maar wacht, een Six Flags park met meerdere darkrides? Yep! Dit is Justice League: Battle for Metropolis. Ik had deze Sally darkride al eerder gedaan in Mexico (Spaans gesproken dus), maar in Atlanta alhier deed oa de Joker animatronic het niet. Ik ben niet van de shooters en de 3D beeldkwaliteit is echt slecht, dus de volgende keer sla ik deze ride graag over.
De 2e B&M van dit park welke ik ga proberen is een flying model, welke ook de allereerste pretzelloop heeft gekregen 19 jaar geleden. Persoonlijk ben ik daar niet zo blij mee, want daardoor wordt je op je rug met je hoofd naar voren door een looping geforceerd. Vrij onnatuurlijk, maar gelukkig is deze looping nog niet zo groot als bijvoorbeeld Tatsu of the Flying Dinosaur. Er staat zowat niemand in het station dus ik doe meteen 2 ritjes frontseat want deze baan is erg fijn!
Aan de overkant van Superman Ultimate Flight en naast het (gratis) waterpark vinden we meteen nog 2 coasters, waaronder deze PTC Woodie. The Great American Scream Machine dateert uit 1973 en is erg uitgestrekt, de rit zelf is vanwege het uitzicht tof maar stelt verder niet fantastisch veel voor helaas.
En wat zien wij daar door het struikgewas? Het oplettende oog zal daar een Vekoma uithalen!
Blue Hawk is tegelijk uit de fabriek gerold als Gouderix en helaas lijk ik dat te merken. Qua lay-out zijn ze alles behalve hetzelfde, maar hij geeft een paar flinke tikken weg. Helaas helpen daar de soft shoulder restraints niet bij en stap ik uit met met lichtelijk wat pijn. Deze coaster is mooi om naar te kijken maar helaas is de ritervaring slecht, wel goed om te zien dat dit soort coasters nog steeds te vinden zijn in parken over de wereld.
Het park is groen en ligt er goed bij. Het bevind zich in heuvelachtig landschap en de sfeer is erg goed te noemen. Dit is niet een park wat alleen jongeren aantrekt, maar door het aanbod ook veel gezinnen met jonge kinderen wat de sfeer erg ten goede komt!
Ik loop ondertussen langs wat het lijkt een kinderattractie met bootjes. De capaciteit is laag maar ik ga toch in deze rij staan omdat ik wel benieuwd naar deze ride aangezien ik dit niet in andere parken heb gezien. Een half uurtje later kan ik instappen...
Maar jongens, wat een verrassing is dit dan?! Ik verwachte een hele foute en korte rit, maar niks is wat het lijkt. Deze bootrit duurt erg lang en komt echt door ongelofelijk veel grote en vrolijke scenes met monsters begeleid door een erg leuke themesong. Dit soort attracties zorgen ervoor dat een park echt beter wordt, ik juich het toe!
Up next: Dahlonega Mine Train, een Arrow mijntrein coaster met 3 lifthills. Met maar 11 meter hoogteverschil geen spektakel maar door de ligging en de lange ritduur zeker een coaster om niet over te slaan!
Coasters waar ik standaard niet naar uitkijk zijn deze Gertlauer Eurofighters. De rij was heel lang maar nadat ze storing hadden gehad liep ik net langs toen deze heropende. Toen ik het station inliep viel me ineens wat op: het waren niet de standaardtreinen waar je met 4 naast elkaar zit, maar met maar 2! Toen ik frontseat plaatsnam bleken deze treinen ook nog eens lapbars te hebben, wow 😱 Dit is de eerste Eurofighter ever die ik heb gedaan die door deze redenen echt een hele fijne rit weggaf, hoe tof is dat?!
Er was over heel de dag onweer voorspeld maar de eerste korte warme bui viel pas in de loop van de middag. Even 10 minuutjes geschuild en toen was het weer droog, en maar goed ook want ik had inmiddels honger gekregen.
En hier kwam hetgeen aan het licht wat ik al eerder in mijn TR over Six Flags America had beschreven --> https://forum.pretpark.club/d/1869-tr-six-flags-america-washington-augustus-2021/7 <-- namelijk dat Six Flags in de USA geen Europese creditcards accepteren welke om een pincode vragen. Voordat ik hier achter kwam wilde ik ergens eten bestellen via de app met apple pay. Dit werd een aantal keer achter elkaar geweigerd en dat komt waarschijnlijk omdat ik geen Amerikaans adres heb gekoppeld aan deze kaart (Doordash, een grote concurrent van Uber Eats, gaf me ook al deze melding in LA). Swah, ik ben maar in de rij gaan staan maar ook daar werd mijn CC wederom geweigerd. En aangezien cash is verbannen in de parken (en ook alle ATM's zijn verdwenen) had ik geen optie om te betalen... Het park ligt redelijk in the middle of nowhere dus ik kon ook niet makkelijk even buiten het park wat kopen, dus ik was behoorlijk zuur en inmiddels al best chagrijnig door de honger.
Ik had bedacht het park dan maar te verlaten en met een vervelend gevoel weg te moeten gaan. Onderweg naar de uitgang dacht ik ineens, laat ik dit toch maar even aankaarten bij Guest Relations. Ik het verhaal uitgelegd dat volgens mijn bank ik de optie moet krijgen een pincode in te toetsen en dat dat hier dus niet kan. En dat ik graag eten en drinken wil kopen maar ik geen optie daarvoor heb. En nou komt het:
De vriendelijke medewerker toont begrip (lezen jullie mee SFA?) en besluit zonder twijfel mij te gaan helpen door mij een voucher aan te bieden waarmee ik een maaltijdmenu, snack en onbeperkt drinken kan halen vandaag. Wat een service is dit dan!
Ik heb geen zin meer om te zoeken naar een plek om te eten en bestel een burgermenu bij Johnny Rockets net om de hoek bij Guest Relations. Wederom is de burger net als in Mexico geen topper maar ik eet mijn buikje rond en voel me voldaan. Ik heb weer veel goede moed om verder te trekken in dit heerlijke park!
Tijdens mijn verlate lunch was dit mijn uitzicht, fijn hè? Hij lag even in storing maar ging vrij snel weer open gelukkig.
Dit zijn pas mooie treinen! De capaciteit is helaas wel erg treurig en het duurt allemaal lang (zoals bij de meeste RMC's) maar gelukkig was door de recente storing het station nog vrij leeg.
Deze pas 3 jaar geleden geopende ombouw woodie is echt werkelijk fantastisch. Mijn verwachting was niet vrij hoog omdat het er vanaf de parking niet spectaculair uitzag, maar deze RMC heeft echt alles wat je wil. Ik had een keer geen last van de scheenbeugels en de baan is zo goed gebalanceerd met bochtenwerk, 3 inversies en goede airtime dat je er vaker in zou willen. Ik houd van verrassingen!
De 3e B&M van vandaag wordt deze Stand-Up welke ook met maar 1 trein reed. Eerder vandaag heb ik alles met meerdere treinen zien rijden maar ik denk dat deels door technische problemen treinen eraf zijn gehaald. Front was het maar 2 treinen wachten dus dat was vandaag verder prima!
De ligging vooraan in het park tegen de parking aan is niet meteen heel sfeervol en na de first drop en looping blijft de baan vooral laag bij de grond. De rit bevat veel bochtenwerk en ik vind door de staande houding het allemaal niet heel comfortabel. Tijdens de lifthill werden we trouwens nog stilgezet en kwamen er 2 medewerkers melden dat de dude naast me geen telefoon mocht vasthouden..
Waarom ik deze coaster tot het einde heb bewaard van vandaag weet ik niet, maar het is nu ein-de-lijk tijd om deze achtbaan met de veelal gehoorde naam te gaan doen: Goliath!
Save the best for last zeggen ze weleens, en als dat ergens voor op gaat is het wel voor deze gigant. Wat is deze B&M hyper onverwachts gaaf, groots en afwisselend!
De specs zijn misschien niet heel bijzonder en met zijn 61 meter hoogte zijn er een legioen aan hogere coasters te bedenken, maar wat is deze rit fijn zeg 😱 De airtime is briljant en halverwege de baan zit er een neergaande helix van 540 graden waar ik iedere keer licht sterretjes zag. Wat een kracht zeg! En hier reden ze helaas ook maar met 1 trein, maar omdat er niemand van het personeel de treinen vulde vanuit de wachtrij bleven er iedere keer veel lege plekken open die ik met veel plezier opvulde voor nog een re-ride!
Vanaf de uitgang bij Goliath heb je pas goed zicht op hoe groot het pand is waar zich de Monster Mansion darkride in bevind.
Ik besluit nog even een rondje park te lopen om de fijne sfeer op te snuiven. Ik vind dit echt een van de mooiere Six Flags parken en misschien is dit wel mijn favoriet!
Hier liggen nog wat restanten van de oude chute the cute ride welke er tot 2018 was, wel troosteloos als je dat zo erbij laat liggen.
Buiten de Schwarzkopf die zeker voorlopig niet open zou gaan, was deze Chance kiddie coaster ook al de gehele dag gesloten. Ik liep onderweg voor nog een ritje Goliath toevallig langs de ingang en vroeg retorisch of ze nog open zouden gaan.
Dit geloof je niet. De teamleader en maintenance gast die er stonden zeiden dat de banden op de lifthill niet tegen natheid kunnen omdat dan de trein geen grip krijgt, maar alles was net droog en ze waren personeel aan het optrommelen om deze te openen, wat een mazzel! Verder korte kiddie met een helix indoor.
Ik mocht met mijn verkregen bonnetje nog een "snack" uitkiezen en besloot met deze 28 graden een milkshake van Johnny Rockets uit te proberen. Als je dit ziet dan wil je dit toch?
Ik besluit terug te gaan naar Guest Relations om een compliment te geven aan de medewerker die mijn dag compleet heeft omgeturnd want dankzij hem heb ik uiteindelijk een perfecte dag gehad!
Ik sta op de bus te wachten en dat geeft mij een perfect uitzicht over die té gave helix van Goliath!
Tot mijn grote verbazing kun je via de parking gewoon tot aan de track komen van deze briljante coaster 😱 Deze kans pak ik natuurlijk direct aan en dat geeft dit soort mooie plaatjes onder de helix!
Hier doe je het toch voor?
Na een helse terugweg van 2,5 uur kom ik moe maar extreem voldaan terug in het hotel. Lang verhaal kort, maar de laatste metrolijn die ik moest pakken had al door werkzaamheden maar 1 kant van het spoor in gebruik, maar door een ongeluk stopte mijn metro een paar stations voor mijn eindbestemming. Na veel vaag gedoe werd ik een bus ingestuurd die ons naar het volgende station bracht, maar daar was het chaos en na nog langer wachten weer een bus in die tot nog een station verder reed. Daar reed de metro weer (nog maar 1 kant op) maar al bij al duurde dat ook eeuwen voor mijn gevoel!
De volgende dag heb ik alle tijd door de late vertrektijd, dus ik besluit naar Downtown Atlanta te gaan om daar eens een kijkje te gaan nemen bij World of Coca Cola. Ik ben best wel fan van dit merk en ik hoor ook wisselende verhalen over deze tour die je daar kunt doen.
Nouja, ik denk zal eens vragen of er korting bestaat voor travel agencies. Krijg ik zomaar gratis een kaartje in mijn handen geduwd, wow wat een toffe verrassing!
De tour begint dus al fantastisch! Dan ga je door 3 ruimtes heen waar het een en ander over Coca Cola wordt verteld en je ziet een zoetsappig filmpje. Daarna kun je in verschillende ruimtes wat geschiedenis zien en oude promotiematerialen, een 3D film, een smell ervaring en natuurlijk het proefgedeelte. Ik vond het grappig, maar ik zou het die $20 die je ervoor neer moest leggen nooit hebben waard gevonden. Ook het proefgedeelte was (door corona?) erg beperkt en precies hetgeen je in Club Cool in Epcot ook had. De giftstore was groot maar door personeelstekort heb ik een half uur moeten wachten voor ik mijn kerstornament kon afrekenen. Mijn prijs/kwaliteit ervaring was echt perfect, maar als ik daadwerkelijk had betaald had ik me wel een beetje teleurgesteld gevoeld!
Één van mijn favo ketens in Amerika is Chick-Fil-A, na McDonald's de best lopende fastfoodketen van de USA. En ik snap wel waarom, want de kwaliteit van de kip en de 8 eigen sauzen en waffelfries maken dit tot een waar feestje! En de oorsprong van deze keten is Atlanta dus ik moest hier wel eten 🙂 Iemand anders deze keten ooit geprobeerd?
Als je dit leest dan heb je het einde van dit TR gehaald, gefeliciteerd! Samenvattend kan ik iedereen aanraden een bezoek aan Six Flags over Georgia in te plannen mocht je in de buurt zijn. Downtown Atlanta is niet the place to be, maar er is zoveel te zien en te doen om Atlanta heen dat je er prima een roadtrip kan starten of eindigen.
Bedankt voor het lezen van dit TR en tot de volgende! 😃