Michael Europa-Park kon Piraten ook doorpakken dankzij oa verzekeringswerk dacht ik. Zal hier niet anders zijn.
Maar ze konden ook doorpakken omdat er een familie achter zit waar naar geluisterd wordt als er iets gedaan moet worden. Wil is wet.
De twee laatste interviews van Kleine Boodschap met Michel Den Dulk en Pieter Cornelis schetsen datzelfde beeld, bij de Efteling gaat en moet elke beslissing over meerdere lagen waar in Europapark er bij een wens van de familie het er bij wijze van spreken gisteren al had moeten staan. En tegen wat minder budgetspanning.
En hiermee wil ik echt niet beweren dat de Efteling log is, conservatief allicht gezien de ontstaansgeschiedenis en een stichting als enig eigenaar. Ik denk dat een Walibi met een eigenaar in Parijs nog veel dramatischer is als het om investeren en goedkeuring gaat.
En gelukkig hebben we het over een hypothetisch voorbeeld dat Droomvlucht afbrand.
Maar ik denk dat in dat geval de herbouw echt niet zo vlot klaar is als bij Piraten, dan wordt het een plan van meerdere jaren en ik vraag me echt af of we een gelijkwaardige wereldunieke darkride krijgen zoals de attractie nu is. Die eigenzinnige houding die de Efteling jaren 80-90 had heeft het park op het gebied van investeringen helaas niet meer en ook financieel en investeringsdrang vind ik ze nu veel te conservatief om een attractie als Droomvlucht te herbouwen als unieke attractie zoals het nu is.