Het was al tragisch nieuws maar met de oorzaak erbij wordt het helemaal treurig 🙁

Heel tragisch, en dit maakt het nog net iets tragischer, want dit is natuurlijk gewoon amateurisme. Want operators weten dus wel hoe ze een storing manueel moeten oplossen, maar niet wat een juiste procedure is om de storing op te lossen. Niet de schuld van de operators natuurlijk, want het is slechte training / een slechte manual van de fabrikant, maar wel heel treurig. Enige lichtpuntje is dat het systeem zelf gewoon goed werkt door de storing aan te geven.

Misschien best de gordels een felle kleur geven en fellere verlichting aanzetten bij het laden om dergelijke problemen te voorkomen, dit is echt énorm slordig als ze het na twee keer checken alsnog over het hoofd zagen.

Is er door de operators niet gevoeld of de riem vast zat? Of hebben ze alleen gekeken? Ik krijg hier beetje de kriebels van, vaag restraint system

Ik krijg hier echt een vergelijkbaar gevoel bij als bij het ongeluk met Smiler in Alton Towers.
Ook daar hebben de operators niet goed opgelet.

Het blijft raar, 1000 en 1 veiligheid systemen. En toch gebeurt het nog steeds….. hier moet een regering eisen in stellen, wereldwijd. Als je kijkt bij de flying theaters, als daar een riem niet om is. Start de attractie niet. Net zoals bijvoorbeeld startours in DLP of een beugel in b.v. Chiapas. Ik blijf dit raar vinden.

• Erik heeft hierop gereageerd.

BAVI Het blijft raar, 1000 en 1 veiligheid systemen. En toch gebeurt het nog steeds….. hier moet een regering eisen in stellen, wereldwijd.

De eisen in de Verenigde Staten zijn op dit gebied helaas wat zwakker dan de Europeese standaard, maar er worden wel degelijk eisen gesteld. The Haunted Mine Drop voldoet aan alle eisen van de Amerikaanse attractie-waakhond.

BAVI Als je kijkt bij de flying theaters, als daar een riem niet om is. Start de attractie niet.

Dat klopt, maar als je het artikel leest, dan lees je dat deze attractie een vergelijkbaar veiligheidssysteem heeft. Alle gordels moeten bevestigd zijn tijdens de rit. Ook die van een lege stoel. Wanneer er een nieuwe rit gestart wordt, moeten alle gordels een keer los geweest zijn en weer vastgemaakt, anders geeft het systeem alsnog een foutmelding.

Wat hier mis gegaan is, is dat de operator de gordels van een lege stoel niet heeft losgemaakt, voordat de volgende gasten de attractie in stapten. Het meisje is (waarschijnlijk in haar onwetendheid) op de gordels gaan zitten, in plaats van deze los te maken en eronder te zitten. De operator heeft gekeken of de gordel vergrendeld zat en heeft hierbij niet gezien of ze daadwerkelijk onder de gordel zat. Alsof je dus in een auto wel kijkt of de gordel in de klikker zit (hoe heten die dingen?) maar niet ziet of de persoon er wel of niet onder zit.
    Bij het starten van de attractie heeft het systeem heeft de foutmelding gegeven dat de gordel niet ontgrendeld is geweest. Er is daarna meermaals gecheckt, waarbij steeds gezien is dat alle gordels wel vergrendeld zaten, maar opnieuw niet dat het meisje niet goed onder de gordels zat. Het is mij nog niet geheel duidelijk hoe, maar de foutmelding is uiteindelijk verholpen (wellicht door een reset, maar misschien ook door normale procedures). De attractie is daarna alsnog in beweging gezet met fatale gevolgen.

Erik Er is daarna meermaals gecheckt, waarbij steeds gezien is dat alle gordels wel vergrendeld zaten

Dit vind ik eigenlijk het meest bizarre aan het hele verhaal, in Walibi bij de space shot gaan alle beugels weer volledig open als het systeem niet vrijgeeft. Pas als alle beugels helemaal open zijn worden ze weer door het personeel gesloten en gecontroleerd. Een vrij logische procedure zou je toch denken :/

scagen Pas als alle beugels helemaal open zijn worden ze weer door het personeel gesloten en gecontroleerd.

Moet je wel een beugel hebben, deze attractie heeft alleen gordels.

• scagen heeft hierop gereageerd.

Weet je wat ik het meest bizarre vind? Dat het dus om een 6 jaar oud meisje gaat. Dan ga je als ouders neem ik aan met je kind mee. Dan stap je in, en doe je het gordeltje bij je eigen kind dicht voor je je eigen gordel dicht doet. Ik vind hier de ouders zeker ook wat te verwijten: vader/moeder/begeleider had hier het kind in de stoel moeten zetten en de gordel dicht moeten doen. Het park voert de controle uit en heeft daar helaas de uiteindelijk fatale fouten gemaakt, maar initieel gaat het al mis bij de ouders/verzorgers van het meisje.

Hjalmar ik weet nou niet of je grappig probeert te zijn of niet. Maar bij deze attractie had die procedure ook uitgevoerd moeten worden want dat had dit kunnen voorkomen, dan hadden of de medewerkers of het meisje zelf opgemerkt dat de gordel niet goed zat bij het openen.

Niek Ja, ik ga regelmatig in attracties met mijn kids, en ik check altijd alles eerst zelf voordat de operator langs komt, maargoed, dit soort tragedies zijn altijd een combinatie van een heleboel factoren waar het mis is gegaan.

scagen Ondanks dat de attractie geen beugels had zou je idd wel een force-check kunnen doen dat alle gordels nogmaals open en dicht moeten, aan de andere kant zat zo een check er al in en ging het toch ook al mis, dus in hoeverre dit echt waterdicht is blijft een ander verhaal.

scagen Ik zie niet zo goed waarom je denkt dat ik een grap maak. Het is natuurlijk een heel ander verhaal als je geen mechanische functie hebt in een stoelriem zoals die overeen komt met een beugel. Er is geen OTSR beugel aanwezig, dus ook niet een mechaniek die getriggerd kan worden om de functie te doen zoals jij die omschrijft. Ik zou als ik eerlijk ben niet eens weten of er een zo'n functie bestaat voor normale auto gordels. Enige wat ik mij kan bedenken is de controle check of the beugel in zijn receiver zit (@Erik, zo noemden engelse vrienden he, geen idee of het klopt). Maar dat is in geen velden of wegen een goede manier om te checken na een ongeluk als deze.

Ik ben vooral ook verbaasd dat een meisje van zes óf onbegeleid de attractie in is geweest óf dat papa of mama zelf niet heeft opgelet. Nu zal het mijn kennis van attracties zijn, maar ik zou het door hebben als mijn kind niet goed in de riem zit. Enfin, uiteindelijk is het personeel hier verantwoordelijk voor en de ouders zullen zichzelf alles al verwijten. Maar wat is hier een hoop checks mis gegaan. Dramatisch.

Het geeft maar weer aan dat een hoop ongewenste gebeurtenissen of bijna ongevallen leiden tot een echt ongeval. Zoveel radertjes hier die niet goed zijn gegaan waardoor dit heeft kunnen gebeuren. Traumatisch en ontzettend treurig uiteindelijk.

Hjalmar de reden dat ik dat denk is omdat het systeem voor de handeling niet uit moet maken. Bij de space shot worden de beugels door personeel weer geopend, zowel via het systeem als letterlijk in de handeling dat ze langs elke beugel lopen om fysiek te checken dat die volledig open is. Pas als dat aan de hand is worden de beugels weer op vergrendeling gezet en kunnen ze weer gesloten worden.

Haunted mine drop heeft dan geen beugels maar heeft wel een hoofd gorden die met een pin sluiting word vergrendeld en na iedere rit geopend moet worden. Dit laatste is niet gedaan en hebben ze bij de controle dus ook niet gedaan anders hadden ze bij het openen opgemerkt dat ze op de gordel zat.

Ik snap sowieso niet dat een drop niet verplicht uitgerust moet zijn met OTSR beugels.
                  Zonder deze beugels zou ik het zelf al doodeng vinden in deze attractie te stappen.

Als je de foto op Google Maps bekijkt, dan zijn de riemen zwart en zie je inderdaad niet goed of de riem over de benen zit:

Je zou zeggen maak ze dan iig fluoriserend geel of iets..
                  Tevens lijkt de 2e riem niet genoeg geweest voor de lengte.

Wat een tragisch ongeval wat volgens mij voorkomen had kunnen worden 🙁

scagen Alles wat je nu opsomt is training, dat heeft verder niets te maken de technische werking van de attractie. Zolang de training handleiding niet zegt "open alle riemen handmatig per cycle", dan zal dat echt niet gebeuren. Dat deed Space Shot in mijn tijd ook niet. Daar deed ik riemen alleen open als het te druk was, om sneller van bezoekers af te zijn of als bezoekers hulp nodig hebben.

remier Het is opmerkelijk dat er geen kleur code zit in die riemen, dat zou al een mooie aanbeveling zijn om dit voortaan te voorkomen door het visueel sterk te maken in een donkere omgeving.

Erik Het is mij nog niet geheel duidelijk hoe, maar de foutmelding is uiteindelijk verholpen (wellicht door een reset, maar misschien ook door normale procedures). De attractie is daarna alsnog in beweging gezet met fatale gevolgen.

De tweede operator heeft een manuele switch gebruikt om alle gordels uit de vergrendeling te halen, en stak de gordels er gelijk weer in. Dit verhielp de melding in het system, omdat de gordel nu wel een keer ontgrendeld was. Geen hard reset zoals we destijds bij The Smiler hebben gezien, maar wel een manier om het systeem te overrulen zonder echt te kijken naar de oorzaak achter de melding.

Vervolgens zijn de gordels opnieuw gecontroleerd op dezelfde manier: aan de lus trekken zonder te kijken of de gordel zelf wel over de schoot van de passagier heen zit.

Hjalmar Alles wat je nu opsomt is training, dat heeft verder niets te maken de technische werking van de attractie. Zolang de training handleiding niet zegt "open alle riemen handmatig per cycle", dan zal dat echt niet gebeuren. Dat deed Space Shot in mijn tijd ook niet. Daar deed ik riemen alleen open als het te druk was, om sneller van bezoekers af te zijn of als bezoekers hulp nodig hebben.

Ik heb het sinds mijn eerste reactie al over de procedure van personeel.

In het onderzoek wordt overigens geconcludeerd dat het komt door een menselijke fout van de operators. Het park wordt verwijdt dat ze het personeel onvoldoende hebben opgeleid voor het bedienen van de attractie. De operator die dag werkte nog maar twee weken bij Glenwood Caverns. De tweede operator (die er tijdens de storing bijgehaald is), ook nog maar enkele weken. Het lijkt erop dat de personeelsleden onvoldoende informatie hadden over wat te doen bij een storing en hadden geen toegang tot de handleiding van de fabrikant.

Al moet ik wel bij dat laatste zeggen, dat dit ook in Nederland niet ongewoon is. Ik heb zelf bij twee attractieparken gewerkt en nooit een fabriekshandleiding gezien.