Horeca is gewoon veel te lang bezig geweest met uitknijpen van personeel, dat is een feit en niet alleen in dit geval. Er zijn wel goede horeca ondernemers, maar ook die weten dat er zwijnen van werkgevers zijn. Denk aan overuren die niet uitbetaald worden, dagen van 12+ uur, geen toeslag voor avonden en weekenden, personeel ontslaan wanneer er een vast contract gegeven moet worden. Ik heb er zelf ook mee te maken gehad toen ik mijn overuren niet uitbetaald kreeg nadat mijn contract niet verlengd werd. Een vriend van kreeg zelfs nog eens een bedreiging dat hij niet moet jennen met een vakbond, want hij zou nergens meer in Den Bosch aan het werk komen door de eigenaar (M'eat).
Daarnaast vind ik ook dat er een beetje geFonsJurgend wordt dat horeca met te weinig personeel kampt. Hoezo wordt er nu niet creatief gekeken naar de situatie? Mariëlle werd vanmiddag nog geweigerd bij een lunchroom met de opmerking dat de keuken het aantal broodjes niet aan kan. Hoezo hebben ze dan niet minder tafels staan of een aangepaste kaart ontworpen op snelheid en efficiëntie? En waar is het online bestellen gebleven, dat heeft zich ook wel bewezen. Er zijn nog zoveel stappen te maken op gebied van automatisering en bedrijfsvoering, soms lijkt het net alsof prioriteiten vergeten zijn in de horeca.
En tot zover mijn horecagezeur 😉