Trip report: BillyBird Hemelrijk & Zie-ZOO
Zaterdag 19 juni, 2021
Zoals jullie in mijn vorige TR hebben kunnen lezen, gebruik ik dit seizoen met reisrestricties enigszins om naar de kleinere Nederlandse parkjes te gaan. Vorige week stond Sybrandy’s op het programma (gecombineerd met Slagharen). Deze week zocht ik BillyBird Hemelrijk uit. Echter was het toch nog wel een stuk rijden naar Volkel, dus wilde ik het ergens mee combineren. Ik zag per toeval op Google Maps dat net ten noorden van BillyBird Hemelrijk nog een kleine dierentuin ligt. Het leek mij daarom een mooi plan om die samen te combineren. Vandaag werd ik niet vergezeld door Suzanne (@Make_It_Work ), maar door haar broer Luc (@luc136 ).
Zoals iedere doorgewinterde pretparkfan reden we netjes om 10:00 de parkeerplaats van BillyBird Hemelrijk op. We wisten wel een beetje wat we moeten verwachten van dit park. Er staat een achtbaan met een redelijk formaatje, een speel- en zwemstrand en voornamelijk speeltoestellen. Bij de ingang werden we vriendelijk begroet en zo liepen we het park op. Uiteraard begonnen we met de achtbaan en die hoefden we gelukkig niet te zoeken: hij staat in een rechte lijn met de ingang. We konden dus gewoon vooruit lopen.
De ingang van het park.
BillyBird Hemelrijk is vrij apart pretparkje. Hoe kan ik dit het beste omschrijven? Oh! Stel, je zou het park in de supermarkt tegen komen, dan heeft het het “Beter Leven”-keurmerk. Het park is namelijk enorm ecologisch bezig. Bijna alle attracties en speeltoestellen worden aangedreven door de gebruikers en niet door motoren. Dit is natuurlijk goed voor milieu, want ze verbruiken geen of weinig stroom, maar ook voor de gezondheid, want je bent lekker actief bezig! Dat is een win-win situatie!
De grootste attractie van het park is natuurlijk de Familieachtbaan, een ABC Rides Tube Coaster. Het station van deze achtbaan bevind zich bovenin een toren. Je moet dus flink de trap op om een ritje te kunnen maken. Ik meen dat bovenin het station ooit fietsen stonden waarmee bezoekers zelf het karretje weer omhoog konden fietsen, maar die zijn verdwenen.
De Familieachtbaan!
Airtime!
We stapten boven in het karretje en vertrokken het station uit. De Familieachtbaan is echt een leuk baantje voor een park als Hemelrijk. Hij is lekker soepel, bevat leuk bochtenwerk en zelfs een tof airtime heuveltje. Beneden is een uitstapstation, waarna de trein leeg dus weer omhoog de toren in wordt getakeld. Daarmee bespaart deze achtbaan toch weer energie. Het was mijn eerste achtbaan van ABC Rides, maar ik ben onder de indruk. Dit smaakt naar meer!
Nu we hier toch waren, deden we meteen een tweede ritje en gingen daarna de rest van het park bekijken. De achtbaan staat achterin het park, dus liepen we een stuk terug richting de ingang. Het park heeft een L vorm, met de ingang in de hoek, dus we hadden nog maar de helft van het park gezien. Buiten dat, waren we een aantal dingen al snel voorbij gelopen, waaronder een grote speeltuin.
Het speelcircus. Zag er leuk uit, maar we lieten het spelen wel over aan de kinderen.
Dit Draisine hebben we wel uitgeprobeerd. Was nog vrij zwaar…
De Ballenfrabriek leek een grote speeljungle, maar bleek maar klein. Enkel het deel bij de ruiten werd gebruikt voor de ballenbak.
We verlieten de speeltuin weer en liepen een stukje verder. We kwamen een restaurant tegen en wilde even kijken wat ze serveerden, maar kwamen er snel achter dat er bij dit restaurant wel een grote speeljungle te vinden was. De hele hal had een piraten thema en dat zag er niet verkeerd uit!
Het speelgebied loopt nog vrij ver door naar achteren.
Maar je kan ook helemaal bovenlangs om het terras heen.
We waren opnieuw best onder de indruk van wat BillyBird Hemelrijk allemaal had. Het menu in het restaurant was niet wat we wilden, dus liepen we weer door. We liepen de ingang voorbij en kwamen uit bij de Klimberg Hemelaya. Dit wilden we natuurlijk even van dichtbij bekijken.
De berg vanaf het begin van de klim (foto door Luc)
De berg bevat uit meerdere paden waar je overheen kan lopen, helemaal naar de top. Onderweg zitten enkele glijbanen of uitdagen klimstukjes verstopt. Je kan dus op meerdere manieren naar de top, maar op nog meer manieren weer naar beneden. De berg werd waarschijnlijk door BillyBird zelf ontworpen en gebouwd door Kloosterboer Decor, die wij voornamelijk kennen van De Vuurproef uit het Spoorwegmuseum. Leuk om die naam weer eens tegen te komen.
Dit vind ik dus een fantastisch concept! Je kan gewoon lekker die berg op lopen en een beetje gaan ontdekken wat er allemaal te vinden is. Veel meer parken moeten dit soort ontdek-plekken creëren. Het had een stukje leuker kunnen zijn als ze nog bepaalde dingen in de berg verstopt hadden, zoals bijvoorbeeld muurtekeningen of misschien een soort beer-animatronic in een grot. Hoe dan ook, het was een leuke klim naar de top en dat geeft een mooi uitzicht over het park.
De top komt in zicht!
En dan kijk je terug naar waar we net liepen. Op de achtergrond, de Familieachtbaan.
En aan de anderekant het vrij nieuwe Ruig klimpark, waterglijbaan en de SaltoSwings, de nieuwste attractie.
Ik kwam er later achter dat de SaltoSwing een dag na ons bezoek officieel werd geopend, maar vandaag draaide hij ook al. Ook dit is weer een eigenaardige attractie. Je gaat in een soort groot hamsterwiel zitten, waarna je met je voeten het wiel aan de gang moet brengen. Hierdoor gaat de SaltoSwing schommelen. Uiteindelijk als je alles goed doet, kan je een volledige cirkel van de schommel maken, maar doordat de stoeltjes in het rad ook kunnen schommelen, ga je als bezoeker dus niet over de kop in de swing.
Het is opnieuw een attractie waarbij je actief bezig moet zijn om de attractie te laten werken. Voor kinderen kan het wat zwaar zijn, maar met twee volwassene was het niet al te moeilijk om een volledige ronde te maken. Net als veel andere attracties in BillyBird Hemelrijk, werd de SaltoSwing door hunzelf gebouwd. Althans, eigenlijk door Amusement Prof, maar dat bedrijf is gevestigd pal naast het park. Toeval?
De hamsterwielen van de SaltoSwing! (foto door Luc)
Anyway, na de SaltoSwing pakte we in deze hoek de waterglijbaan even mee voor het fun gehalte (we waren er toch). Naast de waterglijbaan stond nog een grote klimspeeltuin Ruig! Zag er leuk uit, maar wij sloegen hem toch over. Nadat we nu beide delen van het park gezien hadden, liepen we terug naar de achtbaan voor nog twee extra ritjes. Daarna liep het al tegen twaalf uur aan. We hebben ons twee uur goed vermaakt in zo’n klein parkje als dit, terwijl we natuurlijk totaal de doelgroep niet zijn. Dat is toch een goed teken voor BillyBird Hemelrijk. We hadden echter meer op het programma staan vandaag, dus besloten we om terug te gaan naar de auto voor een lange rit.
Nog één ritje dan! Of twee…
We reden terug in de richting van de provinciale weg (N264), maar in plaats deze weer op te draaien staken we de weg over. Zo’n 700 meter later draaide we de parkeerplaats op van Dierenpark Zie-ZOO. Zoals ik al zei, een beetje per toeval gevonden maar het leek ons een leuke combinatie op een dagje als dit. Parkeren bij Zie-ZOO was gratis en kort daarna liepen Luc en ik het park op. Zie-ZOO is een klein dierenparkje wat een beetje een uit de hand gelopen hobby blijkt te zijn. Het begon ooit met Hyena’s in de achtertuin (wie heeft ze niet gehad?), maar groeide uiteindelijk samen met andere dierenliefhebbers uit tot een dierenpark. Van 2000 tot 2012 werd het park op non-commerciële basis gerund, voornamelijk voor het fokken van de dieren. In die tijd was het park slechts 6 dagen per jaar te bezoeken tijdens open dagen. Vanaf 2012 is het park open met een officiële dierentuinvergunning en kan je het park het jaar rond bezoeken. Hoogste tijd om het een keer te gaan ontdekken dus!
De ingang van Zie-ZOO.
Het park heeft een beetje de vorm van een hoefijzer. Op de zuidelijke punt van het hoefijzer zit de ingang. Aangezien we nog niet geluncht hadden, wilden wij eerst naar het restaurant. Die bleek op de andere punt te zitten. Wie liepen dus zo’n beetje het hele park al door en toen viel ons al meteen op dat het park netjes verzorgd was, maar ook dat er hard gewerkt werd aan uitbreidingen en verbeteringen.
Na op het terras geluncht te hebben, liepen we het restaurant in. Op de zolder van het restaurant is zijn namelijk een aantal verblijven te vinden, zoals die van enkele reptielen, spinnen en kleine zoogdieren.
Zoals deze Kaaimannen.
En deze mangoeste-achtige.
Het voordeel van achteraan het park beginnen is dat je van daaruit gewoon langzaamaan je weg terug naar het begin kan maken. Het restaurant ligt in het oudste deel van het dierenpark en dat is ook wel te zien. De beplanting staat hier hoog en de dierenverblijven zien er allemaal ook ouder uit. Toch doet dat niks af aan de belevenis en laat het deel een grote diversiteit aan dieren zien.
Het pinguïnverblijf.
Het park heeft in een aantal verblijven ook dieren samengevoegd. Zie je natuurlijk tegenwoordig wel vaker, maar dat vind ik ook een goede zaak. Zowel voor de dieren als voor de bezoekers lijkt me dat een stuk leuker.
Zoals hier de stekelvarkens.
Waar ook dit mannetje wat even gedag kwam zeggen.
Een eindje verder wilde dit vriendje op m’n selfie staan!
Bij het verblijf van de bruine beren houdt het oude deel van het park alweer op. Dit verblijf ziet er voor beren misschien wat klein uit, maar gelukkig stond hier een groot bord bij dat het berenverblijf gerenoveerd gaat worden. Ze krijgen meer ruimte en een mooier thuis. Goed bezig Zie-ZOO!
Deze beer in het water is vast een wasbeer.
Of zijn dit de wasberen?
Cavia’s. Ik begreep van een bordje dat je ze normaal gesproken kan aaien. Door Corona nu even niet.
De bevers met een albino!
Steppevosjes. Mooie beestjes.
Het nieuwe gedeelte is een stuk uitgestrekter. Hier is ook in de verblijven iets meer thema aangebracht. Zoals veel dierentuinen natuurlijk een beetje avontuurlijk ingesteld. Hier kan je écht zien dat deze dierentuin werkt aan de toekomst.
Deze tot treinwagon omgebouwde duivenren staat in het hok van de marmotten. Spot je ze?
Het verblijf van de Rode Vossen.
Hallo daar!
Kamelen.
En Sneeuwgeiten. De enige in Nederland.
Dit jaar opende onder andere een nieuwe grote volière. Als je hier doorheen loopt kun je onder andere Flamingo’s, Lepelaars, Hamerkoppen, Koereigers en Kwakken tegen komen. Wat is een Kwak en waar zijn zijn twee broertjes? Geen idee, die hebben we helaas niet langs zien komen.
De Flamingo’s waren wel goed zichtbaar!
Tot slot kwamen we bij de ingang nog de kangoeroes tegen. Zowel Wallaby’s als normale kangoeroes.
Skippies!
Zo rond 4 uur liepen we via de souvenirwinkel het park weer uit en reden naar Suzanne. Na het zien van de Kangoeroes waren we namelijk in een Australische bui en hadden wel zin in een barbecue. Voor een kleine dierentuin zijn we toch een goede drie uur binnen geweest. Het beviel ons goed. Het is een net aangelegd park wat, voor zover wij konden zien, continu op zoek is naar verbetering en uitbreiding. Het is natuurlijk geen dierentuin die vergelijkbaar is met een Blijdorp, Burger’s Zoo of Wildlands, maar ze hebben toch echt een ruime collectie aan dieren. Ik heb slechts een kleine selectie laten zien. Wij waren toch wel onder de indruk en ik ben ervan overtuigd dat iedereen zich hier echt wel een middagje kan vermaken. Aanradertje dus als je in de buurt bent.