Trip report: Sybrandy’s Speel- en Natuurpark
Zaterdag 12 juni, 2021
Zoals wel meer mensen binnen de community, besloot ik vorig jaar met alle reisrestricties dat het tijd werd om een aantal kleine parkjes van Nederland te gaan bekijken. Mede om natuurlijk een Nederland-bingo te krijgen, maar ook omdat ik gewoon geïnteresseerd ben in hoe de kleine parkjes eruit zien en de zaken runnen. Ik deed al een aantal kleinere parken tijdens de Theme Park On Tour of Drive2Food tours van Sanne & Arco, maar had ze nog niet allemaal gehad.
We begonnen vorig jaar goed met een dagtripje Limburg voor De Valkenier, de rodelbaan in Valkenburg, Mondo Verde en de Alpine Coaster van Landgraaf. Een combinatietrip BillyBird Hemelrijk en Julianatoren werd gepland, maar kwam er helaas niet. Tot zover dus het goede voornemen.
Gelukkig is er een nieuw seizoen aangebroken en kan ik weer wat parkjes gaan bezoeken. In mijn vriendengroep hoorde ik dat er een aantal afgelopen zaterdag naar Slagharen zouden gaan. Ik besloot om mij bij dat gezelschap toe te voegen, maar ook om in de ochtend eerst nog even langs Sybrandy’s Speel- en Natuurpark te bezoeken. Ik haalde Suzanne, a.k.a. @Make_It_Work over om mee te gaan.
Sybrandy’s is eigenlijk niet echt een attractiepark, maar meer een grote speeltuin in Oudemirdum in Friesland, vlak langs het IJsselmeer. Tot eind 2019 bestond aan de andere kant van het dorp ‘Sybrandy’s Ontspanningspark’. De toenmalige eigenaren Simon en Rienk Sybrandy besloten dat het tijd was om met pensioen te gaan. Hun zoon had geen interesse om het park over te nemen, dus werd er geprobeerd om het park te verkopen. Helaas vonden ze geen geschikte koper en sloot Sybrandy’s Ontspanningspark definitief haar deuren. Althans, definitief…
Er werd een reddingsactie opgezet door de eigenaar van De Hege Gerzen, een recreatiegebied aan de rand van het IJsselmeer. Met succes, want doormiddel van donaties kreeg de eigenaar het voor elkaar om alle attracties te kopen en zelfs de naam van het park over te nemen. In 2020 opende daardoor Sybrandy’s Speel- en Natuurpark, vlak naast het recreatiegebied De Hege Gerzen. Best een indrukwekkend verhaaltje. Ik was nooit in Sybrandy’s Ontspanningspark geweest, maar het leek mij dus genoeg informatie om eens te zien wat ze ervan gebakken hadden.
Na een lange autorit reden we om 10:00 de (gratis) parkeerplaats op en zagen dat het nog zo goed als uitgestorven was. Na even de benen gestrekt te hebben, liepen we naar de ingang. Wat mij eigenlijk opviel was dat je van de parkeerplaats om een toiletgebouwtje heen moet naar de ingang. Je moet de ingang van het recreatiegebied voorbij, in een rare hoek om bij de ingang van Sybrandy’s te komen. Voor een parkje wat vrij recent gepland is, vind ik het vrij onlogisch aangelegd. Ik zou de ingangen dichter bij elkaar gepland hebben.
Gelukkig staat wel duidelijk aangegeven waar we zijn (op de achterkant van het toiletgebouw)
Het is menes in dit park!
Na binnenkomst kunnen we twee richtingen op. Het park bestaat namelijk praktisch gezien uit twee velden met wat attracties en speeltoestellen. We besluiten eerst naar links te gaan, wat later het grootste deel van het park blijkt te zijn. Tevens het deel wat we vanaf de parkeerplaats al konden zien.
Vlak na de ingang is een terrasje. Daarachter zie je het rechterveld met speeltoestellen
Wij gingen linksaf
De eerste attractie die we tegenkwamen was ‘Villa Kalkenstein’, een spookhuisje. Suzanne heeft het niet zo op spookhuizen, dus liep ik alleen een rondje erdoorheen. Zoals je kan verwachten van een speeltuin als Sybrandy’s is het spookhuis absoluut niet hoogstaand, maar wel leuk voor de doelgroep. De gangen in het huis zijn wel echt goed donker, ik moest zo nu en dan echt even opletten dat ik niet tegen een muur liep.
Villa Kalkenstein
Met oplichtende scenes met schrikeffect
En natuurlijk mag Frankenstein niet ontbreken
Net als deze schedels
Aan de achterkant van het veld komen we een aantal klassieke Heege attracties tegen. Ongeveer de gehele catalogus lijkt het op. Een Skydive, Nautic Jet, Luna Loop en natuurlijk de Butterfly (we zijn hier niet voor die Butterfly hoor. Echt niet. Ik meen het). We deden een ritje in de Butterfly (Bingo!) en bekeken de rest van de attractiesHet viel ons op dat een aantal attracties helemaal beplakt zaten met insecten, voornamelijk vliegjes. Suzanne sloeg daarom de Nautic Jet over (ik deed wel een ritje), maar hadden ze niet echt door in de Luna Loop. We deden voor het eerst een Luna Loop en werden tijdens de rit zowat bedolven onder de vliegjes die plots loskwamen bij het bewegen van de attractie. Dat is toch eigenlijk wel wat vervelend, al kan ik begrijpen dat het moeilijk is voor het park daar wat aan te doen.
De Heege hoek
Wat overigens wel goed was van Sybrandy’s: de Heege attracties zijn allemaal zelfbediening, maar hebben vaak een tweede persoon nodig om op een vrijgeven knop te drukken. Sybrandy’s heeft een operator tussen al deze attracties lopen om op de knoppen te drukken voor als er niemand is, of om te assisteren met de attracties als dit nodig is. Niet ieder park heeft dat.
Suzanne op de Skydive
Deze autorit sloegen we over
Er was op dit veld nog één attractie die we wilden doen, maar die draaide op een tijdschema. Pas om half 11 konden we daar pas in en dat duurde nog 10 minuten. We gingen daarom maar even een kijkje nemen op het andere veld.
De andere kant van het Speel- en Natuurpark
Het veld rechts van de ingang bestond voornamelijk uit springkussens en speeltoestellen. Uiteraard hartstikke leuk voor de kids, maar wij deden er niet aan mee. Althans, er stond wel één attractie die we wilden uitproberen: een fietsmonorail.
Beneden een skelterbaan, boven de fietsmonorail
De karren zijn gevormd naar een soort karikatuur van een auto
Eigenlijk is het niet eens een monorail. Ik snap eindelijk wel waarom het ‘Natuurpark’ heet.
Na dit ritje konden we gelukkig terug naar het andere veld voor wat in mijn ogen de grootste attractie is: een Zierer Jetski! We moesten nog even een minuutje wachten omdat de operator nog even wat insecten aan het verwijderen was (ze probeerden het dus wel) en toen konden we een ritje maken.
Het blijven leuke dingetjes. Is dit nu de enige in Nederland?
Nog een stukje uitzicht vanaf de brug van de Jetski
En daarmee hadden we alles wat we wilden doen in Sybrandy’s gedaan. Na een bezoek van ongeveer 45 minuten liepen we via de toiletten het park weer uit, terug naar de auto. Op naar Slagharen. Ik heb verder geen verslag van Slagharen, want daar zijn we vaak genoeg geweest.
Het entreeplein op de terugweg. Nog steeds niet heel druk in het park dus.
We lopen langs De Hege Gerzen , waar ik deze foto door het hek maak. Een stuk strand (die zeldzaam zijn aan deze kust) en een kinderbadje
Groeten uit Oudemirdum! Hier zal ik niet snel nog eens komen...
Het eindoordeel: Sybrandy’s is een leuke speeltuin voor de omgeving, maar eigenlijk niet meer dan dat. Het park noemt zichzelf naast een speelpark ook een natuurpark, maar dat is eigenlijk niet echt te merken. Die fietsmonorail gaat wel een stukje bebost gebied in, maar de rest van het park ligt grotendeels op lege vlakten. Wat mij later ook nog op viel is dat ze op de website na al een seizoen verhuisd te zijn, nog steeds foto’s laat zien van de oude locatie. Die zag er een stuk sfeervoller uit.
Waar sommige kleine attractieparken nog best wel iets leuks of eigens hebben, heeft Sybrandy’s op het spookhuisje na niets unieks. De Heege attracties of een Zierer Jetski kom je vaak genoeg tegen in andere (grotere) parken, dus eigenlijk is het de rit naar Friesland waarschijnlijk niet waard als je langer dan een half uur/drie kwartier moet rijden.
Wij reden na Sybrandy’s zelfs nog anderhalf uur naar Slagharen, maar voor ons was dat eigenlijk wel prima. Zowel Suzanne als ik vonden het namelijk leuk om na een lange winter eindelijk weer eens iets nieuws te ‘ontdekken’, maar dat lag meer aan onze eigen interesse in dit soort kleinere parkjes, dan aan Sybrandy’s Speel- en Natuurpark.