Ik ben vandaag teruggekomen van een vijfdaagse vakantie (19 t.e.m. 23 juli) naar Parc Asterix in Plailly te Frankrijk waarbij we 4 overnachtigen hebben gehad in het hotel Les Quais de Lutèce en 2 dagen hebben gespendeerd in het park zelf! Hieronder kan je een verzameling van korte reviews lezen over de verschillende ervaringen die ik heb gehad in het Resort en ook nog wat extraatjes!
Ride review:
Tonnerre de Zeus: Leuke achtbaan, achterin hele goede airtime bij de first drop. Tunnel maakt enorm veel kabaal maar is wel leuk effect, ook hele leuke maar simpele theming. Hij is ook echt enorm lang maar had meer verwacht.
Discobelix: Leuke theming, irritante beugels. Na 1 keer had ik het wel gezien.
La Revière d'Elis: Heel mooi vormgegeven, gewoon een rustgevende attractie.
Le Vol d'Icare: 1 keer nooit meer, verschrikkelijke beugels en track shaping en ook een zeer matige rit.
Le Cheval de Troie: Geinige attractie, wel niet iets waar ik nog eens lang voor zou willen aanschuiven.
Pegasé Express: Heel goede achtbaan! Zou perfect in een park zoals Efteling passen als je het mij vraagt! Enige wat ik een beetje ontbrak was airtime.
Romus et Rapidus: Heel snelle rapid river waar je enorm nat in kan worden, de bodem van de attractie is ook blauw wat het veel kleurrijker maakt dan je standaard rapid river met bruin en vies water.
Le Défi de César: Echt een van de slechtste madhouses die ik ooit heb gedaan. Muziek was goed, maar de show zelf was echt bagger. Het effect was er gewoon niet, en dat is jammer. Verhaal snapte ik ook niks van, er was ook geen voorshow ofzo (wat dan weer wel goed is).
Les Espions de César: Goed voor de kids, geinig om eens hoger langs de paden te gaan.
Le Grand Splatch: Achterin dikke airtime op beide drops en ook heel verfrissend, maar wel een attractie met 0 storytelling. Ik ontbreek animatronics.
Menhir Express: Deze ging echt veel te snel, hij knalde volop tegen de antiroll(?)back aan voor hij naar de eerste drop ging en op het einde knalde die volop tegen zijn voorganger aan in het uitstapstation. Vond het voor de rest wel een hele goede en vooral speciale logflume!
La Trace Du Hourra: F in de chat voor alle verloren petjes en smartphones onderweg, de hele baan lag er vol mee. Dat ding gaat echt snel, maar is dan ook heel snel voorbij. Trilt naar mijn gevoel wel minder hard dan die van Heide park...
SOS Númerobis: Die baan gaat echt met illegale snelheden door die eerste bocht en ik vind het helemaal geweldig! Een van de meest intense Zierer Tivoli's die ik ooit heb gedaan!
Oziris: Brilliante invert met goeie elementen en zelfs een beetje airtime die ik niet had zien aankomen, maar niet mijn favoriete B&M invert (Dat is nog steeds Black Mamba). Die tunnel en inversie erna zijn echt héél goed. Ook liefde naar de enige Single Rider Line in het park!
L'Oxygenarium: Echt nat word je er niet in maar hij draait wel lekker door als de gewichten goed zijn verdeeld! De theming is ook echt enorm vreemd maar wel goed uitgevoerd, dus niet echt wat over te klagen!
Attention Menhir: Heilige makreel, dit was de beste 4D cinema in een pretpark die ik ooit heb gedaan! De effecten zijn gewoon 10/10 en compleet het tegenovergestelde van wat die van Walibi Belgium kan. De 3D zelf was ook echt gewoon enorm goed en bij anderen is die vaak wazig!
Goudurix: Heel mooi om naar te kijken maar wel extreem pijnlijk om in te zitten, op welke rij dan ook. Dit ding trilt gewoon zodanig hard dat het bijna lijkt alsof hij van de baan gaat vliegen naast dat hij je ook een nekhernia wil bezorgen. Zet maar een nieuwe neer.
Show review:
Chronos: Magie et Illusions: Vermakelijk maar wel standaardkunsjes die je in andere goochelshows ook kan terugvinden. Was wel grappig met de kleine kinderen die op het podium werden geroepen en compleet verbaasd waren! Muziek was wel enorm goed!
Gaulois vs. Romains: Le Match: Ik ging hier compleet met de gedachten in dat het een vechtshow ging worden zoals in Europa-Park maar het was dus een uit de hand gelopen dance-off, ja dat was me wel wat whahahahaha. Het hondje op het einde stal wel de show, gewoon té schattig!
Hotel review:
- Wat is Les Quais de Lutèce toch een wonderschoon hotel, zeker zijn geld waard! Beetje een doolhof om je kamer te vinden, maar dat het een viersterrenhotel is klopt compleet! Buffet van ontbijt en diner hadden een zeer smakelijk aanbod aan eten, heb zeker genoten!
Restaurant review:
Ik had enkel een chicken burger, maar die was echt binnen 5 seconden binnen. Gewoon heel lekker voedsel, inclusief de frietjes! Wel jammer dat hun restaurants en afhaalpunten de tweede dag enorm vroeg sloten, we hadden graag bij het andere ook eens gegeten.
We hebben ook 2 keer ijs gegeten met een heel mooi uitzicht op Goudurix, was lekker maar met dat weer smolt het natuurlijk direct. Tweede keer maar gevraagd of het in een bekertje kon in plaats van een hoorntje...
Mijn ouders hebben Aerolaf nog gedaan, was blijkbaar wel gewoon goed maar niet veel speciaals. Uitzicht was wel prachtig!
Extra reviews:
Capaciteit van de attracties is gemiddeld genomen accepteerbaar, sommige gaan heel traag en andere weer heel snel. Na de middag zie je de wachtrijen wel enorm hard inkorten dus je kan best dan de belangrijkere achtbanen doen.
Theming is zo goed als overal ook gewoon in orde, op sommige plekken kunnen ze wel wat meer toevoegen maar het is zonder niet heel storend. Het mooie aan de decors die ze hebben is dat ze enorm tijdloos zijn wat het zelfs vandaag nog interessant maakt!
Social distancing: Het staat aangegeven en het wordt omgeroepen, maar dat is helaas niet genoeg (zie volgende puntje). Wij probeerden afstand te houden, maar het was gewoon bijna niet mogelijk door bezoekers achter ons.
De bezoekers (een kleine rant):
God, wat zijn veel van die Fransen toch verschrikkelijk irritant. Ik denk dat nog geen 10% zijn masker correct droeg en nog geen 2% zich aan de social distancing hield... Ja, bij ons heb je er ook die zich er niet aan houden. Het verschil is alleen dat ze bij ons hier in het noorden toch nog een beetje afstand houden, daar in Frankrijk stoppen ze die rugzakken van hun regelrecht in je poepgat omdat ze zo dicht staan en zitten te duwen...
Ze hadden ook niet enkel 0 respect voor hun medemens maar ook 0 respect naar de medewerkers die hun instructies gaven om ze vervolgens 5 seconden later weer te negeren. Heb medelijden met die grouper bij Oziris, die had het echt zwaar.
Daarnaast had je natuurlijk nog dat standaardgedrag van voorkruipers die dan bij hun "vrienden" of "familie" gaan staan die dan een plekje vrijhouden voor hun in de rij, het was zelfs zo erg dat er eentje probeerde voor te kruipen in de Single Rider Line van Oziris... Hoe sneu ben je dan eigenlijk? Je moet al maar een fractie van de normale wachttijd wachten en je gaat alsnog proberen voor te kruipen. Ik dacht het even mooi niet vriend, ik was er eerst.
Vind het enorm jammer dat ik weer "mensen" heb moeten wijzen op hun gedrag terwijl ik op vakantie ben. Ik hou mij aan de regels en heb respect voor anderen wanneer ik in een ander land ben, maar zij kunnen dat nog niet eens in hun eigen land (Dit geldt natuurlijk niet enkel voor Frankrijk en ook niet voor iedereen die er woont, maar uit alle landen die ik heb bezocht is het er daar toch wel erg aan toe, het steekt bijna Abu Dhabi voorbij...). Aan iedereen die zich er wel aan houdt of toch op zijn minst een poging doet tot: jullie zijn geweldig!
"Gelukkig" telt dit enkel voor de bezoekers, de medewerkers waren wel gewoon vriendelijk en deden goed hun werk en dat is wel een heel belangrijke factor voor een dagje pretpark goed te kunnen ervaren. We kregen de eerste dag zelfs een Double Second* To Last Ride Of The Day (DSTLROTD) op Tonnere, dat was episch! Er liep ook verbazend veel security rond, I wonder why...
Kortom: Gewoon een heel goed park als je het volk achterwege laat, ik ga zeker ooit een keertje terug (al zal dat niet binnen de kortste keren zijn) voor Oziris, Tonnere Deux Zeus en de nieuwe 2023 launch coaster! Twee dagen gaan is aangeraden in de zomer. 🙂
Andere activiteiten
Aangezien er tussen onze twee bezoeken een dagje vrijaf zat hebben we natuurlijk niet de hele dag op onze hotelkamer gezeten, op de parking van het hotel stond een kaart met verschillende bestemmingen in de buurt dus dan zijn we maar gaan wandelen bij het dorpje Ermenonville.
Beetje jammer dat het park op zo'n vreemde plek ligt, je kan er enkel geraken via de snelweg en als je ergens anders wat wil gaan doen is de kans groot dat je via de tolweg moet en deze niet kan vermijden met de auto, achja.
In de buurt van dit dorp ligt blijkbaar ook een pretpark genaamd La Mer de sable, daar zijn we "helaas" niet naartoe gegaan omdat er natuurlijk vanaf de 21ste verplichte testen werden ingevoerd om in pretparken te geraken, misschien voor wanneer ik zelf een keer terugga wel leuk om te bezoeken! Wij hadden nog enorm veel geluk dat we voor deze datum waren gearriveerd bij het hotel omdat we ons dan niet meer moesten laten controleren op de tweede dag, even mooi 35 euro bespaard.
En nu zijn we weer veilig thuis, volgende halte... Polen...?