Een betere riolering in het park is zeker nodig, maar ik vrees ervoor dat dat in dit geval weinig had opgelost - de riolering in de buurt zat daar ook op volle capaciteit en kon niets meer slikken. Maar voor andere regenval is er echt wel een betere riolering en afwatering nodig, want als het nog maar iets of wat geregend heeft zijn hele paden onderstroomd in Walibi.
Ik vrees dat hier weinig "simpele" oplossingen voor zijn - de hele rivier had er last van, niet alleen in Walibi. De rivier uitbaggeren dieper maken kan een oplossing zijn, maar kan andere issues geven (zoals in normale omstandigheden een te lage waterstand, wat voor bijvoorbeeld Pulsar niet echt gewenst is. Het is niet meegenomen in het ontwerp van het park, dus er is in feite weinig aan te doen buiten wat plakkers er op plakken.
Idealiter zou de rivier verbreed moeten worden, of een hogere capaciteit moeten krijgen door middel van overstorten en overstroomlocaties, maar dat is iets wat buiten de macht en verantwoordelijkheid van Walibi valt, dit moet toch echt wel de overheid opnemen en regelen.
Het enige wat Walibi hier in feite aan kan doen, is proberen om de gevoelige ruimtes zo waterdicht mogelijk te maken, eventueel kleine dijken bouwen rondom deze locaties en de attracties, zodat de stations (en de gevoelige apparatuur er in) een muur rondom hebben en zo meer bescherming kunnen hebben. Dit is wel iets wat je niet zomaar overal gaat kunnen verwezenlijken, maar met waterdichte muren en afsluitbare schotten kan je toch al veel water gaan tegenhouden zonder dat je heel de infrastructuur moet op de schop laten gaan.
Rondom het meer zelf een dijk bouwen lijkt mij niet haalbaar, met de hoeveelheid water die voorbij gestroomd kwam zou die te hoog moeten komen waardoor het zicht op het meer bijna volledig weg geweest gaat zijn.
Ik denk dat we de komende tijd misschien wel wat zaken gaan zien, maar dat het voornamelijk kleine ingrepen gaan zijn die tegen waterschade kunnen beschermen. Heel het park op de schop halen lijkt mij niet realistisch, zeker niet na de aderlating van zo'n 2 jaren, dus kleine aanpassingen zouden er wel kunnen komen, maar geen grote.
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor het park zich hiervan herstelt, want de schade die ik gezien heb is enorm.