Ja eens hoor, ik vond het ook bijzonder om te zien dat de computer van Kondaa onder het station lagen. Dus tja, je hebt meer dan gelijk dat het opmerking is. Maar er is meer dan dat. De stroomkabels van de boosterwielen (of andere techniek) gaan vaak door en langs de attractie heen. Je kunt niet 'even' een achtbaan verhogen. En daar zit het probleem. Niet alleen in die schakelkasten, maar feitelijk in de hele technische installatie van de attracties eromheen. Een boostermotor is niet duur om te vervangen (wel als je er 20 doet natuurlijk), maar het zijn ook je bedradingen die vervangen en/of gecontroleerd moet worden. Denk ook aan sensoren.
En waar wil je de technische installaties van een zwembad plaatsen? Dat kan eigenlijk alleen maar eronder, en ook dat is echt allemaal kapot.
Punt wat ik wil maken, het is niet 'even' een schakelkast hoger plaatsen. In Plopsa Coo ligt Wicky een stuk hoger en dus de meeste elektronische apparatuur ook. Maar in Walibi, mede doordat dit park vrij organisch is gegroeid, ligt alles stukken lager. Including je ride track. Maar wat te denken van je AV techniek rondom de paden? En het gaat hier niet om 1 restaurant of 1 achtbaan, zoals in Coo. Het gaat hier om meer dan de helft van de attracties....
Daarbij komt ook de vraag. Moet je nog miljoenen euro's gaan investeren in een log flume, die volledig kapot is? Beetje het geval als je schade op je auto duurder is dan de economische waarde van je attractie zelf. Het park heeft echt een groot probleem en naar wat ik hoor is dat niet even op te lossen. Feitelijk ligt alles gewoon veelte laag en is de afvoer van water ook een enorm issue.
Het is niet alleen die rivier die de schade heeft veroorzaakt, ook het totale gebrek aan regenwater afvoer in het park heeft voor een kettingreactie gezorgd. Het park heeft, en dan herhaal ik mij, geen riolering voor regenwater. Normaal ging alles direct de plas in...
Dus wat gaat CDA doen met Walibi Belgie? Verhuizen is geen optie. Een volledig park ombouwen om dit te voorkomen is niet haalbaar. Ik ben heel benieuwd naar de toekomst hiervan. Want schakelkasten zijn wel te vervangen, maar de rest... We gaan het zien. Maar naar wat ik weet is dat we een Halloween event gaan zien met vrij weinig operationele rides.