In navolging op mijn vorige report van Disneyland, hierbij deel twee!
Disney California Adventure
De andere zijde van de esplanade in de pretparkbubbel van Anaheim Californië is nog niet eens zo heel erg lang geleden geopend: in 2001 gingen hier de eerste bezoekers door de poorten. Voorafgaand in de jaren '90 passeerden nog plannen de revue voor een tweede themapark met de naam WestCOT, maar nadat die plannen van tafel werden geveegd, ontstond tijdens een retreat in Aspen met wat uitvoerenden onder leiding van Michael Eisner het idee voor een themapark gebaseerd op Californië.
The spirit of optimism and the promise of endless opportunities.
Het park kende een moeizame start. Bezoekersaantallen bleven achter in de eerste jaren. Tussen 2007 en 2012 investeerde Disney opnieuw in het park (een investering van meer dan 1 miljard Dollar tegenover de oorspronkelijke kosten van 600 miljoen Dollar), middels een herthematisering van gebieden en een uitbreiding van attracties die meer focus op de Disney characters hadden. Vanaf dag 1 bleek deze aanpak de juiste; de bezoekersaantallen en gastwaardering klommen drastisch omhoog.
De voorgeschiedenis van de eerste jaren en het feit dat mijn persoonlijke ervaringen met 'het tweede park van een Disney resort' niet de meest florissante zijn, maakten mij sceptisch vooraf. Op de een of andere manier had ik ook een verwachting van een zoveelste park gebaseerd op Hollywood Studios en eerlijk gezegd ken ik dat idee met asfaltpaden en studiogebouwen ernaast inmiddels wel. Maar wat werd ik dus verrast; Disney California Adventure is een top park met een volwaardig attractie aanbod en unieke attracties uitgedost in het immersive sfeertje dat Disney erg goed in de vingers heeft.
Blij toe, hoor! De nostalgie en sfeer haalt het hier nét niet bij die van het andere park, maar hé, in feite is gewoon bijna alles goed hier. Snel, op verkenning!
Helder hoor, hier moeten we zijn.
Even een weg door de ballonnen banen, en...
... aanschouw Buena Vista Street, een recreatie van het jaren '20 Los Angeles waarin Walt Disney arriveerde met zijn missie. Art Deco is wat hier zegeviert in de gevels.
En Mickey natuurlijk.
Recreatie van Carthay Circle Theater, waar Sneeuwwitje in 1937 in premiere ging.
Het favoriete duo.
Deze etalage komt goed uit de verf!
Mooi man.
We verlaten Buena Vista Street en gaan het avontuur tegemoet.
Ondergedompeld in de sferen van een Amerikaans vliegveld uit de jaren '50 en '60 doet de attractie Soarin' hier dienst uit. Yay! Soarin' is een van mijn favoriete Disney attracties en mijn hart maakte een sprongetje toen ik hoorde dat hier inmiddels de 'Around the World' versie draait. Het beeld is ongekend scherp en ik was voor mijn gevoel ook weer even terug in Florida, waar precies deze film ook draait in Epcot. Genieten!
Het vliegveldje is gesitueerd in het themagebied Grizzly Peak, een ode aan de wildernis en Nationale Parken in het Noorden van Californië: Yosemite en de Redwood National Parks. Een prachtig gebied! knap hoe men ook hier weer de natuur zo overtuigend heeft na weten te bouwen.
Welke kant moeten we op?
Owja, een stukje varen.
Grizzly River Run is de rapid van dit park en voert weg van de gebaande paden, door de natuur de bergen in. Zeer sfeervol!
Onderweg is het oppassen geblazen: de Grizzly zou misschien wel eens ergens op kunnen doemen.
Daar is dit beestje niet bang voor. In het naastgelegen gebiedje zijn wat leuke klimtrails voor kinderen uitgezet.
Je zou er honger van krijgen!
Hop hop alles op en weer even onderweg naar een andere hoek van het park.
Aan de andere zijde van Buena Vista Street ligt het gebied Hollywood Land, met onder andere de attractie Monsters, Inc. Mike & Sulley to the Rescue!, gebaseerd op de Pixar film uit 2001. Een leuke darkride, hoewel ik persoonlijk nooit zo kapot ben geweest van de characters uit deze film. Toch vind ik deze attractie stukken toffer dan de show attractie die we terug vinden in Magic Kingdom, Orlando. De attractie volgt hier het verhaal van de film.
In het Hyperion theater speelt twee keer per dag de musical Frozen. En mag ik hier even een staande ovatie voor geven! Je moet van goede huize komen wil je mij ook maar een beetje onder de indruk weten te brengen van een pretparkshow, maar dit is een volwaardige musical en in mijn ogen gewoon vergelijkbaar met een Lion King musical op Broadway. Het helpt natuurlijk dat ik Frozen en diens muziek ook al érg goed vind, maar de productie hier is simpelweg top en de zit van een uur meer dan waard. Hulde! Gaat dat zien.
Schrik! themagebied Hollywood Land heeft afscheid genomen van de 'oude' Hollywood Tower en vandaag de dag is het Guardians of the Galaxy – Mission: Breakout! die het thema van deze nederzetting verzorgt.
Er is veel over gezegd maar ik vind het eigenlijk wel vet gedaan.
Geen half werk in ieder geval.
De decoratie voelt misschien wel een beetje generiek als je, zoals ik, de film Guardians of the Galaxy niet gezien hebt. In principe lijkt alles te kunnen met metaal, roest en klinknagels als jullie snappen wat ik bedoel.
Toch vindt het allemaal wel ergens zijn oorsprong en toen ik een paar weken geleden wat flarden uit de film terug zag komen op TV, herkende ik de attractie er in terug. Dan ga ik er maar vanuit dat dit andersom ook werkt.
Het plot van de attractie is simpel; de gastheer van de attractie verzamelt beesten vanuit de Galaxy, die op hun beurt onder leiding van die wasbeer hier in het midden willen ontsnappen. Wij als bezoekers zijn helpers en voor je het weet zit je midden in het avontuur dat je alle hoeken van het gebouw laat zien.
Het is niet moeilijk om in de wachtrij het oude thema van de Hollywood Tower terug te vinden; in principe is de complete guestflow hetzelfde gebleven, alleen zitten nu overal andere stickertjes op en lampjes tegenaan. De rit zelf is bijzonder veranderd; het is allemaal een stuk intenser geworden. Daardoor misschien ook leuker en spannender. Maar ik heb persoonlijk veel meer met de sfeer van de oorspronkelijke Twilight Zone, het oude hotel en de creepy liftboys. Die mis ik toch hier, kan niet anders zeggen!
Hee das een leuk kaartje. Zouden ze daar hier ook iets van hebben?
Lijkt de goede kant op te gaan...
... bijna...
... oeh! Mooie rotsen...
... bingo! Gevonden.
Wow.
Wat een waanzinnig gebied is dit! Cars Land, met als hoofdattractie Radiator Spring Racers, is een van de toppers uit Disney California Adventure.
In 2012 is hier het fictieve Ornament Valley verrezen.
Radiator Spring Racers is een unieke attractie die alles heeft wat je wil; pracht onderweg, sfeer en thema in een stuk darkride verpakt en een finale bestaande uit snelheid en racen. Heerlijk!
Prikte bijna mijn vinger in dit ding, best wel kakdus.
Eenieder die al eens in Arches National Park is geweest herkent dit soort rotswerk. Erg goed gedaan! Valt weinig rots over te zeggen.
Goede animatronics.
Alle gekheid op een stokje.
Nee maar echt. Gaaf gebied dit, hoor. Wat kun je er nog meer over zeggen. Het realisme is ongekend. Zo'n menubord dat hier ophangt alleen al, zal toch gauw een paar duizend euro kosten?
Daar betaal ik graag voor terug. Strawberry Milkshake with gravel, lust ik. Ben alleen niet zo kapot van die kartonnen rietjes die je tegenwoordig overal ziet. Drie keer zuigen en dat ding is al week.
Lekker design. Geweldig gebied! Cars Land is het op een na beste gebied van het park als je het mij vraagt.
Kan het dan nog beter, hoor ik je dan al denken?
Ja, want hoewel de gedachten nog een beetje schommelen...
... verkies ik Pixar Pier toch als best geslaagde gebied van het park.
Wat een sfeer hier! Woehoe!
Grootste attractie van dit gebied is de Incredicoaster. En dat is misschien wel de beste achtbaan van heel Disney. Lekkere lang, goede snelheid, muziek aan boord, fijn uitzicht... doe hem ook 's avonds! Met de lampjes naast de rails is het helemaal een kermis.
Pixar Pier is kleur, gezelligheid en characters. Toen Disney onlangs de plannen aankondigde dat de pier het Pixar thema mee zou krijgen waren de reacties niet erg positief, maar ik vind dat de Pixar characters, die ik vrijwel allemaal omarm, perfect bij deze explosie aan kleuren en bedrijvigheid aansluiten.
Toy Story 2's Jessie. Ook weer geen half werk. Ik kan mezelf best wel nerdy verliezen in dit soort beoordelingen, maar kijk eens naar de afwerking van zoiets als dat stikwerk. Ik vind het erg fraai.
Een 2D bordje had waarschijnlijk ook al gewerkt, maar is in dit gebied nog niet genoeg.
Toy Story Midway Mania. Wederom mijn mening, maar ik vind de attractie zelf een beetje suf en vooral rijden van scherm naar scherm. Maar ik zie de populariteit van het ding waardoor ik denk; het zal wel aan mij liggen dan.
'noh zo netjes!
Wall-E, blij jou te zien.
Bing Bong uit Inside Out. Hij huilt snoepjes, boffen wij even!
Fijne kijkhoekjes.
En zo valt de avond over Disney California Adventure, met de show World of Color als afsluiter. En dan kan ik helaas toch niet voorkomen dat ik moet besluiten met wat kritiek. 'Bijna alles goed' schreef ik in mijn intro en dat slaat met name op deze eindshow, die momenteel niet doet wat ie moet doen. Zoals je al kunt zien op de foto deden veel fonteintjes het niet, maar storender was nog dat gedurende de show een volledige geluidstoren uitviel waardoor meer dan de helft van de show verliep met vooral het geluid van kletterend water en mompelend publiek. Daarbij komt ook dat het hele script van de show mij niet wist te boeien. Een zoveelste tour langs de bekende liedjes uit de Disney catalogus: ik miste eigenheid, iets wat ik bij een show met de naam World of Color wel verwacht had. Niet dat ik ook maar enigszins het idee heb dat mijn report een verandering teweeg kan brengen, maar ik roep graag: Disney, doe hier wat aan!
Om dan niet helemaal in mineur te eindigen, tip ik graag nog even aan dat ik genoten heb van The Little Mermaid, aan de overzijde. Ook heb ik (bij gebrek aan) nog geen foto's laten zien van het themagebied Pacific Wharf, maar als je ergens lekker kunt zitten aan het water met een goed bordje eten, dan is het hier wel. En last but not least was het Food & Wine festival gaande in het park tijdens mijn aanwezigheid, wat resulteerde in veel goed uitgevoerde eetkraampjes langs de paden met gezellige mensen rondom.
Disney California Adventure, sla het niet over als je Disneyland bezoekt in Los Angeles! Er staat geen kasteel, maar je voelt je er wel even goed op bezoek bij koning Disney.
Dank voor het lezen!