Disneyland Anaheim, het beste pretpark van de wereld
Zo, heb ik jullie aandacht met deze titel? Mooi! Want wat mij betreft hebben we veel moois om tegen het licht te houden in dit tripreport. Deze bakermat van de themaparken met de grote visionair van de storytelling aan het roer, vermaakt en inspireert al sinds 1955 vanuit een zoete bubbel, inmiddels volledig ingebouwd in een metropool.
"To all that come to this happy place: welcome.
Disneyland is your land. Here age relives fond memories of the past, and here youth may savor the challenge and promise of the future.
Disneyland is dedicated to the ideals, the dreams, and the hard facts that have created America... with hope that it will be a source of joy and inspiration to all the world."
Zoals Walt Disney het tijdens de opening zelf zo mooi zei.
Sinds die opening hebben bijna 750 miljoen mensen van over de hele wereld een bezoek gebracht aan deze vrolijke plek. 5 Achtbanen, 14(!) darkrides, verdeeld over 8 themagebieden... nergens is een pretpark zo compleet als hier. In de afgelopen decennia heeft Disney nog 5 andere kasteelparken op de wereld neergezet en even zoveel (6) ander soortige pretparken, maar dit is de plek waar het allemaal begon. De enige plek waar de beste man zelf ook rond heeft gelopen.
Eenieder die iets voelt voor Disney moet hier eigenlijk gewoon een keer zijn geweest. Ik was er enkele weken geleden en beschikte over een 5-day hopper pas. Genoeg dagen om al het moois mee op te zuigen, met als bijkomend voordeel dat de drukte aardig mee viel.
In dit report dus indrukken van deze dagen, van het originele Disneyland Park. Het naastgelegen California Adventure bezocht ik natuurlijk ook, maar dit verdient een eigen report dat nog volgt!
Mickey! De oude muis in zijn nieuwe jasje. Get your ears on! Het is feest want Mickey is onlangs 90 jaar geworden. Hurray!
Mainstreet U.S.A., gethematiseerd naar Walt Disney's hometown Marceline in Missouri.
Aan het eind van de straat niets minder dan het befaamde kleinste kasteeltje... ingepakt in bouwzeil, want oei onderhoud is ook hier nodig.
Het kasteeltje zelf is dus gedurende mijn aanwezigheid niet toegankelijk, maar hee we worden wel bediend met uniek artwork van Eyvind Earle uit de film Doornroosje. Ook leuk!
Van zijn andersom.
Fantasyland.
De kleine gebouwtjes achter het kasteel bieden in dit park onderdak aan onder andere 5 darkrides. Peter Pan's Flight, Snow White's Scary Adventures, Pinocchio's Daring Journey, Mr. Toad's Wild Ride en Alice in Wonderland doen hier de dienst uit.
Met een capaciteit van slechts 2 personen per karretje is Mr. Toad's Wild Ride een bijzondere te noemen. Toch lopen de wachtrijen hier niet zo hoog op als naastgelegen Peter Pan's Flight.
Het kasteeltje mag dan wel in onderhoud zijn, jurken shoppen kan nog steeds.
Feest!
Kwek!
Tijd om eens te kijken hoe het in de jungle uit ziet.
Topper, deze. De hoge bomen in dit gebied, het water... de enige knipoog naar de betonwegen rondom het resort is de ronkende motor op de boot zelf. 😉
Indiana Jones. Nou dan! Volgens velen toch wel omschreven als de topper van het park. Ik twijfel. Sorry. Alles gaat goed totdat je langs met blacklight beschilderde wanden rijdt vanuit waar je zogenaamd beschoten wordt met pijltjes. Ik zou zo graag willen dat ik dit als de beste ride zou willen omschrijven, maar dit is toch echt een doorn (of pijltje) in het oog. Maar de rest; fenomenaal! De wachtrij is enorm en sfeervol, de rit zelf is superwild, de hoofdruimte van de tempel is indrukwekkend, de finale met rollende rots precies zoals je hem wil...
... maar Pirates of the Caribbean is nog net iets perfecter. Met meer dan 10 minuten vaartijd de langste Pirates van allemaal en elke scene is genieten geblazen. Super!
Aardig gebiedje ook, dat New Orleans Square.
Mooiste straat van het hele park als je het mij vraagt.
Zelf ook maar eens met een bootje erop uit dan.
Schip ahoy, we vertrekken.
Baai baai zwaai zwaai.
Het avontuur tegemoet!
Over de Rivers of America.
Dat gaat een keer mis.
Overdag staat ie indiaan, 's avonds denk ik indiuit.
Lekker peddelen. Zelf ook gedaan. Nog best een gedoe! Uiteindelijk heeft iedereen het warm en is iedereen moe.
Parkje hoor.
Met toeters en bellen.
Momentje van bezinning.
Als je Rivers of America nog niet goed genoeg gezien hebt vanaf het Columbia schip, vanuit je kano, vanaf het vlot naar Tom Sawyer Island of gewoon vanaf de kade dan kun je natuurlijk altijd nog een extra rondje maken met de Mark Twain raderboot.
Maar dan mis je wel dit alleraardigste fonteintje, op weg naar the Haunted Mansion.
Issie! Het oorspronkelijke spookhuis van Disney. Ook weer een topper hoor. Een van mijn favorieten! Ach het mooie met dit park is dat je op en neer kunt blijven lopen tussen dit soort grote namen. Er staat hier zoveel moois in dit park.
Want Splash Mountain ligt op een steenworp afstand, in Critter Country.
How do you do, mighty pleasant greetin, how do you do, say it when yer meeting, how do you do, with every one repeatin, pretty good sure as yer born.
Sfeertje.
Splash Mountain is hier net niet zo goed als in Orlando, maar blijft een van mijn favorieten. Voordat je echter overmoedig zou worden, nog een keer voor de zekerheid: voorin kom je echt geheid met een nat pak je bootje uit. Meine Gute, wat een water. Brr.
Feest! Pooh is jarig. De darkride is gewoon leuk en lekker verborgen in deze uithoek van het park.
Big Thunder Mountain Railroad! De spiegelbeeld versie van de versie in Orlando en de eerste Big Thunder Mountain die zijn ritjes gaf van alle Disney parken.
Via het T-rex skelet richting de restanten van Rainbow Ridge. Vroegah lag hier Mine Train Through Nature's Wonderland, met de Rainbow Caverns als een van de te bezoeken oorden.
Mooi man.
Yes, het origineel. Voor het eerst te zien op de World's Fair van 1964 in New York, daarna verhuisd om permanent onderdeel uit te maken van Disneyland.
Ontworpen door de Disney grootheden Mary Blair en Rolly Crump. It's A Small World is de eerste keer een beetje wennen hier omdat de vaargeul a la RollerCoaster Tycoon gewoon boven op alle decors lijkt te staan en sommige effecten nog echt houtje touwtje in elkaar lijken te steken, maar de enorme lengte van de attractie en de historie erachter maken alles goed. Een kwartier onderweg, lekker hoor!
En dan was er ook nog dit.
Op bezoek gaan bij Mickey kan hier.
Mickey's ToonTown is een beetje een cheesy gebiedje met wilde darkride die luistert naar de naam Roger Rabbit's Car Toon Spin. Wil je graag niet al te lang wachten hier en ook met Mickey op de foto, dan adviseer ik om meteen na opening van dit gebiedje in de ochtend alhier je heil te zoeken.
Matterhorn Bobsleds! Jah. De eerste 'tubular steel' achtbaan op de wereld met maarliefst twee verschillende tracks.
Toffe achtbanen! Ik moet bekennen dat ik schrok van de verschrikkelijke sneeuwman onderweg. De brul in mijn gezicht, brr, ga weg!
Only at Disneyland Anaheim.
Mine! Mine! Finding Nemo is een leuke en bijzondere attractie met een dramatische capaciteit.
Space Mountain domineert Tomorrowland. Space Mountain in Orlando was een van de grootste verrassingen op achtbanengebied (mede omdat ik aldaar een variant a la Parijs verwachtte) en ook deze versie in Californië is net zo te gek. Tevens de beste operations van het hele park hier. Dispatch tijden van 15 seconden in het station, heerlijk. Weet overigens dat ook Space Mountain een single rider rij kent. Zeer slecht aangegeven, maar loop richting uitgang en blijf tegen de richting in lopen, totdat je op een gegeven moment de single rider bordjes tegen komt. Scheelt toch weer snel drie kwartier wachten...
Star Tours links is een pleister op de wond voor het huidige gemis van Galaxy's Edge. Benieuwd wat ze daarmee van plan zijn na 31 mei. Wel leuk dat C3PO aan het eind van de rit al richting R2-D2 zinspeelt op de nieuwe uitbreiding: "You're right, I believe too that this is just the beginning". We gaan het zien.
Autopia is enorm in dit park. Mijn voet was op een gegeven moment wel toe aan cruise control. 😉
Ahh, plaatje hoor. Doe de monorail zeker weten ook! De afstanden zijn vanzelfsprekend niet heel groot in het Disneyland Resort maar je wil die rails allemaal gedaan hebben jatoch.
Zo langzaam aan wordt het toch tijd om de spullen maar eens in te pakken en huiswaarts te keren. Disney heeft zo te zien alweer genoeg geld aan me verdiend.
Vooruit dan, nog 1 vuurwerkshow. Op dit moment speelt op drie plekken in het park de show Mickey's Mix Magic, waarin Mickey nieuwe stijl achter de DJ booth plaats neemt en op dance achtige wijze langs diverse Disney oorwurmen mixt. In Main Street U.S.A. doen alle gebouwen in de straat dienst uit als extra projectiescherm, bij It's A Small World wordt de facade van de attractie hiervoor gebruikt en hier, bij Fantasmic, gaat een en ander visueel door op de plaatselijke bebouwing aan de overkant van het water.
Vlambambam!
Eigenlijk heb ik alles al eens gezegd, maar zonder de boel onnodig op te hemelen moet ik gewoon bekennen dat ik op dit moment Disneyland Anaheim dus helemaal bovenaan mijn lijstje met beste pretparken moet zetten. Hier is simpelweg alles goed en het meeste te doen. En dat wil je toch!
Thanks voor het lezen!