Ik snap werkelijk niks van de keuzes van het park.
De laatste 10 jaren is het toegevoegde attractieniveau m.i. zowel kwalitatief als kwantitatief onder niveau geweest. Het park heeft op dit moment geen uitstraling om meerdaags te bezoeken. Wat moet een hotel dan nu aan het park toevoegen?

Eduard een hotel brengt een hoop centjes in het laatje, dit kunnen ze weer investeren in nieuwe attracties 😏

Hmmm ik hoop alleen dat we niet het Droomvlucht effect gaan krijgen en het hotel straks prominenter aanwezig is dan het Huis van de Vijf Zintuigen. Vroeger was de entree van Droomvlucht echt een façade als een soort portaal, na de herinrichting en komst van Raveleijn vind ik dat de magie van die entree ook een beetje verdwenen is en oogt het meer als een mooi opgemaakte muur. Ik ben benieuwd..!

Joordi Daar twijfel is aan, zeker op de korte termijn.
      Als de Efteling als meerdaags park zo interessant zou zijn, dan waren de B&B-verblijven als paddenstoelen uit de grond geschoten. Maar ook in dat opzicht is de link van verblijfsaccommodaties in het dorp Kaatsheuvel in relatie tot de Efteling maar allemaal matjes.

Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat uitbreiding kwa attractie aanbod ook snel zal volgen hierna.

Eduard in de afgelopen tien jaren, of althans de 8 jaar voorafgaand aan de coronacrisis, is het aantal bezoeken echter alleen maar gestegen. Voor een belangrijk deel ook de meerdaagse bezoeken. Bovendien is de bezettingsgraad van de accomodaties steeds hoog geweest.
      Er zijn meerdere plannen geweest voor hotels, campings, B&B's en bungalowparken in de omgeving. Meesten zijn er inderdaad niet gekomen, wellicht deels ook door corona.
      Maar ik denk dat de Efteling niet bang hoeft te zijn dat ze dit hotel niet gevuld kriigen.

Fijn wel dat iedereen die dit pas ging geloven als ‘t ook elders stond nu mee kan discussiëren. 😉

Als looopings het zegt ga ik er maar vanuit dat dit hotel er dus inderdaad gaat komen. Ik vind het nog steeds een stom idee. Ik zie het volume wat je nodig hebt voor zo’n hotel, ofwel in oppervlakte ofwel in de hoogte, simpelweg niet netjes ingepast kunnen worden op deze locatie. Ze zullen ofwel de hoogte in moeten, dan concurreert het hotel qua aanzicht met dat prachtige Huis vd Vijf Zintuigen. Of ze zullen laag blijven en een groot oppervlak innemen, wat ofwel ten koste gaat van de ruimte rond het Dwarrelplein ofwel waarmee ze het hotel ‘voor’ het Huis gaan plaatsen. Linksom of rechtsom gaat het ten koste van de beleving van de daggast.

Daarmee ben ik bang dat je in de Efteling hetzelfde probleem krijgt als in Disneyland Paris. Daar kom je aanlopen en zie je een prachtig gebouw opdoemen, waarna jij als daggast de donkere kelder in mag om daar je ticket te laten scannen. Dat vind ik echt een bummer qua entree voor zo’n prachtig park. Bijkomende boodschap is: leuk dat jij er bent als daggast, maar onze aandacht is even bij de rijke tatas hierboven in het hotel. Met een hotel op die kleine ruimte op het Dwarrelplein ben ik bang dat je inde Efteling hetzelfde idee gaat krijgen, waarbij een hotel (waar 90% van de bezoekers niks te zoeken heeft) meer aandacht opeist dan de parkentree.

Daarbij ben ik heel benieuwd hoe ze zo’n hotel qua stijl bij het Huis vd Vijf Zintuigen willen laten passen. Het Huis is prachtig ontworpen en straalt echt het natuurlijke van de Efteling uit, met een ambachtelijke houtconstructie en die enorme rieten kap. Ik vraag me af hoe ze daar een passend gebouw van hotel-afmetingen naast gaan zetten zonder afbreuk te doen aan dat prachtige Huis. De symmetrie zal in elk geval voor altijd weg zijn.

luc136 Daarmee ben ik bang dat je in de Efteling hetzelfde probleem krijgt als in Disneyland Paris. Daar kom je aanlopen en zie je een prachtig gebouw opdoemen, waarna jij als daggast de donkere kelder in mag om daar je ticket te laten scannen. Dat vind ik echt een bummer qua entree voor zo’n prachtig park. Bijkomende boodschap is: leuk dat jij er bent als daggast, maar onze aandacht is even bij de rijke tatas hierboven in het hotel.

Dat ik je even goed begrijp: jij vindt de entree van Disneyland Parijs en de ticketcontrole etc uitstralen dat Disney vooral focust op de gasten uit dat hotel en niet op alle andere gasten?
        Die gedachte heb ik echt nog nooit gehad daar, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.

Fatouche Ja klopt. Ik vind die kaartcontrole in die kelder echt een donker hol, ik heb die keuze in het parkontwerp nooit begrepen. Maar dat zal iedereen waarschijnlijk op een andere manier ervaren

luc136 Ik herken dat beeld wel van dat donkere hol. Daar had iets beter over nagedacht kunnen worden.

Het voordeel is dat de kaart controle denk ik in het huis van de vijf zintuigen blijft, alleen nu is de vraag hoe gaat dat hotel eruit zien?

Dream_wizard de kaart controle gaat juist naar het hotel als het goed is.
              Ik denk dat het kwa donker hol wel meevalt, kijk bijvoorbeeld naar een statige hal zoals Station de Oost.

luc136
              In de Las Vegas Strip is ieder gebouw een hotel, maar toch is het ook interessant voor wie niet daar slaapt omdat in, op en rondom ieder hotel wel een show, restaurant of beleving is voor iedereen. Ik verwacht/hoop dat de Efteling dit ook gaat doen.

Is de plek waar het beoogde hotel zou komen niet gereserveerd voor uitbreiding van het sprookjesbos? Of gaan ze de gebouwen waar nu het toillet, hondenkennel enz. in gehuisvest zit afbreken en gebruiken voor het hotel?
              Bij het eerste punt sluit je de grens van het sprookjesbos dus af en kan er niet verder uitgebreid worden in de toekomst omdat er een hotel staat.

Uiteraard geruchten, maar het zou wat zijn 😄

Als dit dus klopt komen er in 2022 5 projecten:

Hotel Dwarrelplein
                  Fase 2 Wereld van Sindbad
                  Sprookje( Vrouw Holle)
                  Droptoren naast Spookslot of in plaats spookslot / Circus Balance
                  Horeca punt tegenover Joki's Wereld

Debruijn7 er zijn hier en daar wat signalen die het min of meer 'bevestigen'. Bij het Spookslot is Fugro bezig met een bodem onderzoek en is het één en ander al gemeten. Het hotel spreekt voor zich, daar is het bouwterrein al zichtbaar en nu ook door Looopings bevestigd.

Fase 2 van Sinbad door Sander al bevestigd, enkel wel voorlopig nog zonder datum.

rambo1990 nee de geruchten zijn dat het hotel op het huidige Dwarrelplein komt en al de faciliteiten die daar nu zijn erin verwerkt worden, dus ook de garderobe en toiletten etc. Daarbij komt in/onder het hotel ook de nieuwe ticket controle en zal dus de huidige spoorovergang ook onderdeel zijn van deze aanpassing. Hotel komt niet of nagenoeg niet op het kleine deel van de parkeerplaats waar in de toekomst uitbreiding Sprookjesbos gepland is.