Niek Dit vind ik dus echt superkrom redeneren. Een groot gebouw van vergelijkbare hoogte dat dus juist wordt ingepast mogen we niet vergelijken, omdát het gebouw goed is ingepast en daardoor niet opvalt?
Wat een aanvallende toon opeens. Uitleg dan maar: ik reageerde op Michaels uitspraak over Raveleijn, waarin hij het expliciet heeft over de buitenzijde en 'als je aan komt rijden'. Dan gaat het dus over de zijde van Ravelijn die van buiten het park zichtbaar is. Dit hotel zie je vanuit het park zelf en dat vind ik nogal een verschil.
De zijde van Raveleijn die we vanuit het park zien is in mijn ogen ook niet direct vergelijkbaar met dit hotel. Vanuit het park zie je de stadspoort met daarachter de tribunes. De hogere bouwdelen liggen verder op afstand, want de arena zit ertussen. Die hogere bouwdelen zijn ook meteen de uiterste rand van het park en werken zodoende als een achtergrond.
Dat vind ik toch wat anders dan een hotel dat de Pardoespromenade vrij pontificaal gaat afschermen en vrijwel tegen het Sprookjesbos aan komt te staan. Je hebt helemaal gelijk dat er aan de Dwarrelpleinzijde alle ruimte voor een bufferzone is (zie ook de aanleg met groen waar ik op hoop). Maar aan de promenade/Sprookjesboszijde zie ik die ruimte minder. Daar blijft het toch gewoon een hoog gebouw. En hoezeer ik het ook met Michael eens ben dat de buitenzijde van Raveleijn een schitterend visitekaartje voor de Efteling is, ik heb mijn twijfels hoe het eruit zou zien als je die vrijwel direct achter de Rode Schoentjes zou zien oprijzen. In jouw schets heb je nog wel een terrasje voorzien, dat zou misschien wat helpen.
Maar je hebt gelijk, mijn eerste reactie is: waarom daar? Misschien is dat kortzichtig, maar ik zie persoonlijk valide argumenten om het hotel aan de theaterzijde te plaatsen. Dan houd je de opties voor een mooi groen Dwarrelplein volledig open. Maar goed, ik laat me graag verrassen door de Efteling. Wat dat betreft heb ik meestal meer vertrouwen in het park dan veel anderen hier, dus ik wacht de aankondiging in spanning af!
Niek Overigens, Kleine Boodschap is net zo goed een geruchtenmedium als dit topic, dus waarom je daar meer waarde aan hecht dan aan alles wat in dit topic staat is me een raadsel.
Dit vind ik een nogal onzinnig verwijt eerlijk gezegd. Van KB is bekend dat ze een gerucht pas delen als ze zelf wat extra 'bevestiging' hebben dat het doorgaat. Het feit dat ze afgelopen maandag expliciet dit hotel benoemden maakt het voor mij persoonlijk wat waarschijnlijker. Dat is niets ten nadele van wie dan ook op dit forum; ik heb ook nergens beweerd dat het gerucht niet klopte. Maar het is nu eenmaal zo dat op een forum iedereen zich achter een nickname kan verbergen en beweren dat hij van alles 'in de wandelgangen' heeft opgepikt. Dat moet je op waarde schatten en daar heeft iedereen zijn eigen criteria voor.
Overigens heb ik niet alleen KB genoemd, maar ook het feit dat Eftelflags tekeningen heeft gezien. Dat laat je voor het gemak maar even achterwege, maar dat is dus informatie die uit dit topic komt.
Overigens is het voor de discussie niet zo relevant wat ik geloof of niet: de argumenten om het hotel wél of nìet op die plek te bouwen veranderen er niet door. Dat zou wel het geval zijn als we meer zouden weten over wat de Efteling op termijn in het westen van plan is.