Niek Ik dacht echt dat ergens meegekregen te hebben. We gaan het zien! Ik zou het een logische stap naar een entreeplein vinden.

Het is inderdaad nergens gezegd dat de ticketcontrole naar de poort onder het hotel gaat verhuizen, is het ook niet echt voor ingericht op dit moment, al had ik het wel toe kunnen juigen, HvdVZ als toegang tot de Wereld van De Efteling en dan de verschillende onderdelen aan dat plein, ingang park, Theater, een later uitrijk.

DaltonTerror Tegenwoordig zie je dat meer. Het zwembad op een eerste verdieping in plaats van in de grond, een soort van basin waaronder dan op het gelijkvloers de technische ruimte is. Zou veel handiger moeten zijn voor onderhoud en herstelling.

Daar zijn ook hele slechte ervaringen mee. ;-)
https://www.hetkontakt.nl/klaroen/312488/zwembad-blokweer-in-alblasserdam-niet-open-voor-zomer-2023-met-

Het kan soms gemakkelijker zijn, architectonisch of vanwege de grondgesteldheid. De bouwkosten kunnen daardoor mogelijk lager zijn.
De techniek is meestal naast de bassins gelegen, maar dat kun je ook in de verdiepte versie zo uitvoeren. Door een grote betonnen plaat neer te leggen, waarop je dan de bassins en technische ruimtes bouwt. Deze bouwkeuze is toegepast bij één van de grootste sportcomplexen in Nederland, de Sportboulevard Dordrecht. Daarvoor is gekozen vanwege de grondgesteldheid. In Alblasserdam is juist vanwege lagere bouwkosten gekozen voor het omhoog bouwen. Niks nieuws trouwens, want in het Limburgse Beek ligt een zwembad dat eind jaren zeventig al zo is uitgevoerd.

Niek Ik heb dit in de wandelgangen vernomen en had dit er even bij moeten zetten en niet als feit moeten brengen. Ik ga er alsnog van uit dat we vanaf 2024 onder het hotel gaan scannen!

• asuran heeft hierop gereageerd.

R013 opzich lijkt dit ook logisch, op de concepten die we steeds zagen(gelekte en officiële) zie je steeds ook een pad tussen het hotel en het hvdvz. Tussen die gebouwen zie je ook water en nieuwe floragedeeltes, ik zie ze daar geen hoog hek plaatsen want dat verpest weer de hele sfeer. Ik weet ook wel dat we de concepten met een korrel zout moeten nemen maar zoals ik al zei, een hoog stuk hekwerk zie ik niet gebeuren.

asuran op die eerdere ontwerpen die via Looopings naar buiten zijn gekomen staat wel een hek met een hokje in getekend.. Maar zoals het er nu naar uit ziet komt er geen afscheiding tussen Aquanura en de zijkant van hotel, en ook niet bij het theater, dus er zou daar toch echt ook nog een afscheiding moeten komen om onder het hotel de toegangscontrole te doen.

asuran Door middel van grond ophogen en groen kom je al een heel eind natuurlijk. Daar heb je geen gevangenis hek voor nodig😉

R013 Dat is dan wel heel makkelijk binnenkomen zonder kaartje als je de grond ophoogt met wat groen. 😊

• R013 heeft hierop gereageerd.

JeepeeB Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt , grond ophogen - groen erop en een ( kleiner) hek erop. Verder zal dat allemaal wel meevallen aangezien je al binnen de hekken van de Efteling bent en ze eigenlijk alleen een stukje van het nieuwe hotel tot de aquanura vijver hoeven te dichten en aan de Fata kant een poort die open kan rond sluitingstijd , ook die hoefd maar klein( wel hoog) te zijn om het park af te sluiten. Aangezien je bij de fata kant van aquanura je ook een poort had waardoor je niet naar het theater kon lopen.

• asuran heeft hierop gereageerd.

R013 je kan moeilijk een stuk grond ophogen in een vijver en op een pad en dan heb je nog steeds hekwerk nodig in de vijver wat niet mooi zal staan.

Ik zou een controle onder de poort toejuichen, maar het staat wel een beetje haaks op de inrichting van de winkel en het restaurant qua toegankelijkheid. Want die hebben grote deuren die onder de poort uitkomen. Mijn verwachting was daarom dat de kaartcontrole bij het Huis blijft. En dat je als verblijfsgast van het hotel altijd “in” het park bent en je daarom dat controle hokje hebt richting de parkeerplaats.

Michael Klinkt afgaande op de concepten logisch inderdaad , toch verwacht ik dat ze rekening houden met de toekomst en dit nieuwe plein een hub voor de wereld van de Efteling moet worden. Nogmaals speculatief!

Ik vermoed dat ze de kaartcontrole ooit wel in het hotel kunnen doen, in de arcade, maar dat dit momenteel totaal niet het plan is: een deel van de faciliteiten van het hotel gaan ze enkel voor het park willen houden, een ander deel ook voor de binnenkomende gasten.
              Als je dan Aquanura, of het hotel/de restaurants erin als een stuk "buiten" het park gaat beschouwen, gaat dat een enorm gedoe worden met in/uitgangen van mensen, wat perfect te vermijden is.

Op dit moment is er ook enkel het Theater, en het hotel, waarvan de gasten sowieso het park in mogen. Ik zie dus nog geen nood om de ticketcontrole te verhuizen en het anders te doen dan nu het geval is: het Huis van de Vijf Zintuigen heeft een veel grotere capaciteit dan onder de hotel-doorgang gerealiseerd gaat kunnen worden, en op gemiddelde ochtend rond 10u merk je dat het park die capaciteit ook nodig heeft.. dus ik zie hun momenteel echt geen downgrade doen op dat vlak.

Voor de Efteling is er toch geen enkele toegevoegde waar de aan om de kaartcontrole te verplaatsen? Kan me geen scenario op dit moment bedenken waarin het verplaatsten van de kaartcontrole een win voor de Efteling is. Ook zou die 16 meter doorgang veel te krap zijn denk ik, er zijn nu altijd al problemen met de kaartcontrole, en dan ga je eigenlijk het aantal poortjes verminderen. Lijkt mij geen slimme zet.

broodje123

Ik ben het niet helemaal met je eens. Afhankelijk van het gebruik van het "Eiland van de vijf zintuigen" kan de Efteling best een meerwaarde zien in het verplaatsen van de kaartcontrole. Dit ligt natuurlijk wel volledig aan de plannen die het park heeft en de uitbreidingen rondom het plein (bijvoorbeeld een concreet tweede park met een eigen ingang).

De huidige kaartcontrole is erg suboptimaal ingericht. Iedere medewerker heeft een eigen hokje om in te staan in plaats van gewoon een enorme rij aan draaihekjes. Natuurlijk is er meer nodig om dat allemaal in goede banen te leiden, maar er is aanzienlijke ruimte voor verbetering in de inrichting.

Maar ook dan valt of staat alles met het gebruik van het gebied en of er Uberaba een noodzaak is. Zolang die noodzaak er niet is hoeft er ook geen aanpassing gemaakt te worden.

• R013 vindt dit leuk.

Kevjoe De kassa’s etc zullen dan neem ik aan gewoon in het hvd5z blijven , het gaat puur om het scannen om het park in te komen. De ruimte onder het hotel door is zeker niet kleiner als de 5 scanmogelijkheden die ze nu vaak gebruiken ( rechterkant van het huis). Dus kwa ruimte ben ik het niet met je eens.

broodje123 Verplaatsing van de kaartcontrole is dan ook voorbereiding van de toekomst. De wens van een uitrijk en/of 2nd gate is er al heel lang. De kaartcontrole van vandaag de dag is alles behalve practisch natuurlijk. Waarom heeft elke medewerker een compleet hokje bijvoorbeeld? Het huis zelf is heel groot maar de kaartcontrole juist een bottleneck.

Bij de Q&A gister is genoemd dat het gebied achter het huis van de vijf zintuigen een gebied gaat worden voor gasten met tickets en verblijfsgasten (hotel/huisjes). Dit zijn allemaal gasten met een entreekaarten, dus vooralsnog is er geen reden om aan te nemen dat de ticketcontrole binnen afzienbare tijd gaat verplaatsen naar het nieuwe hotel.
                    Voor nu geeft dat genoeg uitsluitsel wat mij betreft, al kan de Efteling er in de toekomst natuurlijk alsnog anders over gaan denken.

Niek welke Q&A? Heb ik even gemist.

Gisteren was onze ACE / Pretpark.club meet-up, waarbij we ook een presentatie door Jaap den Bleker (Team Lead Project Support) hadden. Deze presentatie was opgesteld aan de hand van vooraf aangeleverde vragen, en daarbij werd dit ook genoemd.

Voor dit soort leuke extraatjes kan ik je natuurlijk van harte aanbevelen mee te gaan met meetings 😉

@Marvin heeft er ook al een leuk verslag over getypt, dat kun je HIER lezen 🙂

• Niek heeft hierop gereageerd.
                      • Kevjoe vindt dit leuk.

R013 Het uitrijk of second gate is er al heel lang onder fans, niet onder de Efteling zelf. Na 2002 zijn er nagenoeg geen plannen voor geweest en de Efteling zelf heeft er nooit iets over gezegd. Vanuit de Efteling zou ik daarom niet verwachten dat ze snel uitrijk zouden ontwikkelen. En elke vorm van Uitrijk die ze hebben wordt best wel tegengewerkt. Als normale bezoeker is er nergens promotie om in de resorts te eten en vaak staan er nu ook weer borden dat je niet eens op de vakantieparken mag komen . Ook sluiten ze het golfpark, het enige stukje andere activiteit in de wereld van de Efteling. Dus ik zie nergens een Uitrijk ontstaan, ik zie het zelfs minder worden dat het was.