Wat een fijn doorontwikkeld ontwerp is het uiteindelijk geworden. Natuurlijk ook veel credit voor Karel die de basis van het gebouw ontworpen heeft. Sander heeft het echter wat meer weg weten te trekken van Disney en het in de Efteling sferen gegoten. Ik zie de Sander stempel heel goed. Zo zie ik wat Raveleijn, wat Symbolica en toch is het weer vernieuwend. De koepels zijn ook zoveel beter dan de spitse daken. Zo ook de keus om het dak van koper te maken en het gebouw zelf niet in zijn geheel te pleisteren. Het was en is echt een indrukwekkend en imposant gebouw. Ik ben heel benieuwd naar het interieur.
Ik heb de afgelopen maanden kunnen wennen aan het idee dat er op deze plek een hotel komt. Zo heb ik enigszins rust kunnen vinden in de locatie waar ik voorheen toch wel enorm sceptisch over was. Ik denk dat er nog steeds een betere optie was naast het theater/op de fietsenstalling, maar wie weet wordt die in de toekomst nog benut. Mijn grootste vraagtekens blijven toch bij de invloed op het Sprookjesbos staan.
Ik zie dat men zich zorgen maakt over Het Huis, maar ik denk dat die juist het meest bespaart blijft. Het hotel komt echt nog een flink stuk het park in te liggen waardoor je vanaf de parkeerplaats vrijwel alleen de torens gaat kunnen zien. Helemaal als er op de huidige bouwplaats van het hotel de uitbreiding van het Sprookjesbos komt. Ook als je straks het park uitloopt zal je Het Huis als vanouds blijven zien. Voorheen zag je die ook pas echt zodra je bij de Vrolijke Noot was. Misschien zie je Het Huis straks juist beter/eerder. Andersom zie je het hotel ook pas als Het Huis achter je ligt. Ik zie daar geen andere clash als die met het Efteling Theater, juist minder.
Het Efteling Theater en dit Hotel passen wat mij betreft goed bij elkaar. Natuurlijk, het theater is wat Pieckser, wat Hollandser, wat diverser, wat verfijnder etc. etc. Maar het theater is dan ook een theater en geen hotel. Een hotel heeft nou eenmaal honderden ramen nodig. Ik vind het in ieder geval qua stijl goed bij het theater passen. Het Rijksmuseum of Centraal Station met grachtenpandjes, zo zie ik het. In Amsterdam kan het ook. En laten we niet vergeten dat er altijd al een Oosters Paleis op een steenworp afstand heeft gelegen.
Wat een heerlijke plus krijgt Aquanura ook. Eindelijk een goede plek waar je de plas van boven kunt gaan bewonderen. De drone beelden op YouTube hebben namelijk al laten zien dat dit zeker de moeite waard is. Maar ook dat je straks gewoon zittend en droog kunt genieten van de show is een fijne gedachten. Überhaupt extra eetgelegenheden in deze hoek van het park maakt me blij. Toch weer een stapje naar een Uitrijk.
Aan deze concept art valt naar mijn idee ook af te lezen dat we straks toch echt om de Efteldingen heen langs het Efteling Theater het park inkomen. Het Efteling Theater verdient dit ook echt, dat gebouw wordt veel te weinig gezien nu. Ook heb je dan een mooie looproute naar het hotel. Aangezien de Efteldingen waarschijnlijk weg gaat, kun je hier dan dus ook meteen de gastenservice etc. plaatsen waar men dan toch al langs gaat lopen.
Het hotel brengt heel veel broodnodige verandering en upgrades met zich mee voor het park. Alleen daarom ben ik al enthousiast. Ik heb enorm zin om dit de komende 1.5 jaar te volgen.