The_Bullgod Maar voor de mensen die niet of nauwelijks in het park komen tijdens hun werkuren, is het gewoon onzin dat ze dure ruimte innemen zo dicht bij het park. Die ruimte kan veel nuttiger gebruikt worden voor het park zelf.
Vraag het eens aan bedrijven die dachten dat het een goed idee was om uitvoerend personeel van bijvoorbeeld IT lekker remote ver weg te zetten op een goedkope plaats. Wat je zegt is niks anders dan je personeel ontkoppelen van je product omdat het “te duur” zou zijn. Ik geloof dat het verlies van inzet, passie en werktevredenheid in geen enkele manier in contrast staan tot wat je financieel zou besparen. Dure grond of niet.
Bart de Boer heeft dat uitstekend begrepen met de realisatie van Raveleijn. Het is voor mij dan ook een raadsel waarom men het Rabobank kantoor weer te koop heeft gezet, want dat is een prima plek voor personeel dat ze binding met de organisatie houden zonder het gevoel te hebben weggestopt te worden.
Daarnaast vergeten jullie de politiek die bij dergelijke beslissingen komen kijken. Als je als afdeling niet meer in het zicht zit dan is er de angst om vergeten te worden. En dat wakkert de angst aan om wegbezuinigd te worden. Is natuurlijk onzin hoor ik velen denken, maar zichtbaarheid is voor veel afdelingen essentieel om hun werk goed te kunnen uitvoeren. Heeft overigens allemaal met werkcultuur te maken. En wat ik begrijp uit de wandelgangen is deze cultuur ook in de Efteling realiteit. Dus zelfs al zou je besluiten om kantoorpersoneel (ver weg) buiten je park te huisvesten. De krachten van de politiek die dan gaan spelen wil je écht niet in je organisatie hebben. Dan zal eerst cultuuromslag moeten plaatsvinden.
Eftelflags Walt Disney World doet hetzelfde en ik wil nu niet zeggen dat de binding daar zo slecht is met het personeel.
Ik zat al op dit voorbeeld te wachten. Maar dat is een ander bedrijf, andere cultuur en andere omgeving. Sowieso is de Amerikaanse werkcultuur niet te vergelijken. Maar dat kantoor van TWDC is niet voor niks vormgegeven zoals het nu bestaat. Daarnaast is Disney een mediaconcern van ongekende omvang en werken veel afdelingen voor veel plekken die geografisch ver uit elkaar liggen. En puntje bij paaltje ligt het naai atelier van Parijs ook gewoon in de parkgrenzen. Dus ook Disney begrijpt maar al te goed dat je personeel ergens wegstoppen geen optie is.
En opslag en overslag van je logistiek en/of tijdelijke thematisatie is wel een andere cup of tea qua werkpakket en binding met je organisatie dan veel andere staftaken zoals HR, inkoop, IT, ondersteuning, etc etc.
Overigens is agree to disagree prima, maar dan moet je niet daarna alsnog een discussie starten 😉