Progress
Oh ja absoluut, budget zal de reden zijn waarom ze het niet doen. Echter, de portemonnee van de Efteling ziet er heel anders uit met betrekking tot 30/40 jaar geleden. Ze hebben nu veel meer geld en kennis om een gebouw optimaal te thematiseren. Die rand bij droomvlucht kon 30 jaar geleden misschien omdat het geld echt op was, die rand kan nu, wat mij betreft, niet meer. Natuurlijk ze zullen er geen bezoeker minder door krijgen en er is geen enkele persoon die daardoor Droomvlucht minder gaat waarderen. Maar ze kunnen het wel. Dus ik vind het gewoon zonde dat ze het niet toepassen op iedere attractie die ze in het park hebben. Ik bedoel kijk naar de Baron en je ziet wat voor oog voor detail ze in huis hebben.
Dat doet mij dus ook denken dat er op dit moment niemand is die de supervisie over de details beheert. Sander lijkt die rol te vervullen op papier maar als je naar de laatste toevoegingen kijkt dan lijken de ontwerpers op een eilandje te zitten en mensen er pas achter komen wat het is geworden nadat het af is. Alsof er niemand binnen het ontwerpteam interesse heeft in een ander z’n project. Het opstappen of het ontslag van de ontwerper van M&M en Nest doet mij dit nog meer bevestigen. Het kan toch niet toeval zijn dat er na twee minder geslaagde projecten een einde komt aan zijn ontwerp carrière binnen de Efteling? Maar iemand heeft dit van te voren toch kunnen bedenken als je de ontwerpen had gezien? Iemand had toch moeten zeggen, jongens laten we dit nou maar niet doen want dit past gewoon niet binnen het concept de Efteling. En nee dat hoeft geen Piecks of Vens te zijn. Ik bedoel beide heren zouden denk ik nooit de Baron maken zoals hij nu in het park staat. Maar de Baron heeft wel de Efteling DNA en als park van dit kaliber vind ik eigenlijk dat je dit DNA als rode draad door het hele park moet hebben. Dat stukje finesse wat de Efteling de Efteling maakt. En daar mag van mij ook best wel in geïnvesteerd worden. Dan maar even iets langer sparen voor je verbouwing. En ze hoeven echt niet alles op en top te thematiseren. Ik heb liever een muur dat niet gethematiseerd is dan slechte thematisatie. Ik vind wel dat wat ze plaatsen of toevoegen of aanpassen kwaliteit moet uitstralen. En dat ontbreekt soms.
Of dat echt allemaal een budget kwestie is weet ik niet. Het park heeft op dit moment andere doelstellingen met betrekking tot de interne organisatie en het park. Op dit moment is de toekomstvisie gericht op Duurzaamheid, diversiteit en bekendheid in het buitenland. Hier de Efteling toekomstbestendig in maken lijkt de hoofdtaak van de huidige directie te zijn. Niet erg natuurlijk, ook belangrijke punten. Zo is de wereld van Sinbad natuurlijk gepresenteerd als concept om de aandacht volledig weg te halen bij het feit dat ze MC in een nieuw jasje staken. Maar dat deze is een nieuwe jasje gestoken moest worden was noodzakelijk voor zowel de beeldvorming in het buitenland als de inclusiviteit van bezoekers. En daar hadden ze op zich wel geld voor over zodat er wel echt iets beters te presenteren viel. Maar het mist visie met betrekking tot dit gebied. Dezelfde visie die ontbrak bij M&M. Hoe kun je twee gebieden zo snel na elkaar verbouwen - De Bob en Spookslot - die thematisch zo ver van elkaar afstaan. Als je geen duidelijke visie hebt, geen duidelijk masterplan, dan is de urgentie om het budget te verhogen er ook niet. Dus ja, een budget limiet moet er zijn en dat is niet oneindig, maar het niet hebben van geld is denk ik niet de reden waarom ze het budget er niet voor vrijmaken. Als je iemand hebt die opkomt voor de kwaliteit en oog voor detail, dan kunnen ze daar ook echt wel geld voor krijgen uit het grote spaarpotje waar de stichting op zit.
Maar goed dit is mijn mening en ik roep ook maar wat.