Voor zover ik zie op de concepts, komen er andere (types) bomen voor in de plaats en vooral meer water op de plekken waar nu nog wat bomen staan. Je kan daar wel omheen bouwen, maar een tropisch gebied bouwen waar dan ineens een totaal ander type boom opduikt, lijkt mij niet echt bevorderlijk voor de thematiek.
Ik denk ook dat deze bomen een te lage waarde hebben om te herplanten - dat doe je niet voor goedkopere bomen, want verplaatsen van een boom kost een aardige noot. Een zeldzame, hele oude, speciale boom verplaats je dan wel, deze zijn het eigenlijk echt niet waard.
Op zich ook geen probleem voor mij, want er komt heus wel ander groen voor in de plaats. Bij Max & Moritz mocht er wel meer groen terugkomen, maar ik kan mij moeilijk inbeelden dat ze dat leeg plein naast het Spookslot eeuwig gaan behouden.
Ik denk dat het belangrijk is om voldoende groen te voorzien, maar je moet het ook laten oud worden. M&M ziet er kaal uit, maar binnen een tijdje wordt dat een prachtige wildernis. Bij de bouw van de BOB was het er ook een kaalslag (er zijn nog mooie foto's van te vinden), maar na een tijd neemt het groen het mooi over.
Een goed bosbeheer betekent niet dat je geen bomen kapt of dat je de natuur de vrijheid geeft. Het betekent dat je selectief bomen kapt en vervangt (of het zo laat), zodat andere soorten en andere planten meer kansen krijgen.