Ik ga maandag pas zelf naar de Efteling om dit alles in het echt te beoordelen, maar ik durf na de foto's en filmpjes van vandaag, plus de bouw in het park gevolgd te hebben, toch een oordeel te vellen.
De Wereld van Sinbad:
Ik heb hier mijn mening geuit over het feit dat ik het jammer vind dat het themagebied op het moment nog gaten bevat. Daar blijf ik nog steeds achter staan. Vooral het gat tussen Sirocco en Vogel Rok blijft jammer. Het bruggetje dat nu een half bruggetje is of de themapaden die abrupt stoppen en weer overgaan in het Reizenrijk plein schaakpatroon, blijft voor mij toch storen. Hopelijk is dat een kwestie van een jaartje doorbijten.
Maar, laten we het vooral hebben over wat er wel is, want dat is meer dan genoeg voor nu. Wat een heerlijke sfeer hangt er nu al in de hoek van Sirocco en Archipel. Wat een verademing om thema-beton te zien. Het strandje voor Sirocco voegt al zoveel toe aan het uitzicht op deze attractie. De muurtjes en de prachtige lampen met vaandels zijn zowel Eftelings als Oosters. Wat mij nog wist te verrassen was het pleintje bij de ingangen van Archipel en Sirocco. Wat een mooi tafereeltje is dat geworden met de attributen en de rots met de kaart erop. En Sindbad himself is natuurlijk ook prachtig gelukt.
Ik hoop dat Fase 2 nog meer gaat toevoegen aan deze sfeer. Zodat je, als je straks een rondje draait, overal deze sfeer mag bewonderen en dat je nergens meer andere sferen binnen ziet druppelen. Pas dan gaat dit gebied tot zijn recht komen. Wat we zien is 100% geslaagd, nu wacht ik alleen nog totdat het gebied 100% klaar is.
Sirocco:
Er is toch niemand die nu nog kan zeggen dat ze de oude Monsieur Cannibale terug zou willen? Ongeacht of je het nou een racistisch karikatuur vond of niet, dit is toch zoveel malen beter! De rit heeft nu een echt programma ipv. dat het starten en stoppen is. Met de special effects en muziek erbij wordt het een echte ervaring. Heerlijk!
De kookpotten waren iconisch, maar deze bootjes passen een stuk beter in de wereld van de Efteling. De aankleding onder de kap leek te overdadig te worden, maar in de attractie zelf valt dit wel mee. De handelsman bungelt daar heerlijk in de storm. Het enige minpuntje dat ik kan vinden is dat het middelpunt van de schijf wat karig is aangekleed, maar dat is alles. Dit is toch wel de, of een van de, beste theekopjes-attracties die we kennen. 10/10.
Ga ik door deze restyling vaker in deze attractie? Ik denk het wel. Vooral in de donkere uurtjes ziet deze attractie er nu uit als een aangename ervaring om vaker te doen. Ook op een drukke of regenachtige dagen zie ik mijzelf nu wel naar deze attractie lopen. Feit blijft wel dat het gewoon een extreem mooi aangeklede flatride is waar ik niet perse elk bezoek in hoef. Ik waardeer de uitstraling dus meer dan de attractie zelf uiteindelijk.
Archipel
Archipel is nog wat moeilijk te beoordelen. Het was dicht, het is winter, het groen moet nog groeien en aangeplant worden, niet perse de beste omstandigheden voor deze attractie. Echter is het palen-dorpje nu toch al een sfeervol tafereel met de paalvisser en het aangespoelde bootje als fijne toevoegingen die het levendiger maken. Een speeltuin die niet voelt als een speeltuin, misschien geen gedachtegoed die past bij Pieck, maar zeer zeker wel bij de huidige tijd van de themaparken. Ik kan niet wachten op het avonturenpad achter Archipel door.
Muziek:
Ik lees over het algemeen positieve geluiden over de muziek in de Wereld van Sindbad. Ik sluit mij daar bij aan. Ik lees hier en daar dat de muziek te cliché zou zijn. Ik begrijp die mening... echter is de muziek net zo cliché als de klederdracht van Sindbad. Het is nou eenmaal het geluid uit deze regio. Ik vind het zelf wel fijn dat ze een keer volop voor de Oosterse sferen zijn gegaan. De muziekinstrumenten in de stukken doen me ergens ook aan een aantal nummers van Israel, Turkije, Armenië en Azerbaijan op het Songfestival denken. Lijkt me alleen maar een bevestiging dat ze de juiste snaren geraakt en gekozen hebben.
Daarnaast lees ik dat men een oorworm missen in de muziek. Ik ben blij dat we een keer geen zenuwlijdend melodietje hebben, maar meer sferische muziekstukken. Daarentegen neurie ik al heel de dag het melodietje van Sirocco en de omgevingsmuziek, dus dat zit wel snor. Voor mij springt de muziek van Archipel er uit. Juist omdat deze minder aanwezig is en meer voor de Indische sfeer is gegaan, wat natuurljk ook meer past bij de sfeer van de hutjes. Het ademend dezelfde rust als dat onze ogen doen geloven. Ook op dit gebied wint deze speeltuin het.
Eindconclusie:
Dit is een hele mooie en goede start van een themagebied op wereldniveau. De oude situatie ga ik missen als kiespijn, helemaal nu ik zie wat we ervoor terug gekregen hebben. Geeft hoop voor de toekomstige projecten en dit themagebied zelf. In dit project zie je de liefde voor het park en haar historie weer helemaal terugkomen. Vrijwel alles valt op zijn plaats doordat elke schakel in dit proces er 100% voor gegaan is. Dit is het niveau dat ik vanuit de Efteling in 2022 verwacht.