Meint Op zich wel toch? We gaan van een zwarte kannibaal die tussen de kookpotten staat, met op de achtergrond een liedje spelende over een witte man die bang is door zwarte kannibalen opgegeten te worden als hij naar Afrika gaat, naar varen in bootjes als onderdeel van de reizen van Sinbad. Toch een verandering die vrij volwassen in deze tijd past
Nee, want het thema wordt volledig veranderd. Even als advocaat van de duivel: er is geen ‘rehabilitatie’ (bij gebrek aan een beter woord) voor de groep die als het ‘slachtoffer’ van deze attractie kan worden gezien. Met andere woorden: de Efteling laat zien dat ze snappen dat de huidige uitbeelding niet meer kan, maar ze laten niet zien hoe ze wél op een goede manier een zwart personage in een attractie kunnen plaatsen. In plaats daarvan kiezen ze voor de makkelijke weg en halen ze het zwarte personage maar gewoon helemaal weg.
Dit is niet mijn mening, maar wel hoe ik bang ben dat de wokebrigade het zal opvatten. Bij dat soort types staat een populair park als de Efteling al per definitie met 2-0 achter, dus ik zie geen scenario waar de Efteling er voordeel bij kan hebben om de pop in het Rijksmuseum te plaatsen.
Wist je trouwens dat de verhalen van 1001 nacht, waar Sindbad een onderdeel van is, door bepaalde groepen ook als een foute koloniale voorstelling van de Arabische wereld worden gezien?