Ik heb heel de discussie over themagebieden en de recente ontwikkelingen in stilte gevolgd. Nu wil ik even mijn bedenkingen delen. Opgelet: misschien kan dit bericht voor fans best moeilijk te aanvaarden zijn.
Juist het gebrek aan themagebieden en samenhang vind ik bij de Efteling een enorm minpunt. Ik ben daarom blij met de laatste ontwikkelingen de afgelopen jaren.
Max & Moritz is een mooi kleinschalig themagebied. Enkele gebouwen met elks zijn faciliteiten en een grote attractie. Mocht er nog een infill bij om het compleet te maken? Ja! Maar het is wel een volwaardige beleving nu zoals het al is. Het Fata Morgana plein zie ik ook gewoonweg als een klein themagbied omdat het wel decor heeft aan elke zijde, 360° rond. Beide gebieden hebben eetgelegenheden, wat uitnodigend is om langer in deze themagebieden te vertoeven en op te gaan in het thema zelf.
Met de komst van Huyverwoud komt er weer een themagebied bij in dit deel van het park. Als ze van hieruit stelselmatig verder werken, ben ik fan.
Baron 1898 is bv. een pareltje qua decor. Daarbij vind ik het dan jammer dat er niet meer gedaan is met de omgeving, ookal is de natuur onderdeel van thema. Wat meer decor en het toevoegen van een flatride kan dit gebied meer tot leven brengen en volwaardig maken, vind ik persoonlijk. Hetzelfde bv. bij de Piraña en DVH: door middel van een extra attractie, eetpunt of decor tot een volwaardiger geheel komen.
Dat terzijde, de Wereld Van Sindbad vind ik ook weer een stap in de goede richting. Wel met als minpunt dat het wel zeer contrasterend is met Carnaval Festival er vlak naast.
Dat brengt me bij de bedenking: had men de Wereld van Sindbad niet al bedacht binnen een langetermijnvisie met het doel om Carnaval Festival erbij te betrekken? Misschien durven ze de attractie niet (meer) veranderen omwille van de commotie en het negativisme van een beperkt publiek? En dan krijg je een onsamenhangende clash, zoals de situatie nu is.
In de Efteling gebeurt alles onder het summum van "cultuur, erfgoed en nostalgie" en dat heeft naar mijn gevoel steeds negatieve gevolgen voor nieuwigheden. Ik vond Spookslot een fijne attractie, maar ze was gedateerd en het gewoon kijken naar zo'n decor zonder onderdeel te zijn van het geheel is geen beleving voor een themapark anno 2023. Ik was dus enigszins blij dat de sloopkogel erdoorheen ging.
Ik ben bang dat ze door alle commotie eromheen zo'n groffe aanpak niet nog een keer durven doen. Toch zeker nier op korte termijn. En dat is jammer, alle verouderde troep word opgelapt omwille van nostalgie. Dat is naar mijn gevoel net het grootste probleem voor de ontwikkeling van nieuwigheden binnen de Efteling? Ben ik de enige dat hier zo over denkt, vraag ik me af?
Naar mijn gevoel zit er mentaal een rem op bij de directie. De fans gaan mij dit niet in dank afnemen dat ik dit zeg maar Danse Macabre lijkt niet echt vernieuwend. Het wordt ook aangekondigd als Spookslot in een modern jasje. De directie gaf ook stelselmatig zoethoudertjes dat bepaalde herkenbare decorstukken of een onderdeel van een scène zou terugkomen, om de gemoederen te bedaren.
Jammer. Had eens met iets totaal anders gekomen. Durf eens tegendraads zijn. Alle commotie waait wel weer vanzelf over.
Hetzelfde debat kan ik houden over de Python. Past deze themaloze attractie nog in een themapark? Nee. Waarom bleef die? Omwille van nostalgie en uit angst voor de commotie die een afbraak zou veroorzaken.
Kortom, ik zie een park dat niet helemaal voluit durft gaan met investeren in nieuwe en oude attracties waardoor soms half werk geleverd wordt.
Ik ben benieuwd of er nog mensen dit standpunt delen? Ik hoor het graag. Mensen met tegenargumenten zijn ook welkom. Wel op een respectvolle manier. 🙂