Ik denk dat Progress het wel eens bij het juiste eind kan hebben. Mocht de aanpassing naar La Place definitief geweest zijn, dan had ik daar toch grotere aanpassingen verwacht dan tot nu toe gebeurd is: het is eigenlijk beperkt gebleven tot wat behang en verf, voor de rest is er eigenlijk quasi geen verschil met de oude situatie.
De La Place lijkt daar ook gewoon goed te lopen, dus dan begrijp ik dat ze kiezen om die samenwerking te houden en ook het andere deel van Panorama erbij te betrekken. Maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat er gewoon nog meer wijzigingen aankomen voor Panorama, vrij drastische vermoed ik ook: het gebouw heeft écht een renovatie nodig in de komende jaren - ik herinnerde mij iets te lezen dat er problemen waren bij hevige regenval, maar kan dit niet direct terugvinden, maar het gebouw voelt ook echt enorm verouderd aan en er zijn zoveel onderdelen die slecht of niet gebruikt worden.
Zo wordt de bovenruimte en het boventerras zelden tot nooit gebruikt, voelen de Jokie-glasramen enorm gedateerd aan en zou ik die wit-geschilderde bakstenen ook liever zien verdwijnen. De toiletten bovenaan zijn gewoon dieptriest en dan heb je die personeelsruimte die ook nogal droevig overkomt. En om dat af te maken, nog wat oud tapijt.
Dat gebouw kan veel beter gebruikt worden dan tot nu toe het geval is, en ik hoop oprecht dat dat er nog aankomt.
Ik vermoed dat de aanpassingen in A La Carte minimiem zullen zijn, en als dat het geval is denk ik toch dat binnen een aantal jaar grotere aanpassingen zullen volgen. Er worden telkens kleine pleisters geplakt om de levensduur van het gebouw op te rekken, maar na een tijd gaan ze toch grotere stappen moeten nemen - wat de perfecte kans is voor fase 2.
Wat ik overigens ook zie gebeuren is dat er geen fase 2 gaat komen, maar eerder dat de onderdelen van fase 2 afzonderlijk verwezenlijkt gaan worden: een uitbreiding van Archipel (en bankjes), een opfrissing van de gevel van Vogel Rok en verbetering van die wachtrij, verdere aanpassingen aan het plein,... maar dan steeds op zichzelf staand.
We zullen het zien, want mijn glazen bol is helaas niet duidelijk...