Dan maak je het jezelf niet echt makkelijk. Sowieso is Imagineer een term die ik specifiek met het ontwerpersteam van Disney associeer en niet zo zeer met pretparken in het algemeen, maar dat even ter zijde.
Ik heb misschien wel een ander soort suggestie.
Nederland heeft veel musea en sinds de verbouwing van het spoorwegmuseum in 2004 zijn steeds meer musea zich gaan richten op visitor-experiences. Veel musea willen dat zij een belevenis worden, in plaats van een saaie samenstelling van tentoongestelde objecten (ik weet dat ik hiermee veel musea te kort doe, maar je snapt het punt). Eveneens zijn er veel musea die draaien op vrijwilligers. Probeer eens rond te kijken in je regio of er een museum is wat aan deze omschrijving voldoet en wat je aanspreekt. Misschien kan je er vrijwiligger worden. Je kan bij je aanmelding gerust aangeven dat je geïnterseerd bent in de ontwikkeling van dit soort belevenissen en je graag het team wilt helpen. Misschien moet je vervolgens eerst gewoon medewerker van het museum worden, voordat je naar zo'n werkgroep promoveert, maar het wellicht een begin.
Over het algemeen zijn het natuurlijk geen attracties, maar je kan vast van een nieuwe tentoonstelling met je kennis over attractieparken een heuse experience maken. Wanneer dat gelukt is, heb je wel meteen iets op je CV staan.
Je kan ook onze special over De Vuurproef van het Spoorwegmuseum eens lezen. Dat is natuurlijk wel echt een attractie, niet ieder museum zal dat willen en het spoorwegmuseum heeft de mensen die deze attractie bedacht hebben ook echt in dienst. Maar het geeft wel een mooi beeld. Voornamelijk omdat de bedenkers van De Vuurproef ook echt geen attractieontwerpers waren. Ze deden inspiratie op in Disney en Universal in Orlando en onderhand lijkt het erop dat Disney weer inspiratie uit Utrecht terug heeft gehaald.
Een belevenis ontwikkelen voor een museum is niet hetzelfde als in een pretpark, maar het kan een begin zijn.