Allereerst: daar ben ik weer! En wel met een kraakvers tripreport van een park wat vele liefhebbers graag eens zouden bezoeken. Ook bij mij stond Six Flags Mexico al lang op mijn verlanglijstje en afgelopen week was het zover: ik zou 48 uur in Mexico-City verblijven 🎉
En de hoofdreden om naar deze bestemming te gaan was tot 2 jaar geleden La Feria Chapultepec Magico, het stadspark midden in Mexico-City met de dreier looping en shuttleloop van Schwarzkopf. Het klinkt misschien gek, maar ik kijk vaak meer uit naar een klassieke Schwarzkopf dan naar een B&M, maar helaas is door het ernstige ongeluk in 2019 dit park definitief gesloten en zijn die 2 coasters nu in een verhuizing geraakt naar de USA. Dus hoop snel ooit naar Indiana Beach te kunnen gaan!
Ik was zo blij als een kind toen ik voor de ingang stond om 09:00 's ochtends!
Zo, terug naar de kern van dit report: Six Flags! 😃 In het jaar 2000 heeft Six Flags een flinke duit in het zakje gedaan en veel parken gekocht, niet alleen de parken in Europa maar ook Reino Aventura in Mexico-City. Het park is in het openingsjaar uitgebreid met 2 coasters (er stonden er maar 3 voor die tijd) en inmiddels staan er in totaal 9.
Het geeft altijd rust als je naar een pretpark gaat en de parking ziet er zo uit.
Ik pakte de taxi vanaf mijn hotel en het was redelijk rustig op de weg en die bracht mij in 40 minuten naar Six Flags. Om je een idee te geven, ik tikte €6,25 voor deze rit 😂 Serieus, de prijzen hier in Megikó (zo spreken ze dat hier uit) zijn zo extreem laag, i love it! Het verschil in prijs tussen een dagkaartje of een season pass was €5, dus het was een no-brainer om voor €23,50 deze jaarkaart te kopen en de rest van het jaar ook alle Amerikaanse parken te kunnen bezoeken. Ik denk de beste deal voor een jaarkaart óóit!
Na het ontvangen van mijn seasonpass was de eerste coaster waar je direct langsloopt Superman El Último Escape, meteen de hoogste coaster van het park.
Ongekend, zelfs bij de eerste coaster die je als bezoeker tegenkomt was het direct instappen. Frontseat is natuurlijk de plek waar ik moest beginnen!
Deze 67 meter hoge Chance Morgan coaster is 1700 meter lang en geeft echt een fenomenaal uitzicht over de stad. En gelukkig gaat de trein niet al te snel de lifthill op dus je hebt er goed de tijd voor! De first drop is gaaf en de baan is erg uitgestrekt en geeft bakken met airtime. Af en toe wat tikken in een paar bochten maar als dat alles is! 😅
Door de bomen spotte ik al de RMC die dit park rijk is. En via dit mooi en sfeervol aangelegde Western gedeelte vind ik de ingang van Medusa.
wachttijd: 5 minuten, dat willen wij!
Wat wel echt jammer was, is dat SFM geen papieren parkmaps meer uitdeelt. Er is niks fijners dan als je een nieuw pretpark wilt ontdekken om de weg te vinden via een fysieke parkmap. Via de app was een niet al te duidelijke parkmap te vinden zonder locatievoorziening, dus navigeren ging amper zo en ik ben maar gewoon gaan lopen. Maar na Superman was Medusa de enige coaster die ik écht niet wilde missen dus die kon ik gaan ervaren!
Wow. Dat was mijn gevoel toen ik door de lange wachtrij liep die dwars onder alle supports doorging. Wat heeft deze coaster een gave ligging 😱
Met zijn bescheiden hoogte van maar 30 meter en 3 inversies is dit echt een topper te noemen. Ook hier een fantastisch uitzicht over de stad en
een gedeelte van de lay-out die komen gaat. Ik zit frontseat en de trein vliegt door de baan die ongelofelijk soepel is. Er zitten van die typische RMC bochten in en ik heb voor het eerst geen last van die scheenbeugels. Fantastische coaster dus, en omdat de hele trein in het Spaans "nog een keer" riep was mijn verbazing groot dat ondanks de wachtende mensen in het station de trein nog een keer met ons werd weggestuurd 🎉
Na dit euforiemoment loop ik verder en kom ik 2 coasters tegen, waarvan één Batman en één Superman coaster (altijd leuk die originele SF namen)
Deze Dark Night coaster is een indoor Mack wilde muis die we kennen van de kermis.
Na een wachtrij die leuk is aangelegd en vol zit met het thema van deze Batman film, kom
ik in een (wederom leeg) station waar ik plaats neem in het bakje. De rit is grotendeels in het donker dus ik ben blij de lay-out uit mijn hoofd te kennen, en zit megavol met toffe effecten. Je raast door het ondergrondse metrostelsel van Gotham City en dit is een van de origineelste wilde muizen die ik heb gedaan!
Naast deze coaster ligt de kleinste coaster van het park, een compacte Vekoma Junior die al aanwezig was voordat SF het park kocht. En waarom zou je maar één attractie Superman noemen als je er ook twee deze naam kunt geven?
Een standaard Vekoma rollerskater zoals we die al zoveel hebben gedaan!
Het park ligt er goed bij, en van die palmbomen krijg ik al helemaal dat zomergevoel, wat een leven!
Next: deze andere pré SF coaster. En deze Boomerang heeft dezelfde originele naam als dat Vekoma hem heeft gegeven, en heeft treinen erop staan die uit het openingsjaar 1988 stammen. Tja, wat moet ik erover melden? Het is een boomerang zoals alle anderen en ik heb er niet veel mee 😅
Six Flags zou geen Six Flags zijn zonder heel veel pukerides verspreid door hun park. En deze Zamperla Giga Discovery is de laatste uitbreiding geweest in 2020
Inmiddels ben ik beland in een deel van het park dat erg open is zonder veel groen en met veel beton, puke rides en van die typische schreeuwerige SF betaalspelletjes. Aan de ene kant geeft je dat het ultieme SF gevoel, aan de andere kant is dat dus niet heel positief te noemen. En SF is niet persé een themapark zoals Disney of Universal en je komt er dus voornamelijk voor de rides, maar ik was wat verwend geraakt door de andere feeling die je krijgt in het eerste sfeervolle deel van het park. Alles wat hier immers staat is gebouwd nadat SF het park overnam in 2000.
Wonder woman, een coastertype dat ik nog niet eerder heb gedaan.
Deze opvallende verschijning is een S&S Sansei Technologies 4D coaster die door de beperkte grondoppervlakte massaal is ingekocht en gebouwd in vele SF parken. Ik was erg nieuwsgierig hoe deze rit zou zijn want het ziet er erg cool uit. Maar ik kwam er al snel achter dat dit niet mijn ding is... De gondels waar je inzit draaien vrij rond, en je krijgt gedurende de rit afhankelijk van de gewichtsverdeling van je mede inzittenden flinke slagen te verwerken dat de gondels om zijn as slaan. Tevens zie je ook niet waar je naar toe gaat en dat maakt deze coaster voor mij geen topper. Ik geniet in een goede achtbaan graag van het uitzicht onderweg en inversies vind ik tof, maar dus niet op deze manier. Gemiste kans, jammer dat ze zo populair zijn bij vele parken.
Mooi uitzicht, jammer van die SLC die ervoor staat 😉
Batman the Ride. Normaal gezien de naam van die toffe coaster met standaaerd lay-out van B&M, hier helaas een standaard SLC van Vekoma. Dit was oa een van de openingsattracties in 2000, dat geld hadden ze wat mij betreft anders mogen besteden 😅
Ik zat gelukkig frontseat (dat is de enige plek waar je dit soort banen met de minste klappen kunt beleven) maar deze 21 jaar oude coaster is niet erg soepel te noemen.
Six Flags heeft sinds 2015 bedacht darkrides toe te gaan voegen aan hun parken met deze shooter: Justice League, Battle for Metropolis
En ja dat juich ik toe, darkrides! Ik heb destijds tijdens de bouw van deze darkrides wel het eea meegekregen maar heb nog nergens deze attractie mogen ervaren. Deze Sally attractie is leuk gedaan en de fysieke sets zijn schitterend alsook de rook en vuur effecten tijdens de rit, maar waar ik me mega aan stoorde was de slechte kwaliteit van de 3D schermen tijdens de rit. Niet alleen dat, want ook de animatie ervan vond ik slecht en kwam kinderachtig over ondanks het thema. Misschien ben ik verwend met de kwaliteit van bijvoorbeeld Spiderman, maar ik heb halverwege de rit zelfs de 3D bril afgezet. Ik neem aan dat er een grote groep mensen is die deze attractie erg aangenaam vinden en daar ben ik blij mee, maar deze met THEA bekroonde darkride was niet geheel mijn ding. En dóór!
Wat ook raar is, is dat het park hier doodloopt. Enige voordeel is dat je hier schitterend zicht heb op de first drop van Superman, maar echt bevordelijk vind ik dit soort pretparkhoeken nooit.
Waar ik altijd blij van word zijn goede
merken en ketens in pretparken, dan weet je in ieder geval wat je krijgt.
8baan (nummer 8 van vandaag 😂) van Zierer. Zo'n standaard Large uitvoering die ook stamt uit het pré SF tijdperk.
Het oudere deel van het park is erg sfeervol en heeft veel thematisatie
En we sluiten af met de laatste coaster, een spinning van Gerstlauer met Joker thema
En wat zo gek was, toen ik mijn coaster in coaster-count aan het zetten was stond er al een vinkje bij deze Joker. Raar, want ik was hier immers nog nooit geweest. Echter bleek deze coaster uit Six Flags Discovery Kingdom te komen waar ik hem in 2009 al had gedaan!
Inmiddels heb ik in 3 uurtjes tijd op m'n dooie gemak alle 9 coasters kunnen ervaren. En wat ik nog niet had verteld, is dat ze flink wat corona maatregelen hebben getroffen alhier. Mondkapje is overal, binnen én buiten, verplicht. Ook afstand houden wat de Mexicanen best goed doen en alles wordt continue gereinigd met sprays. En wàt de maatregelen per land ook zijn en of je het er nou mee eens bent of niet, ik word er blij van als lokale regels worden nageleefd. Al hoop ik wel dat die mondkapjesplicht buiten er snel af gaat in parken net als in Amerika, want met 23 graden de hele dag zo'n ding op is niet persé een feestje.
Ik houd van deze woordspelingen 😅
Het is alweer heel oud, maar ik vind het leuk dat er nog zoveel parken zijn met Looney Tunes themagebieden!
Terugdenkend ook aan de flippo tijd. Ik word oud!
Het is nog vroeg en heb alles in het park gezien en gedaan dat ik wilde doen. Een re-ride op Medusa? Ja graag!
Uiteindelijk blijkt Medusa die de gehele dag met 1 trein reed degene te zijn met de langste wachtrij van vandaag. Ik heb uiteindelijk 35 minuten moeten wachten dus dat valt nog wel mee, maar de operations bij Medusa gingen best traag. En aangezien ze 1x per uur de trein helemaal desinfecteren duurde het nog langer. Ik mag verder niet klagen met een haast uitgestorven park vandaag, en een ritje backseat compenseert al het leed 😃
Ik hoorde dat @RickMarkestein deze coaster nog als CCI versie heeft mogen doen en dat deze destijds een Tonnere de Zeus gevoel gaf. En laat dat nou een van mijn favoriete woodies zijn, dus ondanks dat deze RMC make-over erg geslaagd is had ik ook graag de originele woodie willen proberen. Sowieso heb ik veel met CCI, de woodies die ik van hun heb gedaan waren veelal (met goed onderhoud) echt fantastisch!
Ik ben een grote hamburger liefhebber, maar wonder boven wonder was ik nog nooit bij Johnny Rockets geweest 😱 En de burger was prima (en de friet in eerste instantie koud) maar ik vond het niet echt bijzonder. Beter dan de Mac of BK, maar niks waar ik voor om zou rijden.
Wat ik altijd enorm jammer vind is het souvenier aanbod in SF parken. Het assortiment blijft steken bij kleding, knuffels, lanyards en sleutelhangers maar bijvoorbeeld pins, leuke beeldjes of andere toffe items hebben ze eigenlijk nooit. Dit was het enige item dat ik origineel vond, maar niet leuk genoeg om te kopen (de coaster zit vast in het glaasje)
Ik heb een heerlijke tijd gehad in dit park en het heeft een bijzondere uitstraling. Er zijn voor mij 2 coasters met herhalingswaarde en dit is één van de weinige SF parken zonder een B&M. Het ingangsgebied is best apart te noemen met direct achter de tournequets een theekopjes attractie, en het is ook zonde dat de ingangen voor de rapid river en Superman in dat gebied liggen. Net als met Voletarium is er alleen maar doorloop aan het begin en het einde van de dag, en dat is zonde voor de bezoekersspreiding. Net als dat stuk dat doodloopt waar Batman en Justice League staan, niet heel bevorderlijk voor de ervaring. Hoe dan ook, Six Flags Mexico is bijzonder en ik ben blij dat ik er geweest ben!
Ik kijk nog even achterom en neem afscheid van Six Flags Mexico. Ik ben er ruim 5 uur geweest en was enorm blij dat het zo rustig was en alles (op wat kleine attracties na) operationeel was.
Dag Six Flags!
Bedankt dat je er virtueel bij was! 😃 En met de season pass op zak kunnen jullie snel een ander TR verwachten van ergens uit Amerika 👋🏻