Het meer interactief maken van attracties is een trend die we de afgelopen jaren steeds vaker tegen zijn gekomen in de pretpark wereld. De Disney parken zijn hierop natuurlijk geen uitzondering. Het is dan ook niet gek dat Disney hiervoor steeds weer nieuwe dingen verzint. Zo kwam ik dit onlangs toegewezen patent tegen waarmee Disney z'n klassieke "Theekopjes" attracties meer interactief zou kunnen maken.
Dit patent beschrijft de toevoeging van een systeem dat tijdens de rit energie op wekt wanneer gasten het theekopje laten ronddraaien. Deze energie wordt dan opgeslagen in een accu aan boord van het theekopje en kan worden gebruikt voor eventuele licht-/geluidseffecten of misschien wel on-board displays. Je zou dit natuurlijk ook kunnen bewerkstelligen met sleepcontacten maar volgens de tekst in het patent kan dit gecompliceerd en duurder zijn in plaatsing en onderhoud. Dit komt doordat dit systeem ingebouwd kan worden in de ride vehicles zonder de bestaande structuur van de attractie aan te passen.
Je kunt het volledige patent hier bekijken
Ik ben benieuwd of we dit systeem ook daadwerkelijk gaan terug zien in de parken. We weten natuurlijk dat Disney (en andere grote bedrijven) er een handje van hebben om dingen maar "gewoon" vast te leggen voor het geval ze het later eens willen gebruiken. Of juist willen voorkomen dat een ander dat doet. Mij zou het in ieder geval een leuke plus lijken als er, buiten het extra draaien, wat extra dingen gebeuren als je je gondel een flinke slinger geeft 😃