Quefox_ He, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst 😉
LuukSky Ik zal niet zeggen dat schepen, in het algemeen goed zijn voor de natuur. Maar, net zoals de luchtvaart wordt dit momenteel anders. HFO ligt vol met reglementen kan niet zo maar meer de teer zijn die vroeger gebruikt werd. Sterker nog, meeste schepen plannen om uitgefaseerd te worden en nieuwe schepen te gaan gebruiken met LNG, hybride of hydrogen. Er zijn ISO en IMO reglementen waar aan voldaan moeten worden en als je bijvoorbeeld kijkt naar wat schepen nu meer en meer gaan doen hebben ze geen keus om niet klimaat bewust te zijn.
Er zijn vele redenen waarom men niet meer met schepen zou moeten werken, maar ook genoeg reden om het wel te doen. Iets ouder plaatje, maar laat natuurlijk nog steeds wel de vergelijkingen goed zien tussen wat beter of slechter is voor de natuur.
Wat betreft specifiek cruise schepen, er zijn momenteel al een aantal cruise maatschappijen die zich volledig focussen op milieu. Zoals Hurtigruten, welke hybride en plastic vrij zijn. Havila Voyages welke LNG en batterijen gebruiken. Ponant welke 150% van zijn emissies weet te compenseren en hierdoor klimaat neutraal is. Hetzelfde geld voor Virgin Voyages, waar geïnvesteerd wordt in wind en zonne-energie projecten, geen buffetten zijn om voedsel verlies tegen te gaan, geen single-use plastic, eten en drinken sustainable wordt ingekocht.
Zoals ik al zei, schepen zijn nooit goed, maar zo zijn autos, vrachtwagens, bussen en vliegtuigen dat ook niet. Maar het is veel uitgebreider dan puur HFO is slecht en daarom is cruisen slecht.