Interessant nieuwtje van Amusement Today vandaag. Ride Entertainment, het bedrijf dat Gerstlauer vertegenwoordigt in de USA, heeft bekendgemaakt dat ze een overeenkomst hebben getekend voor het bouwen van een one-of-a-kind record-brekende achtbaan voor 2022.
Gerstlauer is een fabrikant die graag zo nu en dan de grenzen opzoekt om records te halen. Denk bijvoorbeeld aan the Smiler met 14 inversies of Takabisha en vervolgens TMNT Shellraiser die de steilste drop ter wereld heeft. Hoewel die laatste een goed voorbeeld is van wat Gerstlauer neer kan zetten in de USA, zijn er verder niet heel veel bijzondere banen te vinden van Gerstlauer aan de overkant van het water. Naast de Six Flags spinning coasters en de 320 meter Eurofighters zijn de andere banen
- Dare Devil Dive
- Hangtime
- Monster
- Mystery Mine
Menig Amerikaans pretparkfan heeft dan ook een Europese Gerstlauer op zijn bucketlist staan. Meestal in de vorm van Schwur Des Kärnan, Smiler of Junker. Zou deze baan het kaliber van Gerstlauer nog meer kunnen overbrengen naar Amerika?
De achtbaan moet openen ergens in mei 2022, maar ergens in de komende paar maanden mogen we al een formele aankondiging verwachten van de klant, die op dit moment ook onbekend is.
De vraag is dan: wat verwachten jullie dat dit gaat worden? Ik voorspel namelijk het volgende: dit wordt een nieuwe Infinity Coaster voor Cedar Fair, waarschijnlijk voor Cedar Point. Ik denk dat een Infinity het meest voor de hand ligt, dat is gewoon een modernere soort achtbaan dan de Euro Fighters.
Daarnaast schat ik dat de samenwerking voor het bouwen van Hangtime prima is bevallen voor Cedar Fair. Cedar Point is het park dat bij uitstek jaagt op records en ik denk dat ze met deze Gerstlauer willen jagen op het Amerikaanse inversie record, wat sinds 2019 op 9 staat voor Steel Curtain in Kennywood. Het is alweer een paar jaar geleden dat CP een nieuwe achtbaan heeft gekregen, als Cedar Fairs paradepaardje kunnen zij wel elke 3 - 4 jaar iets groots verwachten. Zeker nu in de afgelopen tijd Kings Island, Carowinds en Canada's Wonderland aan de beurt zijn geweest. Ik denk ook dat ze voor een launched versie gaan, misschien wil CP zelfs ook het record van snelste multilaunch coaster overnemen, daar zie ik Gerstlauer wel toe in staat om een achtbaan voor te ontwerpen.
Een andere hint die kan doelen op CP is de volgende quote van Ed Hiller, de CEO van Ride Entertainment:
It is no different with the custom layout and challenging location for this coaster, which is sure to become a showcase attraction known around the world.
Cedar Point is wel een park dat al aardig volgebouwd is, dat maakt het minder makkelijk om er een grote Gerstlauer te planten. Hoewel CP een park is dat wel alles al lijkt te hebben, denk ik toch dat dit een goede aanvulling is voor het park.